Bármennyire balesetveszélyes is lejárt műszaki érvényességű autóval közlekedni az utakon, nagyon sokan megteszik. Pedig ebben éppúgy a zéró tolerancia elve érvényesül, mint az ittas vezetés esetén.
Sokan csinálnak presztízskérdést abból, milyen márkájú autót használnak. Az értelmetlen kivagyiság azonban egy ponton végleg érvényét veszíti: ha lejár az autó műszaki vizsgája. Mindegy, hogy BMW-ről, Audiról, Suzukiról vagy Trabantról van szó, hivatalosan egyik sem vehet részt a forgalomban, függetlenül attól, milyen állapotban van. A gyakorlat azonban mást mutat.
Még 2012-ben, egy autószakmai konferencián elhangzott előadás szerint a magyar utakon mintegy 400 ezer olyan jármű parkol és - időnként - közlekedik, amelynek nincs érvényes műszaki vizsgája. Nincsenek pontos információk, hogy ez a szám hogyan alakul most, Spindler Tibor, az Autószerelők Országos Egyesületének elnökének becslése szerint azonban 2-3 százalékkal növekedett.
Ablakon kiszórt pénz
“A Magyarországon forgalomba helyezett járművek nyilvántartását úgy alakították ki, hogy a műszaki vizsgáztatást a tulajdonosok semmilyen módon nem tudják kikerülni. Ha valaki mégis úgy gondolja, hogy nem vizsgáztatja le az autóját, akkor egyszerűen nem viszi el azt az állomásra, aztán tovább jár vele” – mondja Spindler Tibor. Szerinte ezzel egyúttal az ennek következményeit is vállalja az autó vezetője, üzembentartója.
Márpedig nem olcsó mulatság, ha valaki szabálysértésen érnek. Attól függően növekszik a büntetés tétele, hogy mikor járt le az a bizonyos hatósági engedély. Ha több mint 3 hónapja, akkor 20 ezer és 40 ezer forint a helyszíni bírság vagy a büntetés, 6 és 12 hónap közti lejárat után 25 ezer és 50 ezer, az érvényesség lejárta után több mint egy évvel pedig már 30 ezer vagy 60 ezer forintot is leszurkolhat a szabályszegő.
Ha az autóról a lejárat idejétől számítva 3 hónapon belül derül ki, hogy nincs műszakija, kiemelt közlekedési szabálysértésről beszélhetünk, amelynek biztosan helyszíni bírság lesz a vége. Hogy ez mennyibe kerül, az esetenként változhat, de a skála 5000 forinttól 150 ezer forintig terjedhet.
Oda a biztosítás is
Lejárt műszakival autózni azonban nemcsak a büntetési tétel miatt veszélyes játék. Ha nem megfelelő az autó műszaki állapota, sokkal nagyobb a baleset kockázata. Hiába ismeri valaki teljesen a kocsi viselkedését, bármelyik pillanatban bármi eltörhet/kilyukadhat/elszakadhat, a gép pedig irányíthatatlanná válik. Ezekre a hibákra vagy kezdődő sérülésekre viszont egy időszakos átvizsgálásnál fény derülhet, így megelőzhető a baleset.
Ha azonban mégis bekövetkezik, az nemcsak akkor nagyon rossz hír az autó tulajdonosának, ha személyi sérüléssel jár. A zéró tolerancia elve értelmében ugyanis hiába van befizetve a kocsi kötelező biztosítása, azt érvénytelenként kezelik, a biztosító semmit sem fog fizetni, az okozott kárt az autó tulajdonosának kell állnia.
Mindennek ellenére a becsült adatok alapján úgy tűnik, sokan vállalják a műszaki nélküli közlekedés kockázatot. A jogszabályok ennek már korábban is próbálták elejét venni: ha egy közúti ellenőrzésen lebukott az autós, a bírság mellett a jármű forgalmi engedélyét is bevonták.
Ezen a szigorításon azonban 2013-ban enyhítettek, az indoklás szerint azért, mert a hatóság elsődleges célja, hogy mindenki vigye el autóját a műszaki vizsgára. Ezzel azonban ismét megnyílt a kiskapu, ami a bliccelők malmára hajtotta a vizet. Egészen eddig.
Nem lehet elbújni
A közúti halálcsillagnak becézett VÉDA-rendszer élesítésével április óta az ország 134 pontján mintegy 365 fixen telepített kamera figyeli a forgalomban közlekedő járműveket. A hagyományos traffipaxokkal ellentétben azonban nemcsak a sebességtúllépést képesek mérni, hanem például arról is információhoz jut a rendőrség, hogy az oszlopok környékén közlekedő autóknak van-e érvényes műszaki vizsgájuk.
“A közlekedésrendészet által működtetett országos hálózat, valamint a rendőrautókba telepített rendszer 100 százalékosan alkalmas arra, hogy kiszűrje a szükséges papírok nélkül közlekedő autósokat. Az ehhez szükséges szoftver a felvétel után azonnal azonosítani tudja a kocsit és a tulajdonosát, hogy mikor járt le az autó műszakija, sőt, még azt is meg tudja mondani, hol volt utoljára vizsgázni” – emelte ki a bliccelők számára nem túl jó hírt Spindler Tibor.
A mindent látó kameráknak köszönhetően minden bizonnyal kevesebb lejárt műszakis autó közlekedik majd az utakon, a közúti ellenőrzést ugyanis kis szerencsével meg lehetett úszni, a VÉDA-rendszert viszont nem. Mivel a szoftver minden egyes alkalommal megbüntetné a sofőrt, gyorsan összejöhet egy olyan összeg, amelyhez képest már a vizsgáztatás ára is aprópénznek tűnik.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.