Megkérdeztük a minisztériumot, hogyan gondolja ezt a leállósávban autózást?
Gyorsan végigsöpört a hír a sajtón, hogy egy ötlet szerint megnyithatják az autópályák leállósávját, enyhítendő a nagy nyári a forgalmat. A Magyar Nemzetnek egy háttérbeszélgetésen mondta el Mosóczi László, a közlekedési tárca államtitkára, hogy egy informatikai fejlesztés segítségével alkalmassá tehetnék az autópályák leállósávját a folyamatos haladásra.
Az államtitkár nem fejtette ki részletesen, miért és milyen „informatikai” fejlesztés kell a leállósáv megnyitásához. Megkérdeztük tehát az Innovációs és Technológiai Minisztériumot, konkrétan miről lenne szó. Azt a választ kaptuk, hogy egyelőre csak elméleti lehetőségként vizsgálják az egyes autópályák leállósávjainak időszakos megnyitását.
Ami nálunk elméleti lehetőség, az Németországban már gyakorlat. Nemrégiben München mellett egy autópályán mi is láttuk a rendszert működés közben. Elsőre igen meglepő volt, hogy az autósok használják a leállósávot is, aztán feltűnt az első tábla, amely megmagyarázta a dolgot. A magyar szaktárca erről azt írta, hogy a német és osztrák gyakorlatban már megjelent innovatív megoldás kizárólag fokozott forgalmi terhelés esetén, esetenként legfeljebb néhány órás időtartamokban merülhet fel kapacitásnövelő alternatívaként.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/84b19ed8-8b0a-425f-9384-87656178d83a.jpg)
A minisztériumi válasz arra is kitért, hogy a megoldás csak az informatikai infrastruktúra és jelzések kihelyezése után jöhet szóba. Kiderült az is, mit jelent az emlegetett informatikai infrastruktúra: közlekedésbiztonsági szempontból elengedhetetlen feltétel egyebek mellett például, hogy a szakaszt teljes hosszában lefedje egy kamerarendszer, amellyel ellenőrizhető, hogy a leállósávban éppen nem áll-e továbbhaladásra képtelen jármű.
A leállósáv esetleges időszakos megnyitására kidolgozott szakmai javaslat még nincs, így egyelőre nem tudni, mikortól várható az újítás bevezetése.
A leállósávot vagy vészsávot egyébiránt a jelenleg hatályos KRESZ szerint csak vészhelyzetben és műszaki hiba esetén lehet használni, azt is a lehető legrövidebb időre. A hivatalból ott dolgozóknak, akik ellenőrzési, útfenntartási, járműmentési feladatot látnak el, szintén a lehető leghamarabb el kell hagyniuk a leállósávot a munkavégzés után.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.