Autó hvg.hu 2012. november. 14. 22:22

Lángoló Fordok, széteső Suzukik - milliószámra hívják vissza a kocsikat

Az autó visszahívások egyaránt érintik az alsótól a prémium kategóriás kocsikban ülő tulajdonosokat. Más kérdés, hogy bosszankodni érdemes a kellemetlenségen vagy inkább örüljünk, hogy kiterjedt szolgáltatást is vásárolunk autónk mellé, amely akár az életünket is megmentheti.

Mint a hvg.hu is megírta ma, 2,76 millió autót hív vissza világszerte a Toyota kormány- és vízpumpa hibák miatt. A kormánytengelyei nem elég erősek, a vízpumpák pedig rövidzárlatot okozhatnak gyártási hiba miatt. A Toyota hazai márkaimportőre azt közölte szerdán a hvg.hu-val, hogy 3043 darab gépjármű érintett Magyarországon a mostani visszahívásban. A legnagyobb számban az Avenis 2 557 darabbal, a Corolla Sedan japán gyártású típusa 193 darabbal és a hibrid meghajtású Toyota Prius II. generációja 293 darabbal. A Toyota pár hónapja is 7,5 millió autót készül visszahívni világszerte főként az elektromos ablakemelő miatt, amely tüzet okozhat. A főbb modellek a Camry, a Rav4 és a Yaris voltak. Mégis a Toyota vásárlóinak közel 50 százaléka autója cseréjekor ismét a japán márkát választja és ezzel a leghűségesebb vásárlókat tudhatja maga mögött.

Ford

Az idén is szinte minden hónapra jutott egy-egy visszahívás. Januárban a Volkswagen csoport hívott vissza 325 ezer 2009 és 2011 között gyártott, a kétliteres dízellel szerelt Eos, Golf, Jetta, Passat, Tiguan modelleket és ugyanazzal a motorral eladott Skodákat valamint Seatokat. Ebben az esetben az üzemanyag-befecskendező rendszer hibájából előfordulhatott a motor leállása. Ugyanebben a hónapban a Toyota és a Lexus kényszerült 1,7 millió kocsit megvizsgáltatni a gázpedál lehetséges hibái miatt.

Júliusban a Ford tízezer autó tulajdonosnak jelezte, az üzemanyag vezetékének szakadása miatt, ha lehet, ne használják kocsijukat, ugyanis már a gyár területén is kigyulladt néhány emiatt. A márka történetében egyébként a 2009-es év volt a mélypont visszahívás szempontjából, akkor 14 millió darabot kellett átnézni.

De említhetjük a két évvel ezelőtti 120 ezer magyar Suzukit érintő akciót, ahol a lengéscsillapítók korróziója  miatt a keréktartó-csonk leválhat és az autó egyszerűen „összecsuklik”. A legemlékezetesebb baki mégis az A-osztályú Mercedeshez fűződik talán, amely a „jávorszarvas teszten” bukott meg, amikor a kikerülési manőver során egy újságíró borult fel az autóval. Ezt követően a megerősített futómű és a menetstabilizáló is szériatartozékává vált a kocsikban.

A visszahívás a gyártó szempontjából a visszahívás egyértelműen óvintézkedés, ha bizonyíthatóan műszaki hibából ered a baleset a törvények értelmében a termék gyártójának kell megtérítenie a költségeket és nem csak a tulajdonos felé, hanem a baleset valamennyi érintettjének is. Az más kérdés, ha a beszállító alkatrésze a hibás, a késztermékért továbbra is a gyártó felel. Ez pedig dollár/euró milliókban mérhető kiesést is eredményezhet a cégnek. De vajon a gyártó növeli vagy csökkenti-e presztízsét, ha beismeri a hibákat nyíltan?

A hiba észrevételétől a visszahívási akcióig igen sok állomáson keresztül zajlik egy visszahívási folyamat. A logisztikától kezdve a válságkommunikáción át elég sok tennivaló akad egy-egy gyártónál.  A Toyota Magyarországnál egy korábbi eset kapcsán tudtuk meg, hogy a konkrét kidolgozás folyamata kizárólag az anyaországban történik és a regionális központok a végrehajtás mikéntjét végzik el.

Toyota

A hiba feltárása után az érintett országokban futó modellek teljes, alvázszámmal ellátott listáját kapják meg, adott esetben a cserélendő alkatrészeket is, azt azonban európai beszállítóktól vagy a cég európai központjától. Ezt követően a márkaszervizeket kell felkészíteni a várható ügyfelek mennyiségére. Ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy az előre bejegyzett munkák torlódnának.

A visszahívások mértéke egyik országban sem éri el azt a szintet, amely miatt a szervizek túlterheltté válhatnának. Ez persze függ attól is, hogy mely alkatrész hibásodott meg. A tulajdonosok értesítése a regionális központokban dolgozó műszaki szakemberek által összeállított leírással, itthon levél útján történik. Ha a tulajdonos nem kapná meg az üzenetet és autóját emiatt nem viszi szervizbe, a legrosszabb esetben is a következő időszaki átvizsgáláson értesítik és elhárítják a problémát. A visszahívási akcióknak ugyanis nincs elévülési idejük. Azok az autók, amelyeket esetleg idős koruk miatt már nem márkaszervizbe visznek, viszont kisebb eséllyel esnek át garanciális javításon.

Hirdetés
hvg360 Bábel Vilmos 2025. január. 23. 14:43

Orbán Viktor vagy Magyar Péter tehet a bombariadókról? Mindkét oldalnak rögtön lett válasza, csak Gulyás Gergelynek nem szóltak

Egy óra sem telt el az első bombariadók óta, és a kormánypárti nyilvánosságban már elkezdték Magyar Péter felelősségét firtatni. Nem sokkal később beszállt a keretezésbe Magyar is, aztán Gulyás Gergely is elmondta a véleményét, amivel nemcsak Magyarral, de Orbán Balázzsal is szembement. A miniszterelnök politikai igazgatója szerint a bombariadó-sorozat őket igazolja, míg az ellenzéki nyilvánosságban többen a kormányt sejtetik a fenyegetések mögött. A valóságban nem tudunk semmi biztosat arról, ki küldte az e-maileket.