Tizenegy helyen lehetnének fix traffipaxok az M1-esen, a rendőrségtől kapott válaszok szerint azonban csupán négy működik, és azok sem kiemelkedően hatékonyan. Nagyrészt sikerült "beazonosítani" a helyeket, ahol rendszerint mérnek.
Szűkszavúan válaszolt a rendőrség a hvg.hu megkeresésére, amelyben azt kérdeztük: az általuk korábban közölt térképen az M1-es autópályán és környékén feltüntetett tizenegy (8 az M1-en, 3 pedig az M0-n), fixen telepített sebességellenőrző-állomás közül melyik dolgozik a "leghatékonyabban"?
A válaszból az azért kiderült, hogy a rendőrség jelenleg négy fixen telepített járműsebesség-mérő berendezést üzemeltet az M1 autópályán. Ezek 2013-ban 10 031, 2243, 1251, illetve 608 esetben rögzítettek "magyar hatósági jelzéssel ellátott járművekkel elkövetett jogsértéseket" – írta röviden az ORFK kommunikációs szolgálata.
Telepített traffipaxok nagyobb térképen való megjelenítése
Azt ugyan nem válaszolták meg pontosan, melyek a működő a kamerák, informálisan azonban úgy értesültünk, a legtöbb "találatot" az M1-M7 fővárosból kivezető részén, a 10,8 kilométeres útszelvénynél található traffipax hozza. A másik három közül az egyik Tatabánya előtt van (a 63,8 kilométerénél lévő oszlopon), a másik Bicskénél, a harmadik pedig az M0-son készít képeket, egyszerre csak egy irányban, természetesen. (A helyszínt a forgalom szerinti esetszám alapján lehet belőni, és azt sem szabad elfelejteni, hogy akár át is rakhatják az üres dobozokba a műszereket.)
Ami az így befolyt összeget illeti, a rendőrség erre már semmiféle választ nem adott, illetve a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz irányítottak minket. (Ha onnan megjönnek a válaszok, azokat természetesen közöljük.)
Az adatok azonban így is árulkodóak. Mindenekelőtt az szembetűnő, hogy a fogalomhoz képest az esetszámok korántsem mondhatóak kimagaslóan magasnak. A négy helyszín összesített (éves!) "eredménye", a 14 133 is elenyészőnek tűnik akkor is, ha csak a napi forgalmat nézzük. Ez ugyanis csak az M1-M7-es kivezetőjénél gyakran éri el a 100 ezer járművet. Mivel ezen a részen a megengedett legnagyobb sebesség 100 kilométer óránként, feltételezhető, hogy a kamerák alapos ráhagyással dolgozhatnak.
A hatóság egyébként minden bizonnyal "optimalizálta" a traffipaxok működését, ugyanis csak az objektív felelősség hatálya alá tartozó gyorshajtásokkal érdemes foglalkozniuk, itt ugyanis egyszerűbb a számon kérhetőség. Ebben az esetben egyébként a minimum bírság 30 ezer forint, így tehát a legalacsonyabb összeggel kalkulálva: a 14 ezer eset 424 milliót hozhatott. Ebből viszont az is következik, hogy a közlekedési bírságokból a költségvetésbe befolyó 16-18 milliárdos bevételek elenyésző részét hozzák a fix traffipaxok.
Hozzá kell tenni, hogy a fenti számok minden esetben magyar forgalmi rendszámos autókat jelentenek, a külföldi esetekkel továbbra sem tudnak mit kezdeni. Márpedig becslések szerint az igazán komoly gyorshajtások 70-75 százalékát ők követik el.
A hvg.hu-n is megírt totális traffipax rendszerről, amelyet a következő években készül kiépíteni a rendőrség, kiderült: továbbra is 525 sebességmérő (nem kizárólag fix traffipax) beszerzését készítik elő, ebből jelenleg 160 darab beszerzésének közbeszerzési eljárása van folyamatban. Egyébként a rendőrségnek a 2014. januári adatok szerint összesen 7 darab fixen telepített, valamint 95 darab hordozható, lézeres sebességmérő műszere van – az egész országban.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! |