Kívül-belül jobban néz ki, okosabb és erősebb is lett az Opel kiskompakt szabadidő-autója. Elvileg ilyen, amikor túláradó jelzők nélkül, csak egészségesen fejlődik egy termék.
Eddig sem lehetett különösebb panasz az Opel Mokkára, a piaci két éllovas, a Vitara és a Duster mellett simán hozza a dobogós helyezést folyamatosan saját mezőnyében. Most mégis megkapta a szükséges frissítéseket, a többi közt egy "X"-szel a nevében, ami a népszerűség fenntartásához azért még kevés lenne.
Jó formáját futja az Opel, az Astrával megnyerte az idei Év Autója díjat, beköszönt a frissített Zafira, valamint szolgáltatási oldalon dobott olyan jelentőset az Opel, amilyet még a prémium márkák sem szoktak. Gyorsan kezdjük is ezzel, mert annyira kiemelt része a legújabb Opeleknek – ami érezhető is a vállalat kommunikációján –, hogy fontosságban szinte megelőzi a villámos gyár négykerekű termékeit is. De mi is ez az OnStar?
Egyedi segítség
A személyes online- és szolgáltatási asszisztensként definiált rendszer első blikkre kicsit olyan, mintha az Opel újra feltalálta volna a telefonos tudakozót. Lényegében egy 24 órás callcenter szolgáltatást kapunk azzal, hogy a kocsiban található kék gomb megnyomására egy kedves hangú operátor szinte bármilyen kérésünket teljesíti. Információt ad, navigációt tölt be távolról, vagy akár műszaki segítséget nyújt.
Ez önmagában talán kevésnek tűnik manapság, amikor már minden elérhető például okostelefonról. Ám a rendszer valódi értékei akkor derülnek ki igazán, amikor baleset vagy lopás történik, netán hirtelen szükségünk van járműdiagnosztikai adatokra. Arról nem is beszélve, hogy - felárért ugyan, de - maga az autó is lehet wifi-hotspot. Mondani sem kell, hogy egy balesetnél mennyire fontos a gyors helymeghatározás, amit automatikusan aktivál a rendszer, vagy akár a szóbeli kontaktus, hogy érezzük, biztonságba kerülünk. De ugyanilyen sokat érhet lopás esetén a gyors lokalizálhatóság, illetve flottás üzemeltetőknek a nyomonkövethetőség – szülőként akár még többet, ha kölcsönadjuk csemeténknek a járművet. (Az pedig már szintén nem távoli idea, hogy a biztosítók az ilyen rendszerekkel felszerelt autóknak fognak kedvezőbb díjazást kalkulálni.)
A havi rendszerességgel átadott diagnosztikai adatok szintén a flottásokat segíthetik, hogy hatékonyan üzemeltethessék az autóikat. A szolgáltatás dióhéjban ennyit tud, az ára éves szinten 30 ezer forint körül mozog. Hogy mindez a brutálisan árérzékeny magyar piacon mennyire lesz vonzó, az hamar kiderül majd. Akin egyszer is segített a rendszer valamilyen formában, az vélhetően nem fogja rá sajnálni a havi 3000 forintot. Az OnStarról amúgy már részletesebben is írtunk, a megújult Opel Zafira kapcsán, akit a további részletek érdekelnek, itt elolvashatja.
Trükközés és tükrözés
Rátérve az Opel megújult kisméretű szabadidő-autójára a Mokkára. Méreteiben változás nincs – 4275 mm hosszú, 1777 mm széles és 1658 mm magas –, a nevébe került be mostantól egy „X”, amire valójában sok magyarázat nincs. A külsejét tekintve a szokásosnak mondható megújulással a frontrész változott a legtöbbet, és ha véleményezni kell, akkor talán a legfrissebb Opel-típusok - az Astra-Zafira-Mokka trojka - közül ennek sikerült a legjobban a frontrésze. Az új fényszórók, amelyek a magasabb felszereltségen már LED-esek, a domború széles hűtőrács, valamint az új első és hátsó ütközők révén vagány darab lett a Mokka.
A kabinba beköltözött az Opel érintőképernyős központi kezelőrendszere az IntelliLink, amely lényegében egy 8 colos okos monitort jelent. Ezen fut a korábban bemutatott OnStar rendszer is, de említést érdemel a működő Apple CarPlay/Android Auto rendszer is, amellyel az okostelefonunkat tükrözhetjük le a kocsi középkonzoli kijelzőjére. Annak előnyeit talán ecsetelni sem kell, hogy mekkora könnyebbség autóban az okostelefonunk navigációját kivetítve közlekedni. A kabin anyagminőségére sem lehet panasz, különösen a bemutatóra kiadott, hibátlan felszereltségű járművek esetében, amelyek körbeturnézzák Európa és az újságírók ennek alapján alakítanak ki véleményt. A konyakszínű bőrkárpitozás, az AGR, vagyis különösen egészséges és kényelmes vezetőülések, csúcsmotorral, összkerék-hajtással persze nagyon meggyőző konfigurációt alkottak.
Kulturált járás és fogyasztás
A motortérben nincs igazán nagy reveláció, lényegében az történik, hogy a kortárs Opel-motorválasztékot vezetik át ebbe a modellbe is. A belépő motor továbbra is egy 1.6 literes turbó nélküli 115 lovas erőforrás. Ezt követi a 1.4 literes turbós benzines, amelyet az Astrában is próbáltunk már, itt 140 lóerejével és 245 Nm-es nyomaték, de létezik egy még erősebb 152 lóerős változat is. A Mokka X esetében talán mégis inkább dízeles a preferencia, már csak a szentgotthárdi gyártás miatt is, az itt készülő „suttogó” dízel az 1.6 literes 110 vagy 136 lóerős változatok közül mi, most a 4x4-es manuális váltóval szerelt Mokka X-et tudtuk kipróbálni.
A 136 lóerős motorerő bőségesen elég a kocsihoz, ugyanakkor megjegyzendő, hogy a kocsi nyomatékgörbéje sajátságos, az 1500-as percenkénti fordulatról nagyon szépen húzó 320 Nm-es csúcsnyomatékú motor 3000-es fordulatszám felett elfogy. A váltó áttételezése a hatodik fokozattal jó hosszú, az autópályás tempót 2000-es fordulat környékén hozza. A motor járása kétségtelenül kulturált, akárcsak a fogyasztása.
Az általunk próbált modell összkerék-hajtású, de a rendszer a napi használatban az elsőkerék-hajtást preferálja. Szükség esetén viszont a nyomatékot 50:50-es arányban hátraküldi a hátsó tengelyeknek is. Ezzel a rendszerrel a Mokka ügyesen elboldogult a felázott Káli-medence dagonyás terepén is. Való igaz, komoly próbának azért nem vetettük alá, ahogyan a tulajdonosok többsége sem fogja. De kijelenthető, hogy nem kell majd megszégyenülve mentést kérnie az OnStar rendszeren keresztül, aki nekivágna a saját szőlője melletti kissé felázott földútnak.
+ : modern asszisztensrendszerek, OnStar-szolgáltatás, kulturált dízel, kényelmes utastér. –: kilátás hátra, az alapárat alaposan megdobják az extrák |
A felszereltség életet menthet
Az asszisztenstechnológiákat sorra véve, már az új Astra esetében is megjegyezhető volt, hogy részben ezeknek köszönhető az Év Autója cím. Ebben a gyártói szegmensben például a LED-matrix fényszóró önmagában komoly húzás. A lényege, hogy folyamatos távfényt használva autózhatunk, mert egy intelligens rendszer a 16 LED-ből álló szegmensből kitakarja az előttünk haladó, illetve a szemből érkezők számára erős fényt. Sötét, szűk utakon sokat segít a biztonságos autózásban, mérések szerint 80-as tempónál, akár 40 métert, vagyis másodperceket nyerünk reagálásra, a korábban felismert veszély révén. Ezen kívül a biztonsági arzenálban ott a ráfutásos ütközésre figyelmeztető, a követési távolságtartó tempomat, a sávelhagyásra figyelmeztető, önállóan beavatkozó vészfékező rendszer és jelzőtábla-felismerő.
Az új, X-el megtámogatott Mokka ára a komolyan aktualizált felszereltségéhez képest nem ugrott nagyot. A belépő modell az „egyhatos” szívóval éppen átlépi az 5 millió forintot, a turbós benzines 1.4-es hatfokozatú manuális váltóval 5,8 millió, míg a vélhetően a derékhadat jelentő 1.6 literes 110 lovas dízel kéziváltós darabok már 6,48 millióról indulnak extrák nélkül, a csúcson pedig 4x4-es hajtással, 136 lóval, kézi kapcsolású váltóval, 6,62 millió forint az alapár.
Korábbi autós tesztjeinket ide kattintva találja. Még több tesztért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.