Autó hvg.hu 2019. július. 16. 16:02

Teljesen be kell kamerázni azt az autópálya-szakaszt, ahol a leállósávban is lehetne autózni

Megkérdeztük a minisztériumot, hogyan gondolja ezt a leállósávban autózást?

Gyorsan végigsöpört a hír a sajtón, hogy egy ötlet szerint megnyithatják az autópályák leállósávját, enyhítendő a nagy nyári a forgalmat. A Magyar Nemzetnek egy háttérbeszélgetésen mondta el Mosóczi László, a közlekedési tárca államtitkára, hogy egy informatikai fejlesztés segítségével alkalmassá tehetnék az autópályák leállósávját a folyamatos haladásra.

Az államtitkár nem fejtette ki részletesen, miért és milyen „informatikai” fejlesztés kell a leállósáv megnyitásához. Megkérdeztük tehát az Innovációs és Technológiai Minisztériumot, konkrétan miről lenne szó. Azt a választ kaptuk, hogy egyelőre csak elméleti lehetőségként vizsgálják az egyes autópályák leállósávjainak időszakos megnyitását.

Ami nálunk elméleti lehetőség, az Németországban már gyakorlat. Nemrégiben München mellett egy autópályán mi is láttuk a rendszert működés közben. Elsőre igen meglepő volt, hogy az autósok használják a leállósávot is, aztán feltűnt az első tábla, amely megmagyarázta a dolgot. A magyar szaktárca erről azt írta, hogy a német és osztrák gyakorlatban már megjelent innovatív megoldás kizárólag fokozott forgalmi terhelés esetén, esetenként legfeljebb néhány órás időtartamokban merülhet fel kapacitásnövelő alternatívaként.

A német Autobahnon már van ilyen szakasz.
D.P.

A minisztériumi válasz arra is kitért, hogy a megoldás csak az informatikai infrastruktúra és jelzések kihelyezése után jöhet szóba. Kiderült az is, mit jelent az emlegetett informatikai infrastruktúra: közlekedésbiztonsági szempontból elengedhetetlen feltétel egyebek mellett például, hogy a szakaszt teljes hosszában lefedje egy kamerarendszer, amellyel ellenőrizhető, hogy a leállósávban éppen nem áll-e továbbhaladásra képtelen jármű. 

A leállósáv esetleges időszakos megnyitására kidolgozott szakmai javaslat még nincs, így egyelőre nem tudni, mikortól várható az újítás bevezetése.

A leállósávot vagy vészsávot egyébiránt a jelenleg hatályos KRESZ szerint csak vészhelyzetben és műszaki hiba esetén lehet használni, azt is a lehető legrövidebb időre. A hivatalból ott dolgozóknak, akik ellenőrzési, útfenntartási, járműmentési feladatot látnak el, szintén a lehető leghamarabb el kell hagyniuk a leállósávot a munkavégzés után.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
hvg360 Lenthár Balázs 2025. február. 18. 18:03

Szűcs Krisztián: Azonnali világhírt reméltünk

Krézi 25 címmel (f)életmű turnéra indul Szűcs Krisztián, a Heaven Street Seven egykori frontembere, merthogy idén 25 éves a Hol van az a krézi srác című dal, ami a HS7 és egyben Szűcs legismertebb szerzeménye is. Ugyanakkor a turné nem a régi heveny-számok felmelegítéséről szól kizárólag, a szólóban írt daloktól kezdve a Budapest Báron át a Szálinger Balázzsal közös Szücsinger produkció is helyet kap a koncerteken.