Először került a Seat Leon kínálatába igazán családi változat. Alacsonyabb árral, sportosabb külsővel kívánják elérni azokat, akiknek a Volkswagen-konszernen belül a Golf Variant drága, a Skoda Octavia kombi pedig nem elég karakteres.
Nehéz, a még oly szimpatikus Seat sorsa abból a szempontból, hogy saját háza táján küzd a legnagyobb kihívásokkal. A Club Mediterrain – spanyol, portugál, francia – területeken a legnagyobb a fiatalok munkanélkülisége, ahol talán a legjobban fogadnák az ilyen latinos jó autókat. A Seat legújabb hulláma, főleg az új Leonnal így is egész szépen muzsikál és a tavalyi évhez képest piactól fűggően, 9-25 százalékos növekedést realizáltak. A tavalyi rendkívül alacsony bázis némileg árnyalja ugyan a képet, de láthatóan magához tért a márka. Most a legsportosabbnak tartott Seat, a Leon, a háromajtós kupé és ötajtós változat után egy kombival egészült ki.
Nemrégiben volt nálunk a Golf Variant is a Seat Leon kombival szembeni egyik adekvát alternatíva. A német etalon autó kombijáról azt írtuk, lényegében még kétbőröndnyi ésszerűsséggel ruházza fel a tavalyi év autóját. Ez korántsem jelent izgalmakat, inkább plusz 200 ezer forintért kapható totális racionalitást. A Seat Leon esetében külsőre mindenképpen izgalmakat kapunk. A konszern sportos vonalát képviselő Seat Leon elsőre nem is tűnik kombinak. Az ügyesen meghosszabbított vonalak, a karakteres nappali LED-ek és a hátsó kialakítás is úgy sikerült, hogy kifejezetten sportos kompakt maradt, indokolhatóan viselve a Sports Tourer (ST) megjelölést.
A kocsi, az ötajtós modell tengelytávját megőrizve 2636 milliméter helyet ad az utastérben, ami a próba alapján elég is. Száznyolcvanas átlagmagassággal magunk mögé beülve is kényelmesen elférnek a térdek. A Leon ST tehát a hátsó tengely mögé kapott plusz 27 centimétert, amellyel viszont 55 százalékkal megugrott a csomagtér mérete. Állított hátsó támlákkal ez 587 liter jelent, míg döntve 1470 litert kapunk.
Ezekkel az adatokkal nagyobb, mint a külső konkurencia többi tagja, de éppen alatta marad a konszerntársak hasonló és kicsit drágább autóinak. Az Octavia kombi 27 literrel, a Golf Variant 18 literrel tud többet hátul alapból. A csomagtér praktikusságát itt is növeli, hogy a csomagtér ajtó melletti karról is dönthetők a támlák, a dupla csomagtér fedél viszont véleményes, a pótkeréken kívül ugyan úgy nincs nagyon hely másnak az alsó rekeszben.
A motorválasztékon sem fog senki meglepődni, aki a Volkswagen-konszern autóiból választana mostanság új járművet. A Seat Leon benzinmotorjai a központi befecskendezéses változó szelepvezérlésű turbómotorokat jelentik indulásként az 1.2 literes 86 illetve 105 lóerős változatban, 1.4 literes 122 és 140 lovas változatban, illetve 1.8 literest 180 lóerővel. A dízelek közt az 1.6 literes 90 lovas és 105 lovas a választék, míg a legnagyobb 2.0 literes TDI 150 lóerős valamint 184 lóerős FR változatban érkezik.
A modellek természetesen a VW-konszern új variálható padlólemezére (MQB) építkeznek, amellyel az új Leon ST is igen könnyűnek számít a kategóriában. A legfiligránabb 1233 kilogrammos 1.2-es 86 lóerős darab alig 45 kilóval nehezebb az ötajtósnál és ennek fényében 5,2 literes fogyasztással kecsegtet száz kilométerenként. A palettán a dízelek közt az Ecomotive-rendszerű 1.6 literes 100 lóerős modell a gyári anyag szerint 3,2 literes fogyasztással és 85 g/km-es CO2 kibocsátással fejelné meg a takarékosságot, míg a benzinesek közt a takarékossági bajnok az 1.2 literes 105 lovas fékenergia visszatáplálással és start&stop rendszerrel, beéri 4,9 literrel száz kilométeren.
Utastérben persze megmutatkozik a Golffal szembeni visszafogottság, de nem szegény rokon módjára. Ez nem is lehetséges mivel ugyan abból a készletből használják a kapcsolókat, kormányt, kárpitot, mint a VW vagy a Skoda. A műszerfal persze egyszerű és egyértelmű, mint a többi német szellemiség felügyelte autóban. Egyedül a központi navigáció képe lehetne lényegesen szebb és s gyorsabb is.
A Leon ST vezetési élményét szintén uralják a VW-s gének, a gyengébb kivitelekhez járó hátul torziós felfüggesztéssel is pontosan és sportosan irányítható a Leon ST, míg a 150 lóerő feletti példányoknak már hátul is jár a független kerékfelfüggesztés. Sőt a legnívósabb FR verzióban akár vezetési stílus szerinti öt profilból lehet választani, amelyek a gáz és kormányreakciók mellett a felfüggesztést is hangolják.
A Leon ST árusítása elvileg jövő januárban kezdődik, de az árakról már kaptunk némi sejtetetést, ami szerint az ötajtós árak mellé 300 ezer forint körüli felárral kell számolni.