Drón hozza az ablakunkba a konyhai alapanyagokat, kutyaként követ az elektromos teherhordó, és persze jönnek az önvezető autók.
A Barcelonában ezen a héten megrendezett Mobile World Congress (MWC) szakkiállításon vadonatúj okostelefonokkal, 5G fejlesztésekkel és IoT (Internet of Things) újdonságokkal találkoztunk, de az ezeket demózó techcégek mellett az autógyártók is komoly erőkkel képviseltették magukat a rendezvényen. Nem volt ez másképp a Ford esetében sem, mely azonban a riválisaitól eltérően egyetlen autót sem állított ki a standján, hanem inkább a közeljövővel kapcsolatos terveit vázolta az érdeklődők számára. Ha valaki menő Fordot akart látni, az SAP standján a világ legokosabb Mustangjával randevúzhatott.
A Ford "jövő városa" koncepciójának egyik alappillére az Autolivery, amit mi egy virtuális szemüveg segítségével tekintettünk meg működés közben. A kitalált történet szerint vendégeket várunk az otthonunkban, de kiderül, hogy elfogyott az elkészíteni kívánt vacsorához való néhány alapanyag. A hiányzó hozzávalókat néhány gombnyomással online megrendeljük, majd nem sokkal később egy elektromos meghajtású és teljesen önvezető áruszállító áll meg a házunk előtt. A járgányból felszáll egy drón, mely a sokadik emeleten lévő lakásunk ablakáig felhozza a megrendelt árut, és mi máris nekifoghatunk a vacsora elkészítésének. Futurisztikus és egyben lehengerlő megoldás, azt viszont nem tudni, hogy a valóságban gyorsabb lehet-e annál, ha egyszerűen csak lefutunk a sarki kisboltba. Az viszont biztos, hogy kényelmesebb.
Bár hasonló megoldást a UPS nemrégiben már a gyakorlatban is kipróbált, a Ford egyelőre még csak koncepció szinten gondolkozik az áruszállítás utolsó néhány méterét forradalmasító és jelentősen hatékonyabbá tevő Autoliveryben. Az ugyancsak az MWC-n debütált Carr-E-t viszont már működés közben is ki tudtuk próbálni. Ez a jelenleg prototípus fázisban lévő eszköz a működését tekintve leginkább az általunk korábban már tesztelt hoverboardokhoz hasonlít: ha ráállunk, akkor a súlypontunk áthelyezésével irányíthatjuk a készülék mozgását. A Carr-E a hoverboardoktól eltérően nem kettő, hanem négy különleges kerékkel rendelkezik, és nem csak személy-, hanem áruszállításra is remekül használható.
A magyar felmenőkkel rendelkező vezető fejlesztő kérdésünkre elmondta, hogy a mindössze 3,5 hónap alatt kifejlesztett Carr-E okostelefonnal is távirányítható, így nehéz tárgyak rövid távú szállításában is segédkezhet. Ezen túlmenően az ultrahangos érzékelőkkel felvértezett készülék arra is képes, hogy automatikusan kövesse a tulajdonosát, valahogy úgy, ahogy egy kutya követi a gazdáját. A maximum 20 km/h sebességű prototípus 15 kilogrammot nyom a mérlegen, de a következő változat már csak 10 kilogrammos lesz. Érdekesség, hogy a Carr-E pontosan elfér egy személyautó pótkerekének helyén. Egy feltöltéssel mintegy 20 kilométert tud megtenni a maximum 120-130 kilogrammal terhelhető minijármű, a lemerült akkumulátor teljes feltöltése mintegy 50 percnyi időt vesz igénybe. A közeljövőben esőállóvá tenni kívánt eszköz akár enyhébb terepen is használható, köszönhetően a nem tömör, hanem felfújható kerekeknek, illetve a csillapításos felfüggesztésnek.
Kipróbálni ugyan még nem lehetett, de kézzel fogható valójában ugyancsak ott volt a Ford standján a TriCiti, ami egy háromkerekű többcélú eszköz. A két darab kefenélküli elektromotor által hajtott újdonságra fel lehet ülni, de akár nehéz terheket is rögzíthetünk rajta. A variálható felépítésű és összecsukható kivitelű TriCiti beváráslókocsiként, babakocsiként, golfkocsiként vagy áruszállító megoldásként is funkcionálhat, és igény szerint akár a car sharinghez hasonló rendszerben is elérhető lehet. Az alumíniumból és acélból készített, tárcsafékkel lassítható újdonság 15 kilogrammot nyom a mérlegen, maximum 100 kilogrammal terhelhető és egy feltöltéssel mintegy 20 kilométert tud megtenni.
Jessica Robinson, a Ford City Solutions (Smart Mobility) részlegének vezetőjétől azt kérdeztük, hogy a felvázolt koncepciókból mikor lehet valóság. Robinson elmondta, hogy bizonyos fejlesztések akár már 5-10 éven belül az életünk szerves részévé válhatnak. Ilyenek például az önvezető autók, melyek révén jelentősen csökkenhet a balesetek száma, javulhat a közlekedés hatékonysága, és csökkenhet a környezetszennyezés. A Ford azt ígéri, hogy 2021-ben egy olyan önvezető autót fog tömeggyártásba küldeni, melyben már sem kormány, sem pedig fék- és gázpedál nem lesz.
Robinson elárulta, hogy a vállalat első teljesen önvezető autójára nem mint egy egyszerűen megvásárolható termékre, hanem mint egy bárki által könnyen igénybe vehető közlekedési, illetve áruszállítási szolgáltatásra kell gondolnunk. Önvezetés témakörben természetesen nemcsak technológiai, hanem szabályozási kihívásokkal is szembe kell nézni. A Ford a teljes egészében mintegy 30 éven belül megvalósítható jövő városa koncepció keretein belül több várossal is előrehaladott tárgyalásokat folytat, és mint megtudtuk, az eddig felkeresett városok egytől egyig igen érdeklődve és segítőkészen álltak hozzá a projekthez.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.