Autó hvg.hu/MTI 2015. november. 03. 14:27

A Volkswagen-konszern cáfolja, hogy csaló szoftver lenne prémium modelljeiben

Egy napja robbant ki a dízelbotrány második fejezete, amelyben ismét megvádolták a német autógyártót, az amerikai környezetvédelmi hatóságok, hogy az autóiba telepített szoftver manipulálja az emissziós méréseket. Jelen esetben az egyik legnépszerűbb, 3 literes dízelmotor került gyanúba. A Volkswagen vezetősége közleményben cáfolja a vádakat.

Az Egyesült Államok környezetvédelmi ügynöksége (EPA) arról tájékoztatta hétfőn a Volkswagen AG-t, hogy szerintük a V6-os TDI dízelmotorral ellátott járművekben egy olyan szoftverfunkció állna rendelkezésre, amely a jóváhagyási eljárásban nem került volna elégségesen leírásra - írja a Volkswagen hivatalos magyar nyelvű közleménye.

A Volkswagen AG hangsúlyozza, hogy a háromliteres, V6-os TDI dízelmotoroknál nem telepítettek olyan szoftvert, amely meg nem engedett módon változtatná meg a károsanyag-kibocsátási értékeket. A Volkswagen maximálisan együttműködik az EPA-val, az ügy maradéktalan tisztázása érdekében.

Ahogyan azt mi is megírtuk, az amerikai környezetvédelmi ügynökség (EPA) több Audi, Porsche és Volkswagen típusban talált olyan szoftvert, amelyek meghamisítják a környezetvédelmi mérési eljárást. Az EPA újabb vizsgálata a 3 literes hengerűrtartalmú járművekre, egyebek között a Porsche- és az Audi-modellekre terjedt ki. Közöttük van a 2014-es Volkswagen Touareg, a 2015-ös Porsche Cayenne, a 2016-os Audi A6 Quattro, az A7 Quattro, az A8, az A8L, és a Q5.

Mivel viszonylag új gyártmányokról van szó - a 2016-os jelölés, az idei augusztustól készült modellekre már használható - így a jelenlegi adatok szerint nagyjából 10 ezer autó lehet érintett.

AP

A csaló algoritmus hasonlóan működött az előzőhöz, érzékelte, hogy mikor zajlik mérési eljárás, vagyis „meghatározott környezetben” van az autó. Ilyenkor a kibocsátott nitrogén-oxid szintet az elvárt értéken tartotta. Ugyanakkor az EPA-szerint, egy másodperccel a mérés befejeztével, a rendszer kikapcsolt és akár kilencszeres károsanyag-kibocsátást is mértek. Az EPA azt is hozzáteszi, amennyiben nem a kaliforniai állam által alkalmazott szabályok szerinti tesztet végzik, akkor a nitrogén-oxid értékek a kezdetektől magasabbak és konzisztensen magasabb értékeket mutatnak.

Az újabb manipulációt amerikai szövetségi, kaliforniai és kanadai intézmények együttműködésével leplezték le. A közös vizsgálat más autógyártók járművei esetében nem állapított meg hasonló félrevezetést.

Az Audi szóvivője, Udo Rügheimer kedden az AFP hírügynökségnek a következőképpen kommentálta a vádakat. "A szoftver nem azt ismeri fel, hogy a motor tesztelés alatt van-e vagy sem" - mutatott rá -, "hanem az útviszonyoknak és a motor terhelésének megfelelően állítja be a szükséges üzemi paramétereket".  Az Audinak elképzelése sincs róla, hogy az EPA miként jutott a kifogásolt mérési eredményekre, de kész a szoftver működését a legapróbb részletekbe menő módon egyeztetni a hatósággal - mondta el a szóvivő. Megjegyezte, hogy az emissziós botrány szeptemberi kirobbanása óta még "nem volt lehetőség" az AECD vezérlő szoftver felülvizsgálatára.

A Volkswagen szeptemberben ismerte el, hogy olyan szoftvert telepített 11 millió általa gyártott gépkocsiba, köztük a Jetta, a Passat, a Golf és a Bogár egyes változataiba, amelynek hatására azok motorjai tesztelés közben a rendes vezetési üzemmódban a szokásosnál kevesebb nitrogén-oxidot bocsátanak ki. Ezek közül 482 ezret az Egyesült Államokban értékesítettek.

A legfrissebb autós hírekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés