A már-már fullasztó SUV uralom idején a Ford tesz még egy kísérletet méretes egyterűjének népszerűbbé tetéle érdekében: kompakt hibrid hajtásláncot szerelt a Galaxyba, ami a beltér méretét nem, csak a károsanyag-kibocsátást csökkenti.
Mostanság szinte még a csapból is a divatterepjárók folynak, a szebb napokat is látott egyterűek pedig már szinte csak az emlékeinkben élnek. Még akkor is, ha egyes gyártóknál mind a mai napig kaphatók ilyen modellek, melyek nem mellesleg praktikum terén fényévekkel előzik meg a SUV-okat, csak hát ugyebár 2021-ben már egyáltalán nem divatosak.
A nagycsaládosok által a 7 üléses új személyautókra felvehető állami támogatás picit azért még felpörgette az egyterűek piacát, és ezt igyekszik meglovagolni a nagyon óvatosan felfrissített Ford Galaxy is, mely immár modern hibrid hajtáslánccal vág neki a CO2-kvóta által erősen terhelt új világnak.
Praktikum kimaxolva
A 2015-ben debütált harmadik generációs Ford Galaxy változatlanul egy méretes családi minibusz, mely első blikkre talán gigantikusnak tűnhet, de 4,84 méteres hossza révén sok új felsőkategóriás szabadidő-autónál legalább arasznyival rövidebb.
Akinek esetleg ez mégis már túl sok lenne a jóból, az választhatja az 5 centiméterrel rövidebb és 9 centiméterrel alacsonyabb S-Max-ot is, mely testvérmodell még mindig bőven praktikusnak mondható, csak éppen eggyel sportosabb külcsínű. És most tökéletesen ugyanúgy frissült fel, mint a Galaxy.
A két modell tengelytávolsága egyaránt 2,85 méter, és mindkettőben elférhet akár 7 utas is, csak éppen a Galaxyban értelemszerűen sokkal nagyobb a fejtér, és kicsit méretesebb a csomagtartó is.
Amennyiben mind a 7 ülés használatban van, az S-Maxban 285 liternyi, a Galaxyban kereken 300 liternyi hely marad a csomagoknak. A rendelkezésre álló raktér rendre maximum 2200, illetve 2339 literes, vagyis még távolról sem mondható kicsinek. Az első ülések hátáról kis asztalkák hajtjatók fel, az ISOFIX-es középső ülések egyesével csúsztathatók, a leghátsók pedig motorosan nyithatók fel, illetve rejthetők el.
A kellemes fogású kormány mögött egy 10,1 colos digitális műszeregység látványa fogad, ami a 8 colos középső érintőkijelzőn megjelenített, nem túl gyors és magyarul még mindig nem tudó felhasználói felülethez hasonlóan enyhén divatjamúlt. Az ülések kényelmesek, az alapáron 8, felár ellenében 12 hangszórós hifi dallamai kellemesen lengik körbe a hatalmas utasteret.
A részben nyitható panorámatető 360 ezer forintos tétel, az állófűtésért 220 ezer, az elektromos mozgatású vonóhorogért pedig 320 ezer forintot számol fel a gyártó. Az 5 üléses változat 1710, a 7 üléses 1510 kilogrammos vontatmányt húzhat maga mögött.
A kiviteltől függően 17-19 colos kerekkel szerelt Galaxy a FordPass Connect rendszeren keresztül akár a távolból nyitható/zárható, illetve lekérdezhető az állapota és a helyzete. A fedélzeti Wi-Fi hálózatra egyszerre akár 10 készülék is felcsatlakozhat.
Új hajtáslánc
Az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások miatt mostanság a CO2 az új isten az autógyártók számára, így nem meglepő, hogy a Ford az egyéb modelljeihez hasonlóan az egyterűjeit is felvértezte hibrid technikával. Melyhez hasonló sem a VW Sharanban, sem a Seat Alhambrában, sem a Renault Grand Scenicben nem érhető el.
A Galaxyban és az S-Maxban lévő hibrid technika sokkal komolyabb az egyszerű 48 V-os lágyhibrid megoldásoknál, de nem tud annyit, mint a zöld rendszámra feljogosító plugin hibrid rendszerek. A lelke két villanymotor, melyek közül az egyik részt vesz a hajtásban, a másik pedig azon fáradozik, hogy generátorként hasznosítsa a fékezési energia akár 90 százalékát.
Hasonló FHEV rendszer található a már csak márciusig gyártott és utód nélkül távozó Mondeóban is, de az egyterűekben eggyel újabb, a Kugában lévővel lényegében megegyező technika teljesít szolgálatot. Az Atkinson ciklusú szívó benzinmotor 2 helyett immár 2,5 literes, és önmagában 150 lóerőt ad le. A vízhűtéses 60 cellás lítium-ion akkumulátor nagyon kicsi, mindössze 1,1 kWh kapacitású, és sikerült úgy elhelyezni, hogy sem az utastér, sem a raktér méretét nem csökkenti.
A villanymotor 133 lóerős és rövid ideig egymaga is képes mozgatni az ilyenkor csendben suhanó, de 20 km/h alatt a gyalogosokat hangjelzéssel figyelmeztető autót. Az összteljesítmény 190 lóerő, ami mellé 200 Nm nyomaték társul, ez pedig kereken 10 másodperces 0-100-as szintidőhöz, illetve 185 km/h végsebességhez elegendő.
A menetdinamikára nem lehet panasz, de a fokozatmentes e-CVT váltó miatti furcsa motorhang megszokást igényel, illetve a 2 literes dízelmotor esetében a 190 lóerő mellé jelentősen nagyobb, 370-400 Nm-es nyomaték társul. A vegyes tesztfogyasztás nekünk 8 literre jött ki, a tesztautó az eddigi 4 ezer kilométeres élete során 9,2 literes átlagot produkált.
A digitális műszeregység egy új kijelzőmódot kapott, mely közli a sofőrrel, hogy a hibrid rendszer mikor tölt, illetve mikor segít be a hajtásba, ezenkívül pedig a fékezés hatékonyságával kapcsolatban is közöl információkat.
A gyártó szerint a hibrid Galaxy 10 százalékkal kevesebb CO2-t bocsát ki, mint a dízelverzió. Ezzel mi nem is vitatkoznánk, viszont úgy gondoljuk, hogy az új hibrid elsősorban a gyakran rövidebb útszakaszokat teljesítők, elsősorban városban autózók számára hozhat fogyasztáscsökkenést. Nagy távolságok autópályán történő megtételéhez továbbra is a dízel lehet a jobb választás, mely a hibridtől eltérően akár összkerék-hajtással is elérhető.
Konklúzió
+: tágas, illetve praktikus utas- és csomagtér, 7 üléses kivitel, modern hibrid hajtáslánc. –: a CVT váltót szokni kell, lehetne nyomatékosabb, elavult infotainment rendszer. |
Az egyterűek felett sajnos eljárt az idő, ezen nincs mit szépíteni, bármennyire is praktikusak ezek a remek 5-7 üléses családi autók. Egyes országokban olyan keveset adnak el belőlük, hogy ott a Ford már nem is forgalmazza őket, mi viszont örüljünk, hogy Magyarországon egyelőre még kapható a Galaxy és az S-Max.
A modern hibrid hajtásláncot kapott Galaxy 14,4 millió forinton nyit, vagyis ugyanannyiba kerül, mint a 190 lóerős és 8 fokozatú automata váltós, elsőkerék-hajtású dízel. Más kérdés, hogy dízelt már csak a készlet erejéig lehet kapni, így nem árt sietni az esetleges vásárlással. A jobban felszerelt hibrid Galaxy alapára 16,4 millió forint.
A hibrid S-Max 13 millió forinttól indul, magasabb felszereltségi szintek esetén pedig 13,8-15,5 millió forintot kell a kasszában hagynunk.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.