Ha valaki szerencsétlenül jól belehúz, akár a teljes időszaki szervizének – olaj, fékalkatrészek, szűrők, gyertyák – alkatrészigényét hamisított cuccokkal fedezhetik.
A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) időről időre riogatja az autósokat, többek közt azzal, hogy a hazai gépjárművek mintegy 60 százalékát érinti az illegális kenőanyag-kereskedelem, ami akár súlyos biztonsági kockázatokat jelent. Legutóbb pedig azt közölték, hogy Magyarországon akár háromszázezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer.
A vezess.hu megpróbált utánajárni ezen utóbbi számoknak, hogy konkrétan, mely alkatrészcsoportokat hamisítottak leginkább. Itt látható a hamisítványok toplistájának élmezőnye, mellettük az olvasható, hogy a teljes évi hazai forgalom hány százalékát teszik ki a becslések szerint az illegális termékek.
levegő- és olajszűrők, 15-20 százalék
kenőanyagok, 15-16 százalék
fékalkatrészek (főként féktárcsák és tárcsafékbetétek), 7-10 százalék
gyújtásalkatrészek (főként gyertyák), 5-7 százalék
csapágyak, 4-5 százalék
üzemanyag-ellátórendszer elemek (főként dízel befecskendezők), 4-5 százalék
Ezek az értékek kizárólag a ténylegesen hamis termékek arányát mutatják, amiben nincsenek benne az ellenőrizetlen forrásból származó, vagyis ismeretlen minőségű termékek – teszi hozzá a Vezess.
Lényeges megállapítás a HENT részéről, hogy egymástól megkülönböztetni a hamis és az eredeti alkatrészt nem is feltétlenül az autós feladata. Az ő dolga, hogy kizárólag biztonságos, létező adószámmal rendelkező piaci szereplőtől számlával vásároljon, ahol biztosítva vannak a fogyasztói jogai, és esetleges reklamációval is tud élni utólag. A magánszemélyek netes hirdetései nem ilyenek. További részletek, honnan és mennyiért jönnek az olcsó alkatrészek a Vezess cikkében.
Mivel az arány és a veszélyesség hangsúlyozása nagyon erős állítások ezekben az esetekben, ezért korábban a hvg.hu is megkereste a testületet, hogy adjon részletesebb tájékoztatást arról, milyen adatokra alapozta az állítását. A cikk itt olvasható.
Tízből hat autóban veszélyes a motorolaj? Hát, nem egészen
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.