Autó hvg.hu 2019. június. 17. 06:33

Ezt feltétlen kérje az új autójába – Hogyan működik a sávtartó automatika?

A modern autókba szerelt szenzorok és aktuátorok révén rengeteg baleset kerülhető el oly módon, hogy a kocsik óvatlan módon nem hagyják el a saját sávjukat.

Ideális esetben a sofőrök az általuk éppen használt sáv középső részén tartják a járművüket, leszámítva persze az olyan eseteket, amikor az aszfalt különböző részein található úthibákat kerülgetik. Azonban elég egy óvatlan mozdulat, és a jármű könnyen áttérhet a szemből jövők sávjába, vagy jobb oldalt letérhet az útról, és könnyen megtörténhet egy kisebb-nagyobb baleset.

Az ilyen és ehhez hasonló jellegű balesetek elkerülésére találták ki a sávelhagyással kapcsolatos automatikákat, amelyek őrangyalként vigyáznak az éppen a vezetés helyett például az evés-ivással foglalkozó, vagy éppen pillanatokra elalvó sofőrök és utasaik életére. Az első ilyen rendszert az amerikai Iteris fejlesztette ki, és hatalmas kamionokban debütált a közutakon. Ennek már közel két évtizede és a technológia azóta a személyautók piacán is széles körben elterjedt.

Az egyszerűbb rendszerek nem tesznek mást, mint jól hallható és látható jelzésekkel, illetve a kormány megrezegtetésével felhívják a sofőr figyelmét arra, hogy a jármű irányjelzés nélkül elhagyni készül a sávját, vagy pedig azon belül gyanúsan kóválygó mozgást végez.

YouTube / Bassadonemotors

A fejlettebb megoldások nem egyszerűen csak figyelmeztetik a sofőrt a – vélhetően nem szándékos – sávelhagyásra, hanem aktívan tesznek is annak érdekében, hogy az autó az általa éppen használt sávban maradjon. Az aktív sávtartó elektronikával felszerelt járművek apró kormánymozdulatok révén oldják meg, hogy a jármű figyelmetlenségből ne hagyja el a sávját.

A sávelhagyásra figyelmeztető, illetve sávtartó elektronikák régebben csak a drágább és jobban felszerelt autókban voltak elérhetők, mostanság viszont már az olcsóbb modellek esetében is a gyári alapfelszereltség részét képezik.

Egyrészt azért, mert a tömeggyártás terjedése miatt jelentősen olcsóbbá váltak, másrészt pedig azért, mert a töréstesztekben ma már csak olyan autók kaphatnak kiváló minősítést, melyekből nem hiányzik ez a biztonságtechnikai fejlesztés.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
hvg360 Rácz Gergő 2025. március. 13. 19:48

A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús

Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.