Autó hvg.hu 2020. október. 15. 10:23

Miért lett a katalizátorlopás ennyire népszerű?

Van olyan ország, ahol 600 százalékkal nőtt a drága alkatrészek lopási statisztikája.

Éppen a napokban fogott el a rendőrség egy újabb tolvajt Kiskunfélegyházán, aki két, tanyaudvaron álló kocsiból lopta ki a katalizátorokat. A katalizátorokat egyre gyakrabban lopják, és nem csak itthon. Van, hogy fél perc alatt vágják ki az autók kipufogó rendszerének legértékesebb részegységét.

Bár a nemesfémeket tartalmazó katalizátor régóta óta értékes zsákmány, amióta egyre több a hibrid autó, még inkább népszerű lett a tolvajok körében. A hibrid hajtásokhoz tartozó katalizátor ugyanis még több nemesfémet tartalmaz, mint a hagyományos autóké. Palládiumból például 3-7 gramm van egy benzines autó katalizátorában, a méretétől, típusától függően, a dízelekben inkább a platina használatos. 

A katalizátor jelenleg is a legfontosabb alkatrész egy autóban a károsanyagok-kibocsátásának kezelésében, amelyek a nem tökéletes égés miatt keletkeznek. A katalizátor méhsejtszerkezetű magja jellemzően platinával, palládiummal, ródiummal van bevonva. Ezek a nemesfémek bizonyos hőmérsékleti tartományban katalizátorként működnek és a káros kipufogógázok jelentős arányát vízgőzzé, nitrogénné, oxigénné és CO2-vé alakítják.

Nem vacakoltak, fényes nappal vágja ki a tolvaj az autó aljáról a katalizátort - videó

Ilyesmit azért elég ritkán látni.

Magyarországi statisztikákat hiába is keresnénk a lopásokra, ilyet - mint megtudtuk - egyelőre nem készít a rendőrség, de például az angol hatóságoknak már vannak adatelemzéseik, amelyekből kiderül, hogy csak tavaly több mint 13 ezer katalizátort loptak el náluk, főleg hibridautókét. Ez hatszoros emelkedés az előző évhez képest. Az ellopott katalizátorok általában külföldre kerülnek, ahol a bennük található nemesfémeket, palládiumot, ródiumot, platinát eltávolítják – írja az Autoexpress.co.uk a rendőrségi statisztikák alapján.

A leggyakoribb célpontok a japán hibridek, és a tolvajok vagy közvetlenül értékesítik az ellopott katalizátorokat, vagy szétszerelik és maguk értékesítik a nemesfémeket. A tulajdonos számára a lopás általában 1 millió forintnak megfelelő kárt jelent. 

A tapasztalt tolvajok percek alatt képesek leszerelni egy-egy ilyen katalizátort. Akivel ez megtörténik, azt azonnal észre fogja venni iduláskor, olyan nyers hangja lesz az autónak. A lopás elleni óvintézkedésként azt javasolják, hogy a katalizátort rögzítő csavarokat érdemes lehegesztetni, ami szintén legalább némileg megnehezíti a komplett kiszerelést, és esetleg más célpontot választ a tolvaj. Egyébként pedig egyre több gyártó egyedi azonosítóval látja el a katalizátort. A Toyota például egy ideje egy Catloc nevű védőpanelt kínál, ami hozzá van rögzítve az alvázhoz és mintegy pajzsot képez a katalizátor körül. 

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
hvg360 Rácz Gergő 2025. március. 13. 19:48

A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús

Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.