Hiba lenne abban bízni, hogy az önvezető autók megjelenésével teljesen megszűnhetnek a közlekedési balesetek.
Az önvezető autókat egy ötös skálán osztályozza az iparág. A Level 1-es járművek teljes mértékben emberi irányítás alatt állnak, a Level 5-ös kocsik pedig már olyan szinten önvezetők, hogy kormány és pedálsor sincs bennük. A jelenleg kapható modern autók többsége Level 2-es vezetéstámogatással rendelkezik, és a gyártók nemrégiben kezdték meg a Level 3-ra történő továbblépést.
A teljesen önvezető autók a várakozások szerint minden korábbinál biztonságosabbá tehetik a közelekedést, hiszen elvileg kiszűrik a biztonságra egyik legkomolyabb fenyegetést jelentő tényezőt, az emberi hibát.
Az amerikai IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) szervezet most arra figyelmeztet, hogy az önvezető autók széles körben történő elterjedésétől sem lehet azt várni, hogy teljesen balesetmentes lesz a közúti közlekedés.
Az IIHS munkatársai több mint 5 ezer közelmúltbeli közlekedési balesetet elemeztek, és arra a következtetésre jutottak, hogy ezeknek mintegy 34 százalékát lehetett volna elkerülni akkor, ha az autókat nem emberek, hanem mesterséges intelligencia vezeti. És csak abban az esetben csökkenhetett volna a balesetek száma ilyen mértékben, ha az adott esetekben az utakon közlekedő autók mindegyike teljesen önvezető lett volna, és azok minden rendszere és szenzora hibátlanul működött volna.
A szervezet szakértői szerint a balesetek számának nagyobb mértékű csökkentése érdekében az önvezető autókat úgy kellene programozni, hogy azok a sebesség helyett sokkal inkább a biztonságot helyezzék előtérbe.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.