A 14 milliárd forintból kialakított rendszertől elvárták, hogy csökkentse a személyi sérüléssel járó balesetek számát. Nem ez történt.
Tavaly április elején élesedett az országosan kialakított szupertraffipax-rendszer, a VÉDA. A fixen telepített traffipaxok számos szabálysértést képesek kiszűrni, és ezt az élesedés után rögtön bizonyították is: az első két órában több tucat autós bukott meg, néhány hét leforgása alatt pedig igazi pénzszivattyúvá vált a rendszer. Ennek ellenére azonban úgy tűnik, a VÉDA épp a legfontosabb téren nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
Papp Károly országos főkapitány a napokban tartott évértékelőt, amiben a fixen telepített traffipaxok kapcsán két igen fontos számadatot közölt – számolt be róla a Vezess. Ezek szerint a személyi sérüléses közlekedési balesetek száma 2015-höz képest emelkedett (16 331-ről 16 506-ra), a halálos balesetek száma pedig csökkent (585-ről 556-ra). Vagyis összességében 29-cel kevesebb halálos baleset történt a magyar utakon, a súlyos balesetekből azonban 175-tel több volt.
Ez a két adat azért is igen lényeges, mert a VÉDA felé az egyik alapvető elvárás az volt, hogy "a halálos kimenetelű, valamint összességében nézve a személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek száma" is csökkenjen. Bár a rendőrség korábbi közleménye szerint áprilistól júniusig valóban csökkent a balesetek száma, a jelek szerint az év további részében megfordult a trend.
A baleseteknek számos oka lehet, a tendenciát nézve azonban nincs kizárva, hogy az első három hónapban azért csökkent a halálos balesetek száma, mert az autósoknak még "szokatlan" volt a VÉDA. Szaszala László, a Magyar Autóklub észak-alföldi regionális elnöke korábban úgy nyilatkozott, a fix telepítésű kamera hátránya, hogy megszokják az emberek, és a környékén szabályszerűen közlekednek.
A korábbi beharangozó szerint persze a szupertraffipaxoknak nemcsak a balesetmegelőzés és a gyorshajtás kiszűrése a célja, egy rakás más szabálysértést is figyelni tudnak vele, mint például a záróvonalon áthajtás, piros jelzésnél történő áthaladás, buszsáv használata. A Vezess ezért arról is érdeklődött a rendőrségnél, hogy a gyorshajtáson túl milyen mennyiségben osztott ki büntetést a VÉDA, de csak annyit kaptak válaszul, hogy az adatok megadása csak „aránytalan idő- és munkaráfordítással lenne kivitelezhető”. Vagyis nincs válasz.
Kár, pedig a rendőrség statisztikáiból épp az derül ki, hogy nem a gyorshajtás miatt történik a legtöbb baleset.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.