Nem kérte a menetrend szerinti személyszállításhoz szükséges engedélyt a hódmezővásárhelyi Jovány Busz Kft., így buszainak biztonságossága nem volt garantált - közölte a Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatal.
A közlemény szerint "nem engedheti meg egyik kormányhivatal sem, hogy olyan buszok járjanak menetrendszerűen - még ha ingyenesen is -, amelyeken nem végezték el a közforgalmú menetrend szerinti személyszállításra való alkalmasság megállapításához szükséges műszaki vizsgálatot". A tapasztalt szabálytalanságok miatt a kormányhivatal március 3-án három hónapra felfüggesztette a cég működését.
A Volánbusz korábban arról tájékoztatta az MTI-t, hogy hatályos közszolgáltatási szerződésének megfelelően március 1-jétől is változatlan menetrend szerint indítja helyi autóbuszjáratait Hódmezővásárhelyen, mert a vállalat nem kapott a megállapodás felmondásáról szóló hivatalos értesítést az önkormányzattól.
A kormányhivatal vasárnapi közleménye szerint a Jovány Busz Kft. február 3-án és február 8-án kizárólag honosítás iránti kérelmet terjesztett elő a hatósághoz. A honosításkor elvégzett szemle után a jármű, bár részt vehet a közúti közlekedésben, még nem használható menetrend szerinti személyszállításra, azt külön kell kérni. Ez utóbbi nem történt meg, a Jovány Busz nem kérte Lengyelországból behozott buszainak a közforgalmú menetrend szerinti személyszállításra való alkalmasság megállapításához szükséges műszaki vizsgálatát. Az a jármű, amely ennek ellenére mégis menetrend szerinti forgalomban vesz részt, jogsértést követ el - írták.
A hatóság a honosításkor tévedésből a járművek műszaki adatlapjára felvezette a "közforgalmú személyszállításra alkalmas" záradékot is, ezt a forgalmi engedélybe is bejegyezték. Azonban a tévedést a kormányhivatal észlelte, ezért a két autóbusz műszaki adatlapjairól a "közforgalmú személyszállításra alkalmas" bejegyzést törölte.
Az erről szóló döntéseket a cég képviselője február 19-én átvette, vagyis már tíz nappal azt megelőzően tudta, hogy két busza nem rendelkezik a szükséges engedéllyel, mielőtt a hódmezővásárhelyi önkormányzattal kötött megállapodása szerint megkezdte volna a közszolgáltatást. A forgalmi engedélyekre tévesen felvezetett záradékok törléséről a Jovány Busznak kellett volna gondoskodnia, ám a társaság ennek a szolgáltatás megkezdéséig nem tett eleget, sőt ezt csak külön felszólításra, március 5-én teljesítette. Így jelenhettek meg a sajtóban a téves bejegyzést tartalmazó forgalmi engedélyek megtévesztő képei - írta a kormányhivatal.
"A kormányhivatal eljárásának gyorsaságát a közérdek indokolta: az utasok és minden közúti közlekedésben részt vevő biztonsága mindenekfelett áll, az erre vonatkozó szabályokat minden személyszállítással foglalkozó vállalkozásnak be kell tartania, és ez alól egy önkormányzat megbízásából szolgáltatást végző cég sem lehet kivétel" - áll a közleményben.
Márki-Zay Péter (Mindenki Magyarországa Mozgalom) a hódmezővásárhelyi közgyűlés véleményét kikérve tavaly decemberben döntött a helyi buszközlekedés átszervezéséről Jovány Gyula helyi vállalkozó tervei alapján. Ez alapján március 1-jétől kettő a műszakváltásokhoz igazodó "munkásjárat" és három a kórházat, a piacot és a bevásárlóközpontokat érintő körjárat közlekedik majd óránként. A városkártyával rendelkező hódmezővásárhelyiek ingyenesen használhatják ezeket a buszjáratokat. A szolgáltatás ellátására két évre pályázatot írt ki az önkormányzat. A legkedvezőbb - mintegy 90 millió forintos - ajánlatot Jovány Gyula cége, a Jovány Busz Kft. nyújtotta be.
Sakk-matt
A hvg.hu korábban arról írt, hogy záros határidőn belül az önkormányzatnak meg kell neveznie a közszolgáltatót, amely a tömegközlekedést bonyolítja a városban, nem marad más lehetőség, mint a Volánbusz Zrt. Az önkormányzatnak és a vállalkozónak is milliós veszteségekkel kell számolnia, miközben a helyiek számára két hétig mindenképpen, de városkártya birtokában pedig hosszú távon ingyenes lehetett volna a helyi közlekedés. Ahogy azt Márki-Zay Péter ígérte a kampányában.
Jelenleg a Volánbusz Zrt. buszai járnak a városban, de a Jovány Busz Kft. tulajdonosa is viszi az utasokat, igaz, egyéni vállalkozóként, ingyen, szívességből. Ez utóbbit azért vállalta a cég, mert miután megnyerte a közbeszerzést, az önkormányzattal együtt olyan járatokat alakítottak ki, amelyek célzottan viszik a munkásokat és az iskolásokat is, most ők járat nélkül maradtak volna.
Az ügyben jogvita van: az önkormányzat és a vállalkozó a kormányhivatal több intézkedésének jogosságát is vitatja.