A különleges hatkerekű járművek szinte minden terepviszonyt képesek leküzdeni, és a robbantások sem igazán képesek kárt tenni bennük.
A Komondor szó hallatán leginkább egy magyar pásztorkutya-fajta jut eszünkbe, de a benzingőz iránt fokozott érdeklődést mutatók akár egy magyar gyártású páncélozott felderítő járműre is asszociálhatnak. Ez volt a néhány éve debütált RDO 3221 Komondor, mely most újabb testvérmodellt kapott.
A Budapesten a Gamma Zrt. által gyártott RDO 4336 Komondor egy duplafülkés többcélú jármű, mely akár tűzoltó felépítménnyel, illetve műszaki mentő felépítménnyel is felszerelhető.
A nehéz terepre szánt új Komondort a tűzoltóságok széles körben bevethető beavatkozó eszközének szánják. A hatfős jármű 8,5 méter hosszú, 2,55 méter széles, a tömege pedig eléri a 17 tonnát.
A maximum 31 tonna össztömegű alapjármű hatkerékhajtású. Az Euro 5-ös besorolású Cummins dízelmotor 11,8 literes lökettérfogatból 500 lóerős teljesítményt, illetve 2 300 Nm-es nyomatékot állít elő. A hatfokozatú automataváltós jármű üzemanyagtartályaiba kétszer 200 liternyi gázolajat lehet tankolni.
A homlokfelületek 8 milliméter vastag speciális páncéllemezből készültek, melyhez hasonló védettséget biztosítanak a különleges ballisztikai üvegek. A tömítettség és az állandó védettség biztosítása érdekében az ablakok nem nyithatóak. A fenéklemez és a merevítőlemezek 15 milliméteres páncélból készültek.
Az új Komondor körkörös megfigyelést biztosító kamerarendszert kapott, melynek képét a vezető feletti, illetve a parancsnoki monitoron lehet látni. A rendszer digitális tükörként és tolatókamerakánt is használható, az eseményrögzítést egy különálló rendszer oldja meg.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.