Lejárt a türelmi idő, így péntektől már bírságolni is fogja az új mérőrendszer azokat a teherautósokat, akik nem a megfelelő méretű rakománnyal indulnak útnak.
Régóta lehet már tudni arról, hogy a 2016 áprilisában elindított Véda-rendszer mellett egy másik eszköz is jelen lesz majd az utakon. A Nemzeti Tengelysúlymérő-rendszer (TSM) tesztelése még 2017 februárjában kezdődött el, majd bő fé évvel később, 2017 szeptemberében el is indult a rendszer hivatalos üzemeltetése.
A 89 mérőpontból álló TSM – a pontos mérési helyszíneket ebben a cikkünkben foglaltuk össze – segítségével a hatóság a túlsúlyos teherautókat akarja kiszűrni, mert azok nemcsak az útban okozhatnak kárt, de közlekedésük balesetveszélyes is lehet. A rendszer 2017 szeptemberi indulása óta azonban egyetlen bírságot sem osztott ki, a szabálysértések miatt csupán figyelmeztetést küldött az érintett teherautók üzembentartóinak. Péntektől azonban már bírságolásra is számítani kell.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/a9948dae-01c2-4da1-ae5b-b8487eaebc31.jpg)
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT) a honlapján számolt be arról, hogy "2018. június 1-jétől éles üzemben, a fokozatosság elvének figyelembe vételével elindul a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer, így bírság kiszabására számíthatnak azok a fuvarozó üzembentartók, akik a hitelesített mérőpontok által mért adatok szerint járműveikkel vagy szerelvényeikkel túllépik a tengelyterhelésre, vagy össztömegre vonatkozó értékeket." Hogy pontosan mekkora bírságra, azt ebben a cikkünkben szedtük össze.
A beszámoló szerint május 30-án a NiT képviselői mellett a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE), a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége, továbbá a Magyar Szállítmányozók Szövetsége (MSZSZ) és Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) képviselői is részt vettek az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárával, Mosóczi Lászlóval folytatott egyeztetésen. Mint írják,
a szervezetek egybehangzó véleménye volt, hogy az automatizált mérésen alapuló rendszer jelenleg nem alkalmas objektív ágon történő szankcionálásra, és fuvarozói oldalról nincs meg a bizalom a jelenlegi rendszerrel szemben.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/e3ac38ec-800e-461b-9e29-1514f9e59363.jpg)
A tervek szerint ha az év végéig elhalasztották volna az üzem indítását, lett volna idő a még fennáló szakmai kérdésekben egyeztetni és azt szabályozási formába önteni, illetve azt is szerették volna elérni, hogy
a korábban hatályos jogszabályokban biztosított 500 kilogrammos tengely- és össztömeg-toleranciát is állítsák vissza.
A NiT szerint a rendszer pontatlan,
a mérőpontok által rögzített mérési eredmények jelentős súlyhatár-túllépést mutatnak a fel- és lerakóhelyi, vagy a Magyar Közút által üzemeltetett hídmérlegek mérési eredményeihez képest, így határozott álláspontunk szerint a rendszer jelenlegi állapotában alkalmatlan az objektív ágon történő bírságkiszabásra.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/0c017fe2-927a-4104-a645-0e1e45b3cadc.jpg)
Az észrevételek azonban – mint írják – "nem találkoztak a szakminisztérium álláspontjával". A fuvarozók szervezetei ugyanakkor ígéretet kaptak arra, hogy az első két hét után az eredményeket a szakma képviselői és a minisztérium közösen tekintik át, és együtt igyekeznek megoldani a felmerülő problémákat.
A rendszer további részleteiről korábban megkérdeztük a minisztériumot is, hogy mit válaszoltak, arról itt olvashat bővebben.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
![](https://cdn.hvg.hu/img/partolo_tagsag/HVG_hetilap_2_ho_50_off_kampany_03_640x360.png)