A dél-koreai gyártó ezúttal semmit sem finomkodott el, a merész vonalvezetés mellé minőségi utasteret és modern technikát csomagolt. De vajon milyen a gyakorlatban az elsőtől az utolsó csavarig teljesen új Hyundai Tucson?
A Hyundai egész hamar, már 2004-ben felpattant az akkor még éppen csak induló SUV-divathullámra, az első Tucsonok idén már a 17. születésnapjukat ünneplik. A 2009-ben kijött második generáció ideiglenesen ix35 néven támadt, de aztán 2015-ben visszatért a Tucson elnevezés, amely mellett a most debütált negyedik nekifutás esetében is kitartottak a dél-koreaiak.
Középkategóriás divatterepjárókkal 2021-ben lassan már Dunát lehetne rekeszteni, így nincsenek egyszerű helyzetben a gyártók, ha igazán sikeres termékkel kívánnak megjelenni a piacon. A Hyundai viszont felvette a kesztyűt, pontosabban kézbe vette a ceruzát, a vonalzót, illetve a körzőt, és konkrétan egy ilyen formatervet vetett papírra:
Egyedi
Míg az előd egy a széles közízlésnek megfelelő, alapvetően konzervatív vonalvezetésű szabadidő-autó volt, addig az új Tucsonon sokkal merészebb design köszön vissza. Ilyen vagy ehhez hasonló frontrésszel eddig még nem nagyon találkozhattunk az iparágban:
A több kisebb részre szabdalt első lámpa elemei alaphelyzetben láthatatlanul simulnak bele a méretes hűtőrácsba, a világítás bekapcsolását követően pedig egy semmi máshoz nem fogható lámparajzolatot kapunk. Ez akár öncélú művészkedés is lehetne, de ennél többről van szó: a nappali menetfény kiválóan látható a forgalomban és a fényszóró is remek hatékonysággal teszi a dolgát.
Az oldalnézet is sokkal több egyszerű alibizésnél. Ott vannak rögtön az egyenesre vágott tetejű kerékjárati ívek, amik felett alaposan megszabdalták a lemezeket, és akkor a hátul megvastagodó króm díszcsíkról és az egyedi felnikről még nem is tettünk említést. A hasmagasság 17 centiméter.
A hátsó lámpákba némi Mustang életérzést is bele lehet látni, és jól mutat a lámpatesteket összekötő fénycsík. A hátsó lökhárítót gyémántszerű motívum ékesíti és ma ritkaságszámba megy, hogy nem kamu, hanem rendes kipufogóvégződést kapunk.
Érdekesség, hogy a hátsó embléma üvegből van, illetve nagyon finom megoldás, hogy az ablaktörlő lapátot a felső légterelő alá rejtették. A remek összképbe egyedül talán a túl mélyre, a lökhárítóba került irányjelzők rondítanak bele.
Milyen belül?
Az előző Tucsonhoz képest minimálisan nőttek a méretek: a hossz 2,5, a szélesség 1,5, a magasság 0,5, a tengelytáv pedig 1 centiméterrel gyarapodott. Utóbbi mindössze 1 centiméterrel marad el a nagy rivális Toyota RAV4 értékétől, úgy, hogy közben a japán SUV 10 centiméterrel hosszabb.
A helykínálat korrekt, mind elöl, mind hátul. A második sorban helyet foglalók lábtere 2,6 centiméterrel nőtt, és a fejtérre sem lehet panaszunk. A csomagtartó 626 literes, az ülések lehajtását követően pedig akár 1795 liternyi cókmók is transzportálható a Tucsonnal. A padlólap alatt kis tárolórekeszeket és defektjavító szettet találunk.
A külsőhöz hasonlóan a beltér is merészen újító szándékú, nem mellesleg pedig kiváló minőségű. Le merjük írni, hogy az új Hyundaiban helyet foglalva olyan minőségérzetünk támadt, mint egy Mercedesben, és ez azért nem kis szó. És nemcsak a minőség, hanem a design is nagyon rendben van, a műszerfalon és az ajtók felső részén végigfutó motívum mintha körbeölelne bennünket.
Alapáron egy 4,2 és egy 8 colos kijelző jár. A jól felszerelt tesztautóban a digitális műszeregység 10,25 colos képátlójú és a középső érintőpanel is ekkora felületen várja ujjaink érkezését. A kijelzők felbontását és a felhasználói felület igényességét nemcsak a Toyoták, hanem a sokkal drágább Lexusok is megirigyelhetik.
Az indirekt befúvású klímarendszer csendben, hatékonyan és szinte észrevétlenül teszi a dolgát, és az autó egyes egyéb funkcióihoz hasonlóan akár hangparancsok révén is vezérelhető. Az infotainment rendszer gombnyomásra képes egy kávézó vagy akár egy esős nap hangulatát varázsolni az utastérbe, melyben nemcsak a remek minőségű 8 hangszórós hifi, hanem a 64 színű és 10 fényerőszintű hangulatvilágítás is a segítségére van.
Apró figyelmesség, hogy indexelés hatására a kormány mögötti kijelzőn automatikusan megjelenik az adott oldali kamera élőképe, ami minden korábbinál egyszerűbbé, biztonságosabbá teszi a sávváltást. Természetesen holttérfigyelőt is kapunk, ami kiszálláskor is képes figyelmeztetni az érkező veszélyre.
A panorámatető 375 ezer, az elektromos ülésállítás 115-230 ezer, a bőrszett 350 ezer, a hátsó ülésfűtés pedig 50 ezer forintba kerül. A kívülről, a kezünkben tartott kulccsal indítható távirányított parkolás 100 ezer forintos extra, és kipróbáltuk, tényleg működik.
Hibrid
A kínálatban hétféle hajtáslánc érhető el, melyek közös vonása az 1,6 literes belső égésű motor. Az alapot a 150 lóerős normál benzines, illetve a 115 lóerős normál dízel kivitel jelenti, ami felett ezek hasonlóan erős vagy kicsit erősebb 48 V-os lágyhibrid változatai találhatók.
A hozzánk érkezett Tucson egy öntöltő hibrid példány, melynek motorházteteje alatt egy 180 lóerős és 265 Nm-es 4 hengeres benzinmotor található, ami egy 60 lovas és 264 Nm-es villanymotor társaságát élvezi. A végeredmény 230 lóerő és 350 Nm, ami egy hatfokozatú automata váltón keresztül érkezik meg alaphelyzetben az első, 650 ezer forintos felár ellenében pedig a hátsó kerekekre is.
Az 1 564 kilogrammos 2WD változat 8 másodperc alatt tudja le a 0–100-at és 193 km/h-nál szakad vége a gyorsulásának. Nem egy versenyautó, de ezt senki sem várja el attól a Tucsontól, melyet józanul vezetve simán hozható a 7 liter körüli fogyasztás. Mindez az 52 literes tankkal kombinálva 750 kilométer körüli hatótávot tesz lehetővé.
A hátsó ülés alá rejtett akkumulátor mindössze 1,49 kWh kapacitású, így a normál hibrid jelentősen könnyebb lehet a sokkal nagyobb teleppel szerelt PHEV kivitelnél. Utóbbi viszont cserébe hosszabb távokat is megtehet elektromos módban, a teljesítménye eléri a 265 lóerőt, és persze zöld rendszámot is viselhet magán.
A hibrid esetében alapáras hagyományos automata váltónak köszönhetően a hibrid Tucson sokkal autószerűbb vezetési élményt biztosít, mint a fokozatmentes technikával szerelt autók.
A lágyhibrideket egyébként hétfokozatú duplakuplungos egységgel szerelik. A motor lehetne kicsit halkabb, a kormánymű és a fékrendszer SUV-szinten korrektnek mondható, az adaptív felfüggesztésre pedig megéri kifizetni a 300 ezer forintos felárat. A felnik 17, 18, 19 colos méretben rendelhetők.
Konklúzió, árak
+ : egyedi design, általánosan kiváló minőség, tágas utas- és csomagtér, modern és jól használható technika, többféle hibrid hajtás. –: a formaterv egyeseknek túl merész lehet, a motor lehetne picit halkabb, a fogyasztás pedig kicsit szerényebb, furcsa hátsó index. |
A csehországi Nosovicében gyártott új Tucsonnal a Hyundai igen magasra helyezte a lécet, mind design, mind minőség, mind technika tekintetében. Negatívum szinte alig akad, és azokért messze kárpótol a napos oldalra sorolható tényezők garmadája.
Új Tucsonunk minimum 8 millió forint kifizetését követően lehet, ennyibe kerül a hatfokozatú kéziváltós, elsőkerék-hajtású 150 lovas normál benzines alapmodell. A hasonló kivitelű 115 lóerős dízel 9 millió forinton nyit, a lágyhibrid élvezetek pedig 9,3 millió forinttól kezdődnek.
Az öntöltő hibrid 10,5 millió forinton nyit, az általunk tesztelt jól felszerelt példány árcéduláján 14,4 millió forintos összeg olvasható. Az erősebb és zöld rendszámos plugin hibrid 13,9 forintos alapárral rendelkezik. A garancia 5 év kilométerkorlát nélkül, az akkumulátorra 8 év, illetve 160 ezer kilométeres jótállás vonatkozik.
A riválisok közül a 175 lovas fapados Toyota RAV4 9,4 millió forinttól indul, a 218 lóerős hibridért pedig minimum 11 millió forintot kérnek el. A Ford Kuga 190 lóerős hibrid változata 11,4 millió forinttól indul.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.