Idén 55 esztendős a világ első turbós személyautója, melytől hosszú út vezetett napjaink sokturbós szörnyetegeihez.
A mostanság forgalomba kerülő személyautók egyre nagyobb arányában található turbófeltöltő. Ez egyrészt a széles körben használatos turbódízel motoroknak, másrészt a downsizing őrületnek köszönhető, vagyis annak, hogy a gyártók mostanság a csökkentett lökettérfogatú turbós benzinmotorokat részesítik előnyben. Néhány évtizeddel ezelőtt azonban még ritkaság számba mentek a turbófeltöltős autók, olyannyira, hogy a világ első sorozatban gyártott turbó személyautója, az Oldsmobile Jetfire 1962-ben gördült le a gyártószalagról.
Ezt követően 1981-ben jött ki a Maserati Biturbo, melynek neve nem véletlenül lett ennyire beszédes, ugyanis ebbe került a világ első duplaturbós benzinmotorja. Nem mellesleg ez volt a világ első olyan sorozatgyártású személyautója, melyben hengerenként háromszelepes motor teljesített szolgálatot. A leggyengébb 2 literes Biturbo is 180 lóerős, a legerősebb változatokban pedig 250-280 lóerős 2,8 literes erőforrás rejtőzik.
Ha kevés a kettő, jöhet a három. A BMW 2012-ben mutatta be az első olyan M szériás sportmodelljeit, melyekbe dízelmotor került, de nem ám akármilyen, hanem triturbós. Ez a 3 literes öngyulladós erőmű 381 lóerős teljesítménnyel és 740 Nm-es nyomatékkal rendelkezik, így 5 másodperc magasságában repíti 0-ról 100-ra a bajorok különböző 50d modelljeit. 6,3-7,7 literes fogyasztás mellett, legalábbis a mesebeli gyári adatok szerint. Az Audi SQ7-ben debütált 435 lóerős V8-as TDI motor is három feltöltővel büszkélkedhet, melyek közül kettő hagyományos, egy pedig már elektromos turbó – a végeredmény 900 Nm.
Ha a három sem elég, elő a negyedik turbóval! A BMW tavaly jelentette be a négyturbós, 3 literes, sorhatos dízelmotorját, melyet a 750d-be szán a maga kereken 400 lóerős teljesítményével és 760 Nm-es nyomatékával, illetve 5,7-5,9 literes laboratóriumi fogyasztásértékével. Ugyancsak négy turbó lélegezteti a Bugatti Chiron 8 literes, 16 hengeres és 1500 lóerős benzinmotorját, mint ahogy az elődökben, a Veyronban és az EB 110-ben is négy darab turbófeltöltő volt.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.