Az új technológiák kiemelkedése hosszabb időt vesz igénybe, mint várták az autóipari szakértők. A vásárlókat még most is csak az alacsony fogyasztás érdekli, nem a környzetvédelem - derült ki egy nemzetközi felmérésből.
Az autógyártók ötéves távlatban folytatják a belsőégésű motorok optimalizálását, másodsorban a hibrid plug-in technológia fejlesztésébe terveznek nagyobb befektetéseket. Az autóipar jövőjét vélhetően az elektromobilitási technológiákat körülvevő bizonytalanság, a globalizáció, a gyors urbanizáció és a változó fogyasztói magatartás fogja meghatározni az elkövetkező öt évben – tűnik ki a KPMG „Global Automotive Executive Survey” című nemzetközi kiadványából, amelyben 31 ország kétszáz autóipari vezetője vett részt.
A vásárlóknak elsősorban az üzemanyag-hatékonyság fontos az autó kiválasztása során, míg a környezetvédelmi szempontok már kevésbé fontosak számukra – a szén-dioxid-kibocsátás a fontossági tényezők listáján a negyedik helyre szorult a tavalyi másodikról. Talán ezért is nyilatkozott úgy a gyártók és a szállítók 29 százaléka, hogy tovább fejlesztik a belsőégésű motorokat. „Egyre többen ismerik fel, hogy a belsőégésű motorokat tovább lehet optimalizálni. Ez kicsit szembemegy az eddigi fejlesztési irányokkal, de ugyanakkor egy jel is, hogy az új technológiák kiemelkedése hosszabb időt vesz igénybe, mint gondoltuk” – mondta Mathieu Meyer, a KPMG autóipari szektorának vezetője.
A plug-in hibrid technológiába a válaszadók 24 százaléka, míg a tisztán akkumulátoros technológiákba csak 8 százaléka tervez befektetni. A gyártók és beszállítók befektetési tervei természetesen szorosan összefüggnek a vásárlók vélhető preferenciáival: a válaszadók 36 százaléka szerint a következő 5 évben a vásárlók a plug-in hibrid autókat fogják keresni, 20 százalékuk szerint a nem plug-in hibridek, 11 százalékuk szerint pedig a tisztán akkumulátoros járművek lesznek kelendőek.
Csökken a kereslet a fejlett országokban
A válaszadók jelentős része az eladás és a gyártás csökkenését várja Spanyolországban, Olaszországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban. Úgy tűnik, hogy az Egyesült Államok jól kezelte a változásokat, a válaszadók 40 százaléka szerint a járműeladások stagnálnak vagy növekednek majd. A megkérdezettek többsége emelkedő eladási adatokat vár a BRIC-országok mellett Indonéziából, Malajziából, Mexikóból és Dél-Afrikából.
A válaszadók szerint a következő 5 év piaci növekedését tekintve a nyugati autógyártók közül csupán a Volkswagen és a BMW fér be az első 10 közé, ahová 4 kínai autógyár is bekerült. A Ford, az Egyesült Államok legjobb helyezést elérő gyártója, a tavalyi 8-ról a 14. helyre csúszott vissza ezen a listán, éppen a General Motors elé, melynek piaci részesedése a válaszadók 44 százaléka szerint fog nőni.
Változó fogyasztói magatartás
Miközben az érett piacok költségtudatos vásárlói kisebb, üzemanyag-hatékonyabb járműveket választanak, ennek az ellenkezője figyelhető meg a fejlődő piacokon, ahol a vásárlók nagyobb, drágább járműveket, például sportkocsikat, közepes méretű és több célra felhasználható autókat keresnek. Változik az autóvásárlás módja is, különösen Amerikában, ahol a válaszadók 83 százaléka szerint az online és a közvetítőkön keresztül történő vásárlás nőni fog. Az ázsiai megkérdezettek szerint régiójuk országaiban a tradicionális kereskedői modell továbbra is erős marad.