Belgiumban próbáltuk ki a svéd márka első csak online rendelhető új androidos modelljét, mely kupésra faragott szabadidő-autóban most először újrahasznosított anyagok váltották az állati bőrt.
A Volvo 9 év után feltámasztotta a C-sorozatot, de nem abban a formában, mint amelyben egyesek reménykedtek. Míg a 2012-ig gyártott C30 egy Golf méretű kompakt volt, addig a most érkezett C40 egy a mai kor elvárásainak jobban megfelelő szabadidő-autó, amely ráadásul csak és kizárólag tisztán elektromos változatban készül. Érdekesség, hogy egykoron a C30-ból is készült villanyautó kivitel, de csak igen kis mennyiségben.
A belgiumi Gentben gyártott C40 Recharge nem titkoltan az általunk nemrégiben alaposan letesztelt XC40 Recharge kupésra faragott testvérmodellje. Jövünk a gyakorlati tapasztalatokkal!
A divat oltárán
A kupé hangulatú divatterepjárók kevésbé praktikusak, mint normál kivitelű társaik, cserébe viszont dinamikusabb hangulatot árasztanak. A szépség megítélése szubjektív dolog, mindenesetre a C40 profilja konkrétan így mutat:
Az XC40-nél 1,5 centiméterrel hosszabb és 1 centiméterrel szélesebb C40 tengelytávolsága értelemszerűen nem változott, a magasság viszont jelentős mértékben, 5,9 centiméterrel csökkent. Mindezt úgy érték el a tervezők, hogy egyrészt 0,5 centiméterrel csökkentették a hasmagasságot, másrészt pedig alacsonyabbra vették a tetővonalat.
Könnyen kikövetkeztethető módon a hátul helyet foglalók lábtere nem változott, viszont a fejtér 6,2 centiméterrel szerényebb lett. A hátsó fejtámlák és a tető között konkrétan csak annyi a hely:
A hatalmas fix panorámatető picit javít a térérzeten, de hátrafelé romlott a kilátás, konkrétan egy ekkora, ablaktörlő nélküli lőrésen van rálátásunk a mögöttes forgalomra:
Kívülről elsősorban a hátrafelé meredeken tetővonal különbözteti meg a C40-et az XC40-től, no és persze a két részre osztott felső légterelő, a szolid hátsó szárny és az egyedi hátsólámpa. Exkluzív új fényezésként érkezett meg a fotózott tesztautón is látható Fjord Blue kék szín, ezenkívül pedig a 84 apró LED-del operáló új okosfényszóró mellett sem mehetünk el szó nélkül.
Domborzati viszonyok
A műszerfal ismerős lehet az XC40-ből, akad azonban egy lényeges különbség. Ez pedig nem más, mint az első utas előtt, illetve az ajtókon elhelyezett, sötétben megvilágított díszpanel.
Nem, ez nem egy nonfiguratív designelem, hanem egy stilizált valós domborzati térkép, melyen az északki sarkkörtől mintegy 200 kilométerre északra található Abisko Nemzeti Park részletei vehetők szemügyre.
A C40 az első olyan Volvo, mely teljesen mentes az állati bőrtől, a közel 600 ezer forintos áron rendelhető műbőr borítás igen kellemes hatású, és az utastérben összességében 34 kilogrammnyi újrahasznosított műanyag található.
A 12,3 colos digitális műszeregység és a 9 colos középső érintőkijelző már ismerős lehet, mint ahogy a mostanság a Volvo több modelljén is elérhetővé váló Android operációs rendszerrel is találkoztunk már az XC40 Recharge-ban. Kár, hogy a hátralévő hatótávot nem írja ki a kormány mögötti panel, itt csak százalékos érték jelenik meg, a kilométer-alapú becslés az érintőpanelen keresendő.
A Google Asszisztens-alapú hangvezérléssel is lekérdezhető a hatótáv és akár viccet is képes mondani a gépi hang, illetve az autó egyes funkcióit is vezérelhetjük hangparancsokkal.
A csomagtartó néhány liter híján lényegében ugyanakkora, mint az XC40 esetében, a 31 literes "frunk", vagyis kiegészítő első csomagtartóban pedig remekül elfér akár egy komolyabb méretű hátizsák is. Vontatni maximum 1,8 tonnát lehet, ami némi előrelépést jelent az XC40-féle 1,5 tonnához képest. Az elektromosan kihajtható vonóhorog ára 325 ezer forint.
Nagyot lép
Indítógomb nincs, a helyét egyszerűen ledugózták a svédek. Induláshoz elég kulccsal a zsebünkben beülni a kocsiba, rálépni a fékre, D-be húzni a kompakt váltókart, és lelépni a fékről. A leállítás pedig úgy néz ki, hogy megnyomjuk a P-gombot és egyszerűen kiszállunk az autóból.
Az összkerék-hajtás virtuálisan, vagyis kardántengely nélkül, egy első és egy hátsó villanymotor segítségével biztosított. A 408 lóerős teljesítmény és a 660 Nm-es nyomaték már-már feleslegesen sok egy ekkora autóba, az őrült tempó helyett az észszerűségre voksolók számára azonban jó hír, hogy az XC40-hez hasonlóan a későbbiekben a C40-es is elérhető lesz gyengébb szimplamotoros verzióban.
A 4 százalékkal jobb aerodinamikai hatékonyságnak köszönhetően 4,9-ről 4,7 másodpercre olvadt a 0-100-as sprint szintideje, a végsebesség változatlanul 180 km/h-ra van korlátozva. Váltó értelemszerűen nincs, a rekuperáció alaphelyzetben nem túl erős, de, ha a menüben beikszeljük az egypedálos üzemmódot, akkor onnantól kezdve lényegében el lehet felejtni a fékpedál használatát.
Alapáron 19 colos kerekek járnak, a 20 colos látványosabb példányok felára 231 ezer forint. A futómű remekül teszi a dolgát, a kormányzás pontos és az alacsony tömegközéppont is remek dolog, azonban a 2,1 tonnát meghaladó tömeget képtelen palástolni a technika. Kicsi, de nagyon nehéz autó a C40, ezen nincs mit szépíteni.
A kedvezőbb légellenállás miatt 418-ról 444 kilométerre nőtt a WLTP-szabvány szerinti hatótáv, tapasztalataink szerint a gyakorlatban mintegy 340-360 kilométert lehet megtenni egy töltéssel. A nettó 75 kWh kapacitású akkumulátor 11 kW-os AC-töltővel 8 óra alatt tölthető fel teljesen, 150 kW-os DC teljesítmény esetén pedig 37 perc alatt tudható le egy 10-ról 80 százalékra történő feltöltés.
Konklúzió
+: karakteres formaterv, általánosan jó minőség, skandináv életérzés, kiváló gyorsulás, gyorstöltés, első csomagtartó. –: nagy tömeg és fogyasztás, az Android lehetne kiforrottabb, hátrafelé korlátozott kilátás, nem olcsó. |
A Volvo C40 Recharge nem más, mint egy kupésra faragott külsejű, belül kicsit kisebb, cserébe viszont picit még fürgébb és enyhén nagyobb hatótávú Volvo XC40 Recharge. Szabad a választás, mindenki eldöntheti, hogy a két svéd crossover közül neki melyik jön be jobban.
A C40 Recharge alapára 21,9 millió forint, de ha nem kérjük a gyári Cascót, akkor ebből 1,6 millió forintot nyugodtan levonhatunk. Viszonyításképp, egy hasonlóan felszerelt XC40 Recharge 22,9 millió forinttól indul.
Az elektromos XC40 231 lóerős egymotoros alapmodellje 17,5 millió forinton nyit. A C40 érkezőben lévő hasonló változatának árazása egyelőre ismeretlen, egyszerű számolást követően mi 16,5 millió forintra tippelünk.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.