Autó hvg.hu 2020. október. 20. 10:18

„Az emberi jogok elleni bűntett” – így indult a biztonsági öv karrierje

A Volvo 1959-ben bevezetett találmánya a hárompontos biztonsági öv, amelyet a média, az emberek szkeptikusan, kételkedve, dühösen fogadtak anno.

Elég erős videót készített a Volvo, annak kapcsán, hogy 2020-tól minden új autójukban maximalizálták 180 km/h-ban az elérhető legnagyobb sebességet. Példaként a hárompontos biztonsági övet hozzák az intézkedésükre, amely milliók életét mentette meg hatvan év alatt. (A videó angol nyelvű, a feliratot érdemes bekapcsolni hozzá.)

1959. augusztus 13-án érkezett egy fontos pillanathoz az autóipar, ekkor látott ugyanis napvilágot az a Volvo PV 544, mely a világ első olyan sorozatgyártású személyautója volt, melyben alapfelszereltség volt a kétpontos öveknél sokkal nagyobb biztonságot adó hárompontos öv. A feltaláló Nils Bohlin volt, akit egy évvel korábban a Saabtól igazolt le a Volvo. Bohlin ötletének lényege az volt, hogy a has és az egész felsőtest is védve van. Ennek a gondolatnak köszönhetően jött létre a hárompontos biztonsági öv, ami azóta is az autók egyik legfontosabb biztonsági eleme.

A svédek ugyan levédették a hárompontos biztonsági övet, de annak használatát ingyenessé tették minden autógyártó számára. A riválisok érdekes módon lassan reagáltak, adott esetben évekkel vagy évtizedekkel később, és sok esetben még mindig csak opcionális extraként kínálták az életmentő eszközt.

A biztonsági övek széles körben történő elterjedését az 1968-os Bécsi Egyezmény gyorsította fel, mely előírta az új személyautók biztonsági övvel történő ellátását. Hazánk késve reagált, de 1976-tól kezdve végül is Magyarországon is kötelezővé vált a biztonsági övek első ülésen történő használata.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Gazdaság Ballai Vince 2025. január. 18. 20:00

Szorgosan szedegetjük a folyókból, de sok állam nem akarja elengedni a műanyagokat, amelyek szép lassan az agyunkra mennek

Halogatják a megállapodást a műanyagok visszaszorításáról az ENSZ tagállamai, miközben egyre inkább átjárják környezetünket, sőt már szervezetünket is a mikroműanyagok. Sokszor meglepően nagy koncentrációban jelennek meg hazai vizeinkben, a szakértők aprólékosabb szennyvíztisztítást, nagyobb odafigyelést és egységes mérést szorgalmaznak, ami még a jövő zenéje. Addig maradnak a folyótakarítási akciók, amelyekből minden korábbinál többet szerveztek tavaly. Mind a műanyaggyártásnál, mind a folyótakarításnál kulcskérdés, hogy a forrásnál kellene kezdeni a munkát.