Autó hvg.hu 2019. június. 17. 06:33

Ezt feltétlen kérje az új autójába – Hogyan működik a sávtartó automatika?

A modern autókba szerelt szenzorok és aktuátorok révén rengeteg baleset kerülhető el oly módon, hogy a kocsik óvatlan módon nem hagyják el a saját sávjukat.

Ideális esetben a sofőrök az általuk éppen használt sáv középső részén tartják a járművüket, leszámítva persze az olyan eseteket, amikor az aszfalt különböző részein található úthibákat kerülgetik. Azonban elég egy óvatlan mozdulat, és a jármű könnyen áttérhet a szemből jövők sávjába, vagy jobb oldalt letérhet az útról, és könnyen megtörténhet egy kisebb-nagyobb baleset.

Az ilyen és ehhez hasonló jellegű balesetek elkerülésére találták ki a sávelhagyással kapcsolatos automatikákat, amelyek őrangyalként vigyáznak az éppen a vezetés helyett például az evés-ivással foglalkozó, vagy éppen pillanatokra elalvó sofőrök és utasaik életére. Az első ilyen rendszert az amerikai Iteris fejlesztette ki, és hatalmas kamionokban debütált a közutakon. Ennek már közel két évtizede és a technológia azóta a személyautók piacán is széles körben elterjedt.

Az egyszerűbb rendszerek nem tesznek mást, mint jól hallható és látható jelzésekkel, illetve a kormány megrezegtetésével felhívják a sofőr figyelmét arra, hogy a jármű irányjelzés nélkül elhagyni készül a sávját, vagy pedig azon belül gyanúsan kóválygó mozgást végez.

YouTube / Bassadonemotors

A fejlettebb megoldások nem egyszerűen csak figyelmeztetik a sofőrt a – vélhetően nem szándékos – sávelhagyásra, hanem aktívan tesznek is annak érdekében, hogy az autó az általa éppen használt sávban maradjon. Az aktív sávtartó elektronikával felszerelt járművek apró kormánymozdulatok révén oldják meg, hogy a jármű figyelmetlenségből ne hagyja el a sávját.

A sávelhagyásra figyelmeztető, illetve sávtartó elektronikák régebben csak a drágább és jobban felszerelt autókban voltak elérhetők, mostanság viszont már az olcsóbb modellek esetében is a gyári alapfelszereltség részét képezik.

Egyrészt azért, mert a tömeggyártás terjedése miatt jelentősen olcsóbbá váltak, másrészt pedig azért, mert a töréstesztekben ma már csak olyan autók kaphatnak kiváló minősítést, melyekből nem hiányzik ez a biztonságtechnikai fejlesztés.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.