Autó hvg.hu 2014. március. 17. 23:30

Per lesz a túl halk Forma-1 miatt?

Noha van, akinek bejön, a Forma-1-es évadnyitó Ausztrál Nagydíjon a közönség túlnyomó többségét sokkolta az autók hangjának változása. Az FIA szerint nem számottevő a változás, a rajongók háborognak, a futam szervezői pedig egyenesen pert fontolgatnak, mondván, nem ezért fizették ki a versenyrendezés borsos licencdíját…

„Megkérjük a melbourne-i közönséget, hogy csendesebben tomboljanak, mert nem halljuk tőlük az autókat!”

A Twitteren egy sajtómunkás ezzel a jópofa szösszenettel igyekezett demonstrálni csalódottságát amiatt, hogy a Forma-1 hanghatása - bár erre az új hajtáslánc-előírások miatt számítani is lehetett - jócskán megváltozott a V8-as korszakhoz képest.

Noha az FIA az évadnyitó előtt igyekezett rövidre zárni a hónapokon át forszírozott témát és a futam előtti napokban közölték, hogy az 1,6 literes, V6-os, az eddiginél jóval komplexebb hibridrendszerrel felvértezett erőforrások zajszintje legalább 134 decibel lesz, ami nem sokkal gyengébb a korábbi 145-nél, nemcsak a helyszínen, hanem tévék előtt ülő rajongók sem tudták leplezni csalódottságukat. Halovány reménysugár a folytatásra, hogy az évad első futamán még egyik gyártó sem merte teljes terheléssel megénekeltetni a hajtásláncot, de ez nem mindenkit vigasztal: az Ausztrál Nagydíj szervezőit biztosan nem, akik egyenesen pert fontolgatnak megtévesztés miatt.

Forma-1 hanghatás: 2013 vs 2014

„Fizetünk valamiért, szerződéseink vannak és nagyon, nagyon alaposan tanulmányozzuk ezeket, mert úgy véljük, hogy több ponton is megszegték ezeket” – nyilatkozta a Fairfax Radiónak a szervezőbizottság vezetője, Andrew Westacott, aki kijelentésével gyaníthatóan a Forma-1-es nagydíjrendezési szerződések „túloldalának”, Bernie Ecclestone-nak kívánt üzenni. Furcsa fintora a sorsnak, hogy a mostanában különféle perek miatt háttérbe vont impresszárió is hasonló álláspontot képvisel, sőt: Mr. E az első ötletek felröppenése óta a legfőbb szószólója volt annak a mozgalomnak, amely attól féltette a sportágat, hogy a hanghatás változása csökkentheti az élvezeti- és marketingértéket.

Melbourne
Ferrari

A versenyzők között is volt, aki simán túl halknak nyilvánította az új F1-es autókat, de volt olyan is, aki egyenesen egy porszívóéhoz hasonlította a hangot. Azok sem voltak maradéktalanul elégedettek, akiknek jól sikerült a hétvége: Nico Rosberg révén a Mercedes alátámasztotta a tesztek után rájuk ragasztott favorit státuszt, Niki Lauda, a csillagosok menedzsmentjének egyik prominens képviselője azonban szintén leszólta az új hanghatást.

„Őszintén szólva kissé csalódott vagyok, főleg a rajttal. Valami egyszerűen hiányzik. Korábban velőtrázó volt a hanghatás. A sport most veszít valamint a vonzerejéből és attól tartok, hogy hozzá kell szoknunk ehhez” – fogalmazott Lauda, aki arra sürgette a szabályalkotókat és a mérnököket, hogy a jelenlegi motorszabály megváltozatása nélkül találják meg mihamarabb a módját a hanghatás növelésének.

Hirdetés
Itthon Gergely Zsófia 2025. április. 25. 15:38

Pankotai Lili: Magyar Péter szekerét tolom, mert az mindannyiunk szekere, akik kormányt akarunk váltani

Mindent felülír az a cél, hogy Orbán Viktor rendszerét el kell takarítani, ezért muszáj 2026-ban a legerősebb ellenzéki pártra szavazni, „eszközként használva Magyar Pétert” – mondja Pankotai Lili. De a diákaktivista szerint a támogatást nemcsak megadni lehet, hanem elvenni is, mert a „slimfittes csávót” ugyanúgy el lehet takarítani, „ha nem azt csinálja, amiért megválasztottuk”. A HVG podcastjából az is kiderült, hogy a tanárok melletti tüntetésen elmondott, „6 darab” trágár kifejezést tartalmazó versével ismertté vált Pankotai hatévesen még az édesanyjával kopogtatócédulákat gyűjtött a Fidesznek, és szerinte akár a kormánypárt reklámarca is lehetne. Miért van az, hogy a generációja „leszarja”, hogy csúnyán beszél? Miért öltözik be mohácsi busónak minden évben? Hogyan készül kifejezetten a megmondószerepre egy sor különórával? Miért szervez fiatalokból álló csapatot annak érdekében, hogy mozgósítsa a választókat a jövő évi választások előtt? És mit válaszolna, ha a Tisza felkérné országgyűlési képviselőjelöltnek? Nézze meg Gergely Zsófia interjúját!