Megoszlanak a vélemények azzal kapcsolatban, hogy milyen irányba kellene elmozdítani a sebességhatárokat.
Az ITF (International Transport Forum) tíz országban vizsgálta a közúti közlekedés biztonságát, és arra a következtetésre jutott, hogy szoros kapcsolat van az autók sebességének növekedése és a balesetek számának emelkedése között. Az ITF szerint az átlagsebesség 1 százalékkal történő növekedése 2 százalékkal növeli a sérüléssel járó balesetek számát és 4 százalékkal a halállal végződő balesetek számát.
A szervezet szakértői szerint a sebesség minimális csökkentésével jelentősen vissza lehetne szorítani a balesetek számát. Az ITF ajánlása szerint a sűrűn lakott területeken mindenhol be kellene vezetni a 30 km/h-s sebességkorlátozást, az egyéb városi területeken pedig az 50 km/h lenne a leginkább ideális haladási sebesség. A lakott területen kívüli legnagyobb sebességet 70 km/h-ra kellene csökkenteni, az autópályákon viszont nem mérsékelnék a tempót.
Ezzel szemben Dániában mostanság éppen a sebességhatárok megemelésével kísérleteznek. Egyes lakott területeken kívüli szakaszokon 80-ról 90 km/h-ra emelték a limitet, és egyes autópálya-szakaszokon megengedték az autósoknak, hogy 110 helyett 120-szal közlekedjenek. A tapasztalatok kedvezőek, a balesetek száma nem nőtt és az autósok minimális fogyasztásnövekedés mellett hamarabb érnek el úti céljukhoz.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.