Magyar szürkeállomány is akad a hidrogénnel tankolható üzemanyagcellás X5-ös mögött, avagy élet a mostanság mindent elárasztó normál villanyautókon túl.
A közelmúltban volt szerencsénk kipróbálni a Honda Clarity Fuelcellt, a Toyota Mirait és a Hyundai Nexót, melyek sorozatgyártású üzemanyagcellás személyautók. Ezeknek a kocsinak a meghajtásáról ugyanolyan villanymotor gondoskodik, mint amilyen az elektromos autókat is hajtja, azonban az áramot nem nehéz és lassan tölthető akkumulátorokból, hanem néhány perc alatt tankolható nagynyomású hidrogénből nyerik – fordított vízbontással.
Nemrég a BMW is előrukkolt egy hasonló elven működő járgánnyal, a 2019-es Frankfurti Autószalonon leleplezett i Hydrogen Nexttel, mely továbbfejlesztett változatban most ismét feltűnt a színen.
Az immár BMW iX5 Hydrogen néven emlegetett modell véglegeshez közeli prototípusát testközelből először a Müncheni Autószalonon lehet megtekinteni. Mi is így tettünk, illetve felkerestük a gyártó müncheni kutatási és fejlesztési központját is.
Kívülről nehéz megkülönböztetni egymástól egy normál és egy hidrogénes X5-öst. A vese alakú hűtőrácspár belső élei, az aerodinamikailag optimalizált 22 colos keréktárcsák belső küllői és a lökhárítók szélső betétjei a BMW i divízió kék árnyalatában díszelegnek az üzemanyagcellás változat esetében. A küszöbléceken és a műszerfal utasoldali felén a "hydrogen fuel cell" felirat olvasható.
A frontrészen elhelyezett légbevezető nyílások hálómotívumai, valamint a hátsó lökhárító és a diffúzor kialakítása ugyancsak típusspecifikus megoldás. A vese alakú hűtőrácspár keretét és a lökhárítók szélső betétjeit 3D-nyomtatással állították elő.
Az egyedi felniken hosszú távon fenntartható, természetes gumit és műselymet tartalmazó gumiabroncsok feszülnek. A BMW az autógyártók közül elsőként tette elérhetővé ügyfelei számára a Pirellitől exkluzívan beszerzett, esetünkben konkrétan 275/35 R22-es, illetve 315/30 R22-es gumiabroncsokat, melyeken egy apró FSC logó utal a különleges technológiára.
A csomagtartó ugyanakkora méretű, mint a plugin hibrid X5 esetében, vagyis kereken 500 literes és egészen 1720 literig bővíthető. Összehasonlításképp, a normál X5-ösök puttonya 645-1870 literes.
Az üzemanyagcellás jármű két darab rendkívül ellenálló, szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült tartályban 700 baros nyomáson tárol összesen 6 kilogramm hidrogént. A gyártó szerint a biztonság miatt nem kell aggódni, a tesztek alapján a hidrogénes X5 ugyanolyan biztonságos, mint a normál társai.
Az üzemanyagcella 170 lóerős teljesítmény leadására képes, a kocsi ötödik generációs villanymotoros hajtáslánca pedig maximum 374 lóerőt képes a kerekekre szabadítani - ezzel a hidrogénes autók között jelenleg a legerősebb.
A motor hátul található, mint a sorozatgyártású iX3 villanyautó esetében, de a későbbiekben duplamotoros, első és hátsó hajtással egyaránt rendelkező hidrogénautóval is előrukkolhat a BMW.
Dr. Jürgen Guldner, a BMW hidrogénautózásért és üzemanyagcellákért felelős alelnöke kérdésünkre elmondta, hogy a technológiával a későbbiekben elvileg kisebb méretű személyautók esetében is találkozhatunk majd.
Első körben azért esett a választás az X5-ösre, mert sokak igényeit kielégíti ez a méretes szabadidőautó, amely akár komolyabb vontatmányt is képes maga után húzni, ellentétben például a legtöbb villanyautóval.
A típus fejlesztésében a komoly üzemanyagcellás tapasztalatokkal rendelkező Toyota is részt vesz, a német és a japán cég már 2013 óta dolgozik közös hidrogénes projekteken. A cellákat a Toyota szállítja, de azokat már a BMW mérnökei rendezik csoportba, és minden egyéb részegységet a németek fejlesztenek.
A 3-4 perc alatt teletankolható hidrogénes X5 kisszériás gyártását a tervek szerint 2022-ben kezdik meg. Jelenleg 6-7 autóval folyik a zártkörű, de már normál közúti tesztelés, jövőre pedig mintegy 100 kocsi vesz majd részt a publikus nemzetközi tesztekben.
Az iX5 Hydrogennek nem lesz ára, a bajor cég ugyanis nem kívánja eladni ezeket az autókat, hanem csak használatra biztosítja majd partnerei részére. Guldner elmondta, hogy mint általában minden elsőgenerációs termék, a hidrogénes X5 sem lenne olcsó, ha lehetne majd kapni, mindenesetre jó esély van arra, hogy a hasonló hajtásláncú autók az évtized második felében a villanyautók árszintjén kerüljenek majd forgalomba.
Guldner elismeri a tényt, miszerint a hidrogénautók hatásfoka, ha csak és kizárólag a hajtásláncot nézzük, akkor nem éri el a villanyautókét. Ellenben, ha a teljes életciklusra levetített környezeti terhelést vesszük számításba, akkor a két megoldás nagyjából egy szinten áll.
Az iX5 Hydrogen fejlesztését egy magyar származású mérnök, Robert Halas vezeti. Emberünk elmondta, hogy a tesztflottával kapcsolatos visszajelzések pozitívak, és a fejlesztések a legnagyobb rendben folynak.
Mint megtudtuk, a BMW következő generációs hidrogéntartályai várhatóan nem henger-, hanem lapos téglatest formájúak lesznek. Vagyis nagymértékben hasonlítanak majd a villanyautók alsó részébe szerelt akkumulátorpakkhoz.
Halas elmondta, hogy reményeik szerint a vásárlók a jövőben választhatnak majd a tisztán elektromos és a hidrogénhajtású modellek között, melyek hajtásában lényegében ugyanolyan villanymotorok vesznek majd részt. Különbség az energiatárolás módjában és az üzemeltetésben lesz, a végeredmény pedig mindkét esetben zéró emisszió, legalábbis lokálisan.
És ahogy villamos energiát, úgy hidrogént is lehet zöld, illetve kevésbé zöld módon termelni.
Az első komolyabb mennyiségben gyártandó üzemanyagcellás BMW várhatóan 2025-ben kerül forgalomba. Addigra előreláthatólag a hidrogén töltőpontok száma is jelentősen növekedni fog. Németországban jelenleg mintegy 40 helyen lehet hidrogént kapni, Magyarországon csak egy helyen, és ott is körülményesen. A cél az, hogy Európában belátható időn belül legalább 150 kilométerenként legyen egy hidrogénkút.
Érdekesség, hogy a BMW-nek már 2000-ben volt egy kisszériás hidrogénautója, ami nem volt más, mint az E38-as 7-es szériára épülő 750hL. Ebben egy 12 hengeres belsőégésű motoros, tehát nem üzemanyagcellás hidrogén-alapú hajtás volt, csakúgy, mint a később kijött, E66-os 7-esre épülő Hydrogen 7-es modellben. A 2015-ben debütált ugyancsak kisszériás 5-ös GT-ben már üzemanyagcellás technológia lapult.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.