A német autóipar radikális átalakuláson megy keresztül és nyilvánvalóan a lehető leghamarabb az elektromos hajtású járművek gyártására akar átállni. Angela Merkel a kiállítás megnyitóján azt mondta: az autóipar a megoldás része a klímaváltozás elleni küzdelemben.
Az autóipar nem a probléma, hanem a megoldás része a klímaváltozás elleni küzdelemben - emelte ki Angela Merkel német kancellár Münchenben a nemzetközi autóipari és mobilitási kiállítást (IAA Mobility) megnyitó beszédében.
A kancellár rámutatott, hogy a Frankfurtból Münchenbe költöztetett, új néven és új koncepcióval megrendezett szakmai vásáron - amelynek hivatalos neve korábban nemzetközi autókiállítás (Internationale Automobil-Ausstellung - IAA) volt - már minden német autógyártó társaság bemutat mindennapi használatra alkalmas elektromos autókat, holott néhány éve többségük legfeljebb tanulmányautókkal, kísérleti modellekkel jelentkezett. Az elektromobilitás jelentőségét mutatja az is, hogy egymilliónál is több elektromos autót használnak Németországban, és az év első hét hónapjában 370 ezer elektromos meghajtású és plugin hibrid kocsit állítottak forgalomba, ami több mint hatszoros növekedés tavalyhoz képest.
A kiállítás mindeközben ékes bizonyítéka a változásoknak: az Audi, a BMW vagy a Daimler már egyáltalán nem hoz benzin- vagy dízelüzemű járműveket a bemutatóra. A belsőégésű motorok kora vélhetően hamarabb véget ér, mint a legtöbb autóvásárló el tudja képzelni. Legalábbis Németországban és Európában - írja a kiállítás kapcsán a Focus német lap összefoglalója. Aki a jövőben Mercedest, VW-t vagy BMW-t vásárol az biztosan elektromos hajtású modellek közül választhat majd Európában.
Nincs egyetlen jó út
Angela Merkel kiemelte ugyanakkor a megnyitón, hogy klímavédelmi szempontból fenntartható mobilitásért dolgozva nem szabad végérvényesen elköteleződni technológiák mellett, hanem ki kell használni minden ígéretes innováció, péládul a szintetikus üzemanyagok és a hidrogénhajtás lehetőségeit is - mondta.
Az elektromobilitás "fontos pillér", de fő vezérlő elvnek a minden lehetséges technológia iránti nyitottságot kell megtenni - fejtette ki a kancellár, akinek szavait vastapssal fogadta a közönség, soraiban a német autóipar számos vezetőjével. Aláhúzta: jogos kritika az ágazattól, hogy lassan bővül az elektromos autók töltésére szolgáló állomások hálózata.
Kulcsfontosságú a töltési infrastruktúra
Az állam a hagyományos üzemanyagot árusító állomások - benzinkutak - hálózatának kiépítésében ugyan nem vett részt, de az elektromos meghajtású kocsikhoz szükséges töltőhálózat megteremtésében szerepet kell vállalnia. Ebben "jobban kell teljesítenünk, és ez egész Európára érvényes" - mondta.
Kiemelte, hogy kulcsfontosságú támogatni a töltőoszlopok kiépítését magánterületen - például lakóházak garázsában -, mert az elektromos autókat az esetek 85 százalékában a tulajdonos otthonában töltik fel. Ezért a kormány már el is határozta, hogy több mint 730 ezer privát töltőponthoz biztosít támogatást.
A korábban frankfurti autószalonnak is nevezett IAA tavaly a koronavírus-világjárvány miatt elmaradt, és idén rendezték meg először Münchenben. A kiállítás témája az autózás helyett a szélesebb értelemben vett mobilitás, "társadalmunk egyik legfontosabb ügye" - emelte ki Hildegard Müller, a német autóipari vállalkozások érdekképviseletének (Verband der Automobilindustrie - VDA) vezetője. Mint mondta, az emberek világszerte jobb megoldásokat keresnek mobilitási igényeik kielégítésére, a vállalatok pedig az új igényekre építve számos újítást fejlesztettek ki. Ezek bemutatására kínál lehetőséget az IAA.
Ez az autó lesz majd a Volkswagen belépőszintű elektromos modellje
A Volkswagen bemutatta a Life koncepció autóját, amely a 2025-ben megjelenő 20 ezer eurósnak ígért ID.1 előzetesét jelenti.
Egyre kevesebb autógyártó van jelen
A vasárnapig tartó szakmai vásáron több mint hatszáz kiállító vesz részt, autógyártók mellett kerékpárgyártók, informatikai vállalkozások, távközlési vállalatok és feltörekvő technológiai vállalkozások - startup cégek - is. Az ágazat szemléletmódjának átalakulását, a környezeti és éghajlati fenntarthatóság szerepének erősödését jelzi a többi között, hogy az egyik leghíresebb német autógyártó bemutat egy kísérleti modellt, amely kizárólag újrahasznosított anyagokból áll.
Az viszont még bizonytalan, hogy az új helyszínen és új koncepcióval jelentkező IAA ugyanúgy a szakma egyik legfontosabb fóruma lesz, mint a frankfurti autószalon. Ezt a bizonytalanságot jelzi egyebek mellett, hogy több vezető szereplő, illetve márka, köztük a Toyota, az Opel és a Fiat távol maradt a rendezvénytől.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.