Az autósok jellemzően annyit észlelnek az úgynevezett emulziós bevonat építésből, hogy le kell lassítaniuk, mert tele van apró kőzúzalékkal az út.
A Magyar Közút 32 ezer kilométernyi utat gondoz Magyarországon. A cég gyakran használja azt az út élettartamát növelő technológiát, amit most egy videóban is bemutattak. A legtöbb közlekedő mindössze annyit észlel az egészből, hogy ideiglenesen le kell lassítaniuk, mert tele van apró kőzúzalékkal az út.
A technológia neve emulziós felületi bevonatépítés, ami nem más, mint egy vagy két réteg vékony, burkolatra permetezett bitumenemulzió és az azt borító egyenletesen kiszórt kőzúzalék.
Ezt a megoldást akkor alkalmazzák, amikor az utak burkolatán még nem érzékelhető repedések, felületi hámlások keletkeznek, melyek egyszerű kátyúzással nem javíthatók gazdaságosan, mivel ezek túlnyomó részének még sekély a mélysége. A felületmegújítás eredménye egy újra képződő érdes felület, amely hatékonyan javítja a burkolat vízzáróságát is, továbbá homogén felületet képez, és a két felújítás közötti időtartamot megnöveli.
A végleges felület kialakulásához viszont kell néhány hét, ami alatt a forgalom bedolgozza a felvitt anyagot az úttestbe. A módszer velejárója bizonyos szintű kőfelverődés és úgynevezett „izzadás”. A kőfelverődések azonban a kihelyezett 40 km/órás sebességkorlátozás betartása mellett nem okozhatnak sérüléseket a járműveken.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.