Ha valaki manapság új autót vesz, és keresné az EU által kötelezővé tett eCall nevű automata-segélyhívót a kocsijában, de nem találja, annak fontos oka van.
Mivel a rendszert csak új típusok számára írja elő az EU, még éveken keresztül lehet olyan autót venni, amiben nincs ilyen rendszer és nincs vészhívó gomb – hívja fel a figyelmet a könnyen félrevezető elvárások miatt a Vezess.
Az uniós rendelet azt mondja ki, hogy áprilistól az új típusú gépjárművek csak akkor kapnak típusbizonyítványt, s lehet azokat forgalomba helyezni, ha bennük van az eCall rendszerhez szükséges fedélzeti egység. (Egyébként 3 év múlva ugyanez igaz lesz az új típusú buszokra, teherautókra is.)
Ugyanakkor szemfüles autóvásárlók néhány modellnél (BMW-knél, PSA-autóknál például) már korábban is észrevehették ezt a piros gombot – hiszen eddig is szabad volt ilyen rendszert építeni a kocsikba – teszi hozzá a Vezess cikke.
Az eCall segélyhívó rendszer illeszkedik az európai környezetbe, s a meglévő – rendőrség által működtetett – 112-es egységes segélyhívó rendszerhez kapcsolódik.
Minden gépjárműben van egy fedélzeti egység, amely vészhelyzet esetén működésbe lép, ilyen például a légzsák kinyílása. Ekkor a fedélzeti egység automatikusan előállít egy úgynevezett MSD-csomagot (adatcsomagot), amely tartalmazza a gépjármű adatait, pontos helyzetét, GPS-koordinátáit, továbbá hangkapcsolatot is indít a segélyhívó operátora felé. Ezzel együtt továbbítja az adatokat a 112-es segélyhívó kezelőjének. Természetesen emellett a járműben ülők az eCall gomb megnyomásával is tudják tárcsázni a 112-t.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.