Autó Pavló Péter 2019. november. 29. 12:00

Hibrid a szervizben: mennyibe kerül a javítás, és mire kell figyelni, hogy sokáig bírja?

Pavló Péter
Szerzőnk Pavló Péter

Aki már eldöntötte, hogy hibrid autót szeretne magának, nem árt, ha azzal is tisztában van, hogyan és milyen költségek mellett lehet szervizeltetni a járművet.

Az autóvásárlás soha nem volt egy egyszerű feladat, ám ha a hagyományos belső égésű motorral szerelt kocsi helyett egy hibrid autót szeretnénk magunkénak tudni, kicsit még bonyolultabb a helyzet. Olyan szempontokat is figyelembe kell ugyanis vennünk a döntéshez, melyekre normál esetben nem is gondolnánk. Meg kell válaszolnunk például néhány igen fontos kérdést, és azt is el kell döntenünk, hogy a hibrideken belül milyen technológia az, ami a leginkább illeszkedik az igényeinkhez. Ha mindezzel megvagyunk, már csak egy nagyon fontos kérdés marad hátra:

ki és hogyan fogja szervizelni az autónkat?

A kérdésre adott válasz egyátalán nem mindegy. Már csak azért sem, mert az autóban a hagyományos, belső égésű motor mellett elektromos hajtásláncot és akkumulátort is találni, így fontos, hogy olyan szerelő vegye kezelésbe a kocsit, aki ezekhez is a megfelelő szakértelemmel tud hozzányúlni.

Mennyire megbízhatók a hibrid autók?

Bár a hibrid autók a klímaváltozás miatt leginkább az elmúlt években kerültek reflektorfénybe, a technológia egyáltalán nem új. A mai kocsik elődje a 19. század végén bukkant fel, jelenlegi "formájában" pedig több mint 20 éve futnak ilyen járművek az utakon, ami azt mutatja, a technológia nagyon is életképes.

A neves amerikai fogyasztóvédelmi magazin, a Consumer Reports tesztje szerint a hibrid autók összességében megbízhatók, és semmivel sem rizikósabb egy ilyen járművet választani, mint egy hagyományosat. Sőt, mivel az autóban elektromos hajtáslánc is található, a belső égésű motor lassabban kophat, mintha csak egyedül az dolgozna a járműben.

Pixabay

Mindez persze nem azt jelenti, hogy a kocsit ritkábban kellene látnia a szervizeseknek. Az időszakos karbantartás ezeknél a járműveknél is legalább annyira fontos, mint bármely másik esetében, ám a meghibásodás esélye kisebb, az élettartam pedig hosszabb lehet.

Mit tud egy hibrid szerviz?

Persze idővel ezeknél az autóknál is beüthet a baj. A hagyományos járművek esetében ilyenkor a műszaki vénával rendelkezők rögtön a kocsi alá fekszenek, hogy megnézzék, mi lehet a gond, a hibrid autóknál azonban ez a legkevésbé sem javasolt. Már csak azon egyszerű oknál fogva sem, mert ezeknek az autóknak a felépítése jóval bonyolultabb, mint a csak belső égésű motorral szerelt változatoké, az akkumulátoros hibrideknél pedig akár életveszélyes is lehet, ha nem megfelelően nyúlunk a rendszerhez.

AFP / Science Photo Library

Erre a hibridet fogadó szervizek is fel vannak készülve. Speciális, csak ezekre a fajta autókra specializálódott műhelyet nemigen találunk, igaz, nem is lenne túl sok értelme ilyet üzemeltetni, hiszen a hagyományos technológiához is épp úgy érteniük kell a szakembereknek, mint az újhoz. Éppen ezért olyan helyet kell keresnünk, ahol ilyen járműveket is fogadnak – a közelünkben lévő műhelyeket már érdemes a vásárlás előtt feltérképezni. Ezekben a szervizekben rendelkezésre állnak azok a speciális eszközök és műszerek, amelyek az elektromos rendszer karbantartásához szükségesek.

Törődést igényel a hibrid (is)

Ahogy már említettük, a hibrid autók alapvető megbízhatósága nem azt jelenti, ezek a járművek nem igénylik a törődést. A belső égéső motor miatt ugyanúgy szükség van olajcserére, mint bármelyik másik autóban. A legtöbb hibrid autóba 0W-20-as motorolajat ajánlanak a szakemberek. Ez -35 Celsius-fokig is képes biztonságosan üzemeltetni a motort, de megfelelő lehet hozzá a 5W-30-as jelölésű is, ami -30 Celsius-fokig megbízható. Az olajcserét általában 15 ezer kilométerenként kell megejteni, de évente legalább egyszer.

Pixabay

A motorolaj mellett ugyanazokat az alkatrészeket kell átnézetni, mint bármely másik autó esetén: gyertyák, légszűrő, fékek. Ez utóbbi kapcsán azonban jó hír, hogy a hibrid autók fékbetétei és féktárcsái jobban bírják a strapát, mint a hagyományos járművekbe szerelt rendszerek – igaz, ehhez a jól megválasztott vezetési stílusra is szükség van –, így ezeket valószínűleg cserélni is ritkábban kell. Ez a normál hibridek esetében dulplán fontos tény, mert az akkumulátort ezekben a kocsikban – a motor mellett – a regeneratív fékrendszer tölti vissza.

Ami azonban a hagyományos autókhoz képest extra törődést jelent, az az akkumulátor átvizsgálása és javítása. Átalánosságban elmondható, hogy egy új hibrid autó esetében ötévente érdemes átnézetni a pakkot a szervizzel, használt jármű esetében pedig ennél sűrűbb, akár kétévenkénti átvizsgáltatást is érdemes megejteni. Ilyenkor elsősorban az akkucsomag hűtését vizsgálják át, de megnézik azt is, milyen állapotban van a rendszer.

AFP / Christof Stache

A szervizben ilyenkor a diagnosztikai műszerhez csatlakoztatott számítógép segítségével leolvassák, hogy az akkumulátor-blokkoknak mekkora az egyes blokk feszültsége és ellenállása. Hogy mekkora a tökéletes érték, az a hibrid típusától függ, ám ha az ellenállás megnő, akkor vagy a blokk közeledik az élete végéhez, vagy zárlat keletkezett a rendszerben.

Jó hír, hogy az eddigi tapasztalatok szerint a hibrid autók akkumulátora igen jól bírja a strapát. Ennek köszönhetően a gyártók vagy egy maghatározott időre, vagy kilométerre adnak garanciát a pakkokra egy új autó vásárlásakor, de ha valaki használtan szeretne hibrid autóhoz jutni, a vásárlás előtt minenképpen vigye el egy olyan szervizbe a kocsit, ahol a fent említett adatokat meg tudják nézni.

Sokba fog kerülni?

Mint minden autónál, úgy a hibrid autó esetében is attól függ a szervizelési költség, hogy mi az, ami elromlik, és mit kell cserélni a járműben. Ha az autó hagyományos hajtáslánca körül keletkezik a probléma, a költség nagyjából annyi lesz, mint a normál autók esetében, a hibrid rendszernél azonban már más a helyzet. Attól függően, hogy mekkora az akkumulátor az autóban, és hogy a komplett pakkot kell-e kicserélni, vagy egy-egy cellát, a költségek igen eltérőek lehetnek.

A legrosszabb esetben félmillió forintnál is többe kerülhet az akkumulátor teljes cseréje. Ez elsőre igen ijesztően hangzik, ám ha hozzávesszük, hogy egy modern, nagyobb teljesítményű dízelautó esetében a kettős tömegű lendkerék és a kuplung cseréje – amit együtt ajánlatos elvégezni – nem sokkal kerül kevesebbe, akkor máris barátibban tűnik az ár.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.