Áprilisban első ízben fordult elő, hogy egyetlen hónapban több mint 12 ezer használt autót regisztráltak az országban. Viszont egyre idősebb kocsikat hoznak.
2016 első harmadában közel 45 ezer használt autó özönlött be az országba, 24 százalékkal több, mint tavaly ugyanebben az időszakban. Az előző évek tapasztalatai szerint – az év végére bekövetkező további élénkülést is figyelembe véve – a Használtautó.hu szakértői jó esélyt látnak arra, hogy változatlan piaci környezet mellett év végéig nem kevesebb mint 150 ezer használt autó érkezik majd. Az importjárművek több mint 60 százaléka továbbra is legalább tízéves, miközben a behozott autók összetételében a presztízsmárkák súlya évről évre lassan csökken.
Továbbra sem fiatalodik a használtautó-import állománya: az idén behozott járműveknek 61,5 százaléka legalább tízéves. Ez az az életkor, amely mellett nagyobb kategóriákra is megvan a hazai fizetőképes kereslet.
Ám ennek a ténynek számos negatív hatása van: mivel a kínált autó előéletének sokkal nehezebb utánajárni, az új tulajdonosnak számos esetben komoly pótlólagos kiadással kell szembesülnie az utólag felfedezett műszaki problémák miatt. Míg az idehaza futó legtöbb autónak a futásteljesítményéről már legalább két nyilvántartott adata is egyszerűen lekérhető a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) 2012 januárjától vezetett adatbázisából, ez a külföldön vásárolt autók esetében nem valósítható meg.
A számokból egyértelműen látszik, hogy a használtautó-import egyre szélesebb vásárlói réteget érint: idén Magyarországon az elsőként forgalmit kapó személyautóknak immár több mint kétharmada lesz külföldről származó használt jármű (ez az arány 2012-ben még 50 százalék volt). A szélesebb vásárlói kör megjelenése az igények változékonyságát is növeli.
Ha összehasonlítjuk a két éve behozott állomány összetételét az idén év elején importált járművekével, észrevehetjük, hogy a presztízsmárkákat jelentő Audi–BMW–Mercedes hármas immár csak 21,2 százalékát teszi ki a behozatalnak, szemben a 2014-es 25,1 százalékkal. Általánosságban is csökken a koncentráció a márkák tekintetében: az első nyolc leggyakoribb autómárka két éve még a teljes sokaság 68 százalékát adta, most ez az érték már csupán 64 százalék. A fenti igényeltolódásnak is köszönhető, hogy miközben a BMW a sorrendben két év alatt a másodikról a negyedik helyre csúszott, addig például a Mazda a 11.-ről a 7. helyre tudott felkapaszkodni.
A jelenlegi tendenciák azt mutatják, hogy a használtautó-import folyamatos felfutását egyelőre a gyengülő forintárfolyam sem tudta megtörni. Mindez azt jelenti, hogy amennyiben év közben a szabályozói környezet sem változik, év végére akár a 150 ezret is meghaladhatja a használt személyautók behozatalának volumene.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.