Az áltagsebesség-mérés nem csak egy pillanatnyi kihágást büntet, hanem a tartósan, hosszú perceken át tartó gyorshajtást.
Magyarországon is megérett a helyzet arra, hogy a pontszerű sebességmérést felváltsa az átlagsebesség mérése - mondta az InfoRádiónak Sándor Zsolt közlekedésmérnök, aki hozzátette, hogy ennek már részben a jogszabályi feltételei is megvannak.
"A pontszerű sebességmérés terjedt el itthon, ez az a hagyományos megoldás, amikor egy keresztmetszetben az ellenőrzést végrehajtó hatóság valamilyen berendezéssel kiáll, és az éppen aktuálisan arra haladó járművek sebességét megméri. Ezzel kapcsolatban számos negatív kritika hangzott már el" - ismertette a kezdeteket Sándor Zsolt.
Szerinte a társadalom jelentős része azt gondolja, hogy ez nem megfelelő módon szankcionálja a gyorshajtókat, ugyanis csak egy adott pillanatbeli magatartást mér. Ezzel szemben az átlagsebesség-mérés két pont között a belépési és kilépési időpont különbsége alapján számítja, hogy valaki az adott távolságot mekkora sebességgel tette meg, és ez alapján tudja a hatóság a megfelelő szankciót kiszabni.
"Ennek az új típusú megoldásnak a társadalmi elfogadottsága sokkal nagyobb, hiszen ez nem egy pillanatnyi esetleges kihágást büntet, hanem egy tartósan, 5-10-20-30 percen keresztül elkövetett, szabálytalan cselekvést" - világított rá a közlekedésmérnök.
Sándor Zsolt emlékeztetett, hogy statisztikák szerint, ha egy autópályán 60 km/órás forgalomcsillapítást kell alkalmaznia a közútkezelőnek, akkor a vezetők 5-10 százaléka tartja be ezt, 80-as és 100-as korlátozásnál 10-20 százalék ez az arány.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.