Lejárt a türelmi idő, így péntektől már bírságolni is fogja az új mérőrendszer azokat a teherautósokat, akik nem a megfelelő méretű rakománnyal indulnak útnak.
Régóta lehet már tudni arról, hogy a 2016 áprilisában elindított Véda-rendszer mellett egy másik eszköz is jelen lesz majd az utakon. A Nemzeti Tengelysúlymérő-rendszer (TSM) tesztelése még 2017 februárjában kezdődött el, majd bő fé évvel később, 2017 szeptemberében el is indult a rendszer hivatalos üzemeltetése.
A 89 mérőpontból álló TSM – a pontos mérési helyszíneket ebben a cikkünkben foglaltuk össze – segítségével a hatóság a túlsúlyos teherautókat akarja kiszűrni, mert azok nemcsak az útban okozhatnak kárt, de közlekedésük balesetveszélyes is lehet. A rendszer 2017 szeptemberi indulása óta azonban egyetlen bírságot sem osztott ki, a szabálysértések miatt csupán figyelmeztetést küldött az érintett teherautók üzembentartóinak. Péntektől azonban már bírságolásra is számítani kell.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT) a honlapján számolt be arról, hogy "2018. június 1-jétől éles üzemben, a fokozatosság elvének figyelembe vételével elindul a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer, így bírság kiszabására számíthatnak azok a fuvarozó üzembentartók, akik a hitelesített mérőpontok által mért adatok szerint járműveikkel vagy szerelvényeikkel túllépik a tengelyterhelésre, vagy össztömegre vonatkozó értékeket." Hogy pontosan mekkora bírságra, azt ebben a cikkünkben szedtük össze.
A beszámoló szerint május 30-án a NiT képviselői mellett a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE), a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége, továbbá a Magyar Szállítmányozók Szövetsége (MSZSZ) és Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) képviselői is részt vettek az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárával, Mosóczi Lászlóval folytatott egyeztetésen. Mint írják,
a szervezetek egybehangzó véleménye volt, hogy az automatizált mérésen alapuló rendszer jelenleg nem alkalmas objektív ágon történő szankcionálásra, és fuvarozói oldalról nincs meg a bizalom a jelenlegi rendszerrel szemben.
A tervek szerint ha az év végéig elhalasztották volna az üzem indítását, lett volna idő a még fennáló szakmai kérdésekben egyeztetni és azt szabályozási formába önteni, illetve azt is szerették volna elérni, hogy
a korábban hatályos jogszabályokban biztosított 500 kilogrammos tengely- és össztömeg-toleranciát is állítsák vissza.
A NiT szerint a rendszer pontatlan,
a mérőpontok által rögzített mérési eredmények jelentős súlyhatár-túllépést mutatnak a fel- és lerakóhelyi, vagy a Magyar Közút által üzemeltetett hídmérlegek mérési eredményeihez képest, így határozott álláspontunk szerint a rendszer jelenlegi állapotában alkalmatlan az objektív ágon történő bírságkiszabásra.
Az észrevételek azonban – mint írják – "nem találkoztak a szakminisztérium álláspontjával". A fuvarozók szervezetei ugyanakkor ígéretet kaptak arra, hogy az első két hét után az eredményeket a szakma képviselői és a minisztérium közösen tekintik át, és együtt igyekeznek megoldani a felmerülő problémákat.
A rendszer további részleteiről korábban megkérdeztük a minisztériumot is, hogy mit válaszoltak, arról itt olvashat bővebben.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.