Autó hvg.hu 2018. február. 12. 11:23

Halott a dízel? A Honda szerint egyáltalán nem

A japán gyártó mostantól takarékos gázolajos erőforrással is kínálja Civic modelljét.

A Honda eddig kizárólag benzinmotorral gyártotta a közelmúltban kijött új generációs Civicet. Az alapmodellben egy háromhengeres 1 literes turbómotor található, mely 129 lóerőt és 200 Nm-t produkál, a négyhengeres 1,5 literes turbómotor pedig 182 lóerős és 240 Nm nyomatékú. A csúcsot a négyhengeres 2 literes turbómotor jelenti, ami a Type R-ben 320 lóerőt és 400 Nm-t szabadít rá az első kerekekre.

Eddig tehát nem volt dízelmotor az új Civicben, most azonban ez az erőforrás is megérkezett. Az 1,6 literes lökettérfogatú i-DTEC dízelmotor 120 lóerős teljesítményt produkál 4000-es fordulatszámon, 300 Nm-es nyomatékcsúcsa pedig 2000-es fordulatszámtól áll rendelkezésre. A 10,5 másodperces 0-100-as sprintet produkáló, hatfokozatú manuálváltóval szerelt Civic 100 kilométeren beéri alig 3,4-3,5 liter gázolajjal, legalábbis az NEDC szabvány szerint.

Honda

A modell hatékonyságát többek közt a dugattyúk súrlódásának csökkentésével fokozták, ezenkívül az új 1.6 i-DTEC motorban továbbfejlesztett, új konstrukciójú turbó segíti a gázcserét. Ez nagy hatékonyságú, változó fúvókával, kis turbólyukkal és elektronikusan, precízen szabályozott forgási sebességgel járul hozzá az optimális működéshez, egyúttal a gyártó szerint rugalmasabbá teszi a kocsit a középső fordulatszám-tartományban és erősebbé a felsőben. Változott a turbófeltöltő szerkezeti felépítése is, így a korábbi i-DTEC-hez viszonyítva kisebb az energiaveszteség.

A Honda új dízelmotorja az elsők között esett át az új RDE-teszten, ami a nitrogén-oxid- és a szilárdrészecske-kibocsátást vizsgálja. A gázolajos egység új NOx tároló-, illetve átalakító egységet kapott, mely gyorsabban végzi el a katalizációs műveletet, egyszersmind még alacsonyabb szinte csökkenti a károsanyag-kibocsátást. Az ezüstréteggel bevont részecskeszűrő hatékonyabban és gyorsabban égeti el a szilárd anyagokat, ezáltal az élettartama is hosszabb, hiszen rövidebb ideig tart a hőtermelés.

Honda

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
hvg360 Matalin Dóra 2025. február. 18. 06:30

A tudósok nem hittek Karikó Katalinéknak – Pardi Norbert az mRNS-vakcinák rák elleni bevethetőségéről

A gyógyszercégeknek masszív bevételük lett az mRNS-vakcinákból, ezek jelentős részét visszaforgatják a kutatásokba, így már nem évi 5-6, hanem 40-50-100 klinikai vizsgálat folyik mRNS-alapú készítményekkel – mondja Pardi Norbert, a Pennsylvaniai Egyetem mikrobiológiai tanszékének professzora, aki még 2011-ben csatlakozott a Karikó Katalin és Drew Weissman laboratóriumában zajló kutatásokhoz. Jelenleg már a saját laboratóriumát vezeti Philadelphiában, ahol vakcinák fejlesztésével foglalkoznak részben olyan fertőző betegségek ellen, mint az influenza, de vannak eredményeik az mRNS-alapú rákvakcinák területén is.