Hyundai-Kia a március eleji genfi autószalonon sem tagadta meg önmagát. Standjaik ismét tele voltak merészen dizájnos modellkínálatuk újabb darabjaival. A Kia placcán első ízben sorakozott fel a Cee’d család két sportos kupéváltozata, valamint az ugyancsak az atlétikus vonalakat erősítő tanulmánymodell, a Kia Provo. A Hyundai az éleket és a görbületeket újszerűen kombináló dizájnfantázia jegyében villogott, köztük a már szériagyártásba vett tüzelő-anyagcellás ix35-ös vagy a nagy-suv Santa Fe újrafazonírozott típusával.
A nagyra törő dél-koreai autógyártó páros, amely már jó ideje a dizájn centrikus modellekre esküszik ez év elején újabb lépést tett e fejlesztési stratégia megerősítésére. A cégvezetés megtette Peter Schreyert, a Kia eddigi dizájnfőnökét a cégcsoport alelnökének, aki ebben a minőségében már a Hyundai formatervezésért is felel majd. Az 59 éves, német származású sztárdesigner még 2006-ban a VW csoporttól csábult át a Kiához, nevéhez fűződik az új VW Bogár és az Audi TT formaterve is.
Schreyer vezetésével a Kia frankfurti formatervező központjában tevékenykedő nemzetközi dizájncsapat egymás után húzta meg az új modellek, mindenek előtt a Cee’d sorozat, a Wenga kisautó, a családi egyterű Carens, a középkategóriás Optima szedán, vagy a nálunk még nem forgalmazott Cadenza luxuslimo vonalait. Az új módi nem kis mértékben járult hozzá a Kia világméretű sikereihez, ugyanakkor teljesítményüket designberkekben is elismerően fogadták: az Optima megkapta a rangos német Red Dot Design Award Best of Best díját, a legutóbbi párizsi és frankfurti autószalonok designbírálói ugyancsak díjesőben részesítették a cég formaterveit.
Eközben a Hyundai-nál sem tétlenkedtek. A gyártómű globális nyomulásban különösen az amerikai sikeres: a nálunk i30-as néven ismert alsó-középkategóriás Elantra szedán a tengerentúlon az év autója is volt, az Európában pedig még nem forgalmazott Genesis vagy az Equus a nagy luxuslimók körében hódítanak.
Schreyer kinevezése azért is tűnik érdekes húzásnak, mivel a két testvércég ugyan közös fedél alatt laknak, közös alvázakon, gépészeti főegységeken osztoznak, de a piacon egymás konkurenseként vetélkednek. Ennek egyik szembetűnő eszköze a design: Európában például a szlovákiai Zsolnán gyártott alsó-középkategóriás Cee’d karosszériája teljesen különbözik a csehországi Nosovicéből kiguruló i30-asoktól, jóllehet hajtásláncuk szakasztott egyforma.
E házon belüli designversenyben a Kia javára billen a mérleg – tűnik ki Kovács Miklós formatervező véleményéből is, aki a frankfurti studióban a Kia modellek karosszéria-terveiért felel. „Szinte minden modellünk nyert valamilyen designdíjat, többet, mint a Hyundai. A Kia inkább sportos. A Hyundai „fluidic sculpture, folyékony szobrászatban hisz, a szoborszerű elemekben. Az ázsiai irányelvet követik, hogy az a jó, ami új. A Kiánál nem akarunk minden részletet újnak feltüntetni, inkább a bevált automobil-értékeket alkalmazzuk, s ezekre az alapokra építjük a modern designtémákat.”
Kovács Miklós– aki egyébként ugyanúgy, mint főnöke Peter Schreyer az Auditól került koreai kötelékbe tett némi utalást a Hyundai-Kia hajtós mindennapjaiba, ami egyúttal magyarázza a cégcsoport viharos fejlődését is. Mint mondta, számára a modellfejlesztés pörgős üteme a legnagyobb kihívás. „Az Audinál volt elegendő idő minden részlet alapos átgondolására. A Kiánál viszont szinte a kezemből ragadják ki a félkész dizájnterveket és ültetik át a szériába. Ha egy designmodellel nem sikerül meggyőzni a koreai vezetőséget, egy másik menedzser máris elviszi a pálmát.”
A régi-új dizájnfőnök Peter Schreyer a The Wall Street Journal napilapnak adott minapi interjúban kitérően válaszolt arra a kérdésre hogyan változhat a Hyundai féle „folyékony szobrászat”. „Még szükségem van némi időre…a Hyundai designnyelvét azonban jó alapnak tartom, lehet rá építeni, nincs szükség 180 fokos irányváltásra. – mondta a mindig talpig feketében megjelenő új alelnök. Bárhogyan is változik majd a közös dizájnirányítás, annyi bizonyos a koreaiak azt várják Schreyertől, hogy újabb löketet adjon becsvágyó terveik megvalósításhoz. A már a világ autóiparának élvonalában portyázó, tavaly több mint 7 millió darab négykerekűt kibocsátó Hyundai-Kia újabb meccsre készülődik: a vezető prémiummárkákkal akar versenyre kelni.