Noha van, akinek bejön, a Forma-1-es évadnyitó Ausztrál Nagydíjon a közönség túlnyomó többségét sokkolta az autók hangjának változása. Az FIA szerint nem számottevő a változás, a rajongók háborognak, a futam szervezői pedig egyenesen pert fontolgatnak, mondván, nem ezért fizették ki a versenyrendezés borsos licencdíját…
„Megkérjük a melbourne-i közönséget, hogy csendesebben tomboljanak, mert nem halljuk tőlük az autókat!”
A Twitteren egy sajtómunkás ezzel a jópofa szösszenettel igyekezett demonstrálni csalódottságát amiatt, hogy a Forma-1 hanghatása - bár erre az új hajtáslánc-előírások miatt számítani is lehetett - jócskán megváltozott a V8-as korszakhoz képest.
Noha az FIA az évadnyitó előtt igyekezett rövidre zárni a hónapokon át forszírozott témát és a futam előtti napokban közölték, hogy az 1,6 literes, V6-os, az eddiginél jóval komplexebb hibridrendszerrel felvértezett erőforrások zajszintje legalább 134 decibel lesz, ami nem sokkal gyengébb a korábbi 145-nél, nemcsak a helyszínen, hanem tévék előtt ülő rajongók sem tudták leplezni csalódottságukat. Halovány reménysugár a folytatásra, hogy az évad első futamán még egyik gyártó sem merte teljes terheléssel megénekeltetni a hajtásláncot, de ez nem mindenkit vigasztal: az Ausztrál Nagydíj szervezőit biztosan nem, akik egyenesen pert fontolgatnak megtévesztés miatt.
Forma-1 hanghatás: 2013 vs 2014
„Fizetünk valamiért, szerződéseink vannak és nagyon, nagyon alaposan tanulmányozzuk ezeket, mert úgy véljük, hogy több ponton is megszegték ezeket” – nyilatkozta a Fairfax Radiónak a szervezőbizottság vezetője, Andrew Westacott, aki kijelentésével gyaníthatóan a Forma-1-es nagydíjrendezési szerződések „túloldalának”, Bernie Ecclestone-nak kívánt üzenni. Furcsa fintora a sorsnak, hogy a mostanában különféle perek miatt háttérbe vont impresszárió is hasonló álláspontot képvisel, sőt: Mr. E az első ötletek felröppenése óta a legfőbb szószólója volt annak a mozgalomnak, amely attól féltette a sportágat, hogy a hanghatás változása csökkentheti az élvezeti- és marketingértéket.
A versenyzők között is volt, aki simán túl halknak nyilvánította az új F1-es autókat, de volt olyan is, aki egyenesen egy porszívóéhoz hasonlította a hangot. Azok sem voltak maradéktalanul elégedettek, akiknek jól sikerült a hétvége: Nico Rosberg révén a Mercedes alátámasztotta a tesztek után rájuk ragasztott favorit státuszt, Niki Lauda, a csillagosok menedzsmentjének egyik prominens képviselője azonban szintén leszólta az új hanghatást.
„Őszintén szólva kissé csalódott vagyok, főleg a rajttal. Valami egyszerűen hiányzik. Korábban velőtrázó volt a hanghatás. A sport most veszít valamint a vonzerejéből és attól tartok, hogy hozzá kell szoknunk ehhez” – fogalmazott Lauda, aki arra sürgette a szabályalkotókat és a mérnököket, hogy a jelenlegi motorszabály megváltozatása nélkül találják meg mihamarabb a módját a hanghatás növelésének.