Autó Demeter Péter 2013. november. 28. 20:42

Kombival bővült a sportos család - menetpróbán a Seat Leon ST

Demeter Péter
Szerzőnk Demeter Péter

Először került a Seat Leon kínálatába igazán családi változat. Alacsonyabb árral, sportosabb külsővel kívánják elérni azokat, akiknek a Volkswagen-konszernen belül a Golf Variant drága, a Skoda Octavia kombi pedig nem elég karakteres.

Nehéz, a még oly szimpatikus Seat sorsa abból a szempontból, hogy saját háza táján küzd a legnagyobb kihívásokkal. A Club Mediterrain – spanyol, portugál, francia – területeken a legnagyobb a fiatalok munkanélkülisége, ahol talán a legjobban fogadnák az ilyen latinos jó autókat. A Seat legújabb hulláma, főleg az új Leonnal így is egész szépen muzsikál és a tavalyi évhez képest piactól fűggően, 9-25 százalékos növekedést realizáltak. A tavalyi rendkívül alacsony bázis némileg árnyalja ugyan a képet, de láthatóan magához tért a márka. Most a legsportosabbnak tartott Seat, a Leon, a háromajtós kupé és ötajtós változat után egy kombival egészült ki.  

Nemrégiben volt nálunk a Golf Variant is a Seat Leon kombival szembeni egyik adekvát alternatíva. A német etalon autó kombijáról azt írtuk, lényegében még kétbőröndnyi ésszerűsséggel ruházza fel a tavalyi év autóját. Ez korántsem jelent izgalmakat, inkább plusz 200 ezer forintért kapható totális racionalitást. A Seat Leon esetében külsőre mindenképpen izgalmakat kapunk. A konszern sportos vonalát képviselő Seat Leon elsőre nem is tűnik kombinak. Az ügyesen meghosszabbított vonalak, a karakteres nappali LED-ek és a hátsó kialakítás is úgy sikerült, hogy kifejezetten sportos kompakt maradt, indokolhatóan viselve a Sports Tourer (ST) megjelölést.

Képgaléria.
D.P.

A kocsi, az ötajtós modell tengelytávját megőrizve 2636 milliméter helyet ad az utastérben, ami a próba alapján elég is. Száznyolcvanas átlagmagassággal magunk mögé beülve is kényelmesen elférnek a térdek. A Leon ST tehát a hátsó tengely mögé kapott plusz 27 centimétert, amellyel viszont 55 százalékkal megugrott a csomagtér mérete. Állított hátsó támlákkal ez 587 liter jelent, míg döntve 1470 litert kapunk.

Ezekkel az adatokkal nagyobb, mint a külső konkurencia többi tagja, de éppen alatta marad a konszerntársak hasonló és kicsit drágább autóinak. Az Octavia kombi 27 literrel, a Golf Variant 18 literrel tud többet hátul alapból. A csomagtér praktikusságát itt is növeli, hogy a csomagtér ajtó melletti karról is dönthetők a támlák, a dupla csomagtér fedél viszont véleményes, a pótkeréken kívül ugyan úgy nincs nagyon hely másnak az alsó rekeszben.

A motorválasztékon sem fog senki meglepődni, aki a Volkswagen-konszern autóiból választana mostanság új járművet. A Seat Leon benzinmotorjai a központi befecskendezéses változó szelepvezérlésű turbómotorokat jelentik indulásként az 1.2 literes 86 illetve 105 lóerős változatban, 1.4 literes 122 és 140 lovas változatban, illetve 1.8 literest 180 lóerővel. A dízelek közt az 1.6 literes 90 lovas és 105 lovas a választék, míg a legnagyobb 2.0 literes TDI 150 lóerős valamint 184 lóerős FR változatban érkezik.  

A modellek természetesen a VW-konszern új variálható padlólemezére (MQB) építkeznek, amellyel az új Leon ST is igen könnyűnek számít a kategóriában. A legfiligránabb 1233 kilogrammos 1.2-es 86 lóerős darab alig 45 kilóval nehezebb az ötajtósnál és ennek fényében 5,2 literes fogyasztással kecsegtet száz kilométerenként. A palettán a dízelek közt az Ecomotive-rendszerű 1.6 literes 100 lóerős modell a gyári anyag szerint 3,2 literes fogyasztással és 85 g/km-es CO2 kibocsátással fejelné meg a takarékosságot, míg a benzinesek közt a takarékossági bajnok az 1.2 literes 105 lovas fékenergia visszatáplálással és start&stop rendszerrel, beéri 4,9 literrel száz kilométeren.

Képgaléria.
D.P.

Utastérben persze megmutatkozik a Golffal szembeni visszafogottság, de nem szegény rokon módjára.  Ez nem is lehetséges mivel ugyan abból a készletből használják a kapcsolókat, kormányt, kárpitot, mint a VW vagy a Skoda. A műszerfal persze egyszerű és egyértelmű, mint a többi német szellemiség felügyelte autóban. Egyedül a központi navigáció képe lehetne lényegesen szebb és s gyorsabb is.

A Leon ST vezetési élményét szintén uralják a VW-s gének, a gyengébb kivitelekhez járó hátul torziós felfüggesztéssel is pontosan és sportosan irányítható a Leon ST, míg a 150 lóerő feletti példányoknak már hátul is jár a független kerékfelfüggesztés. Sőt a legnívósabb FR verzióban akár vezetési stílus szerinti öt profilból lehet választani, amelyek a gáz és kormányreakciók mellett a felfüggesztést is hangolják.

A Leon ST árusítása elvileg jövő januárban kezdődik, de az árakról már kaptunk némi sejtetetést, ami szerint az ötajtós árak mellé 300 ezer forint körüli felárral kell számolni.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.