2012. november. 07. 13:24
hvg.hu
Utolsó frissítés: 2012. november. 07. 13:24
Autó
Hogyan védjük ki a hiénákat Európa útjain?
Magyarországban és Romániában a legrosszabb a hiénahelyzet az EU-ban – állítja a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke, míg az Európa-szerte assistance szolgáltatásokat végző Europ Assistance operatív vezetője szerint az egész volt szocialista blokkban inkább csak a márkaszervizekben bízhatunk, ha lerobbanunk.
Magyarországon és Románián kívül az Európai Unióban szinte bárhol megbízhatunk a no name autó javítókban, nem csak a márkaszervizek és a független szervizek jelentenek garantált minőséget – mondta el a hvg.hu kérdésére Gablini Gábor, a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. Az európai országok nagy többségében ugyanis a piac és a hatóságok már szigorúan érvényt szereztek a minőségi elvárásoknak. Még Csehországban, Szlovákiában vagy Szlovéniában sem teheti meg egy szerviz, hogy amennyiben egy településen nem felelt meg a minőségi követelményeknek, akkor eggyel arrébb költözik, ahogy erre például nálunk minden lehetősége megvan.
A gyár kiterjesztése
Európa nyugati részén is olcsóbbak a márkáktól független szervizek, amelyek leggyakrabban valamilyen hálózatba szervezve végzik a javítómunkát, de ezekben az országokban a megbízhatóságon túl más szempontokat is érdemes szem előtt tartani a szervizválasztáskor. Amíg a független szervizek általában egy-egy részegységre összpontosítanak, mint futóműjavításra vagy gumicserére, addig a márkaszervizeknek minden meghibásodásra fel kell készülniük, és az összes, általuk értékesített típushoz rendelkezniük kell a gyártó által előírt célszerszámokkal, amelyekkel akár a motor vagy karosszériajavítást is képesek elvégezni.
Gablini Gábor szerint a márkaszerviz tulajdonképpen az adott márka, gyár kiterjesztését jelenti, ahol az adott gyártó minden tudásával rendelkeznek. Egy-egy autó esetében például az alvázszám alapján a gyári informatikai rendszeren keresztül egyből látják, hogy milyen visszahívási akciók voltak a típusnál, vagy akár végrehajthatnak egy szoftverfrissítést is amelyet térítés mentesen végeznek el a jármű rendszerén. Emellett a márkaszervizek tevékenysége mögött a gyártó garanciája is ott áll, amit az általános javítókra nem lehet elmondani.
A Gémosz elnöke a minőséggarancia kérdésében rendkívül fontosnak nevezte az Európai Bizottság azon döntését, amely szerint 2010 júliusától a szervizeknek nem csak az általuk eladott, és beszerelt alkatrészek után kell vállalniuk a felelősséget, hanem az után is, amit az ügyfelük hozott. Az autószerelőknek ugyanis nem kötelességük bármilyen „alkatrésznek látszó tárgyat” beépíteni az autóba, ha annak minőségéről nincsenek meggyőződve, csak olyanokat, amikért maguk is vállalják a jótállást. Ezt nálunk elég kevesen tudják, és annak ellenére, hogy az autózás veszélyes üzem, Magyarországon még mindig nem lehet elérni, hogy csak minősített alkatrészeket lehessen forgalmazni.
Asszisztensek segítenek a bajban
A gyártók a szervizen túl a legtöbb esetben a garanciához még további assistance szolgáltatást is nyújtanak, amely általában külföldi utazásokkor azt jelenti, hogy Európában baleset vagy meghibásodás esetén segítenek az ügyintézésben, helyszínen javítják, vagy szervizbe szállítják az autót. Ilyenkor, akárcsak az otthoni garancia esetén leggyakrabban lehet akár csereautót is igényelni, de van olyan prémiummárka amely külföldön szükség esetén akár az úti célig szóló vasúti, illetve repülőjegyet biztosít, vagy ha az ügyfél inkább megvárja a javítást, gondoskodik a szállodai elhelyezésről.
Az assistance szolgáltatást azonban nem csak a garanciához kaphatjuk, de azon túl, akár márkától függetlenül is megvehetjük. Az autógyáraktól független Europ Assistance operatív vezetője, Nagy Ferenc kissé másképp látja, mint Gablini Gábor, hogy melyik országokban megbízhatóak a szervizek. Mint azt a hvg.hu-nak elmondta, ebben a tekintetben a németajkú területek jelentik a toplista tetejét, mint Németország, Ausztria vagy Svájc, ahol nem csak azért számíthatunk a márkafüggetlen szervizekre, mert jó szakembereket találunk ott, hanem mert nem vállalnak el olyan eseteket, amelyhez nincs meg a megfelelő eszközparkjuk, és adott esetben megmondják, hogy a javítást melyik szervizben tudják megfelelően megcsinálni.
A Europ Assistance operatív vezetője szerint a válság óta egyre inkább kézzel foghatóbb az a trend, hogy a márkaszervizek egy-egy holdingszerű szervezetbe tömörülve látják el az autóik javítását, hogy a költségeiket racionalizálják.
Nagy Ferenc a magyarok által látogatott területek közül a volt szocialista országokban csak a nagy márkaszervizeket tartja biztonságosnak. A legveszélyesebb helyek közt elsősorban Ukrajnát említette, majd Romániát, Szerbiát, Koszovót, és innentől délre haladva egyre rosszabbá válik a helyzet.
Míg Franciaország megbízható terep a független szervizek esetében, addig Olaszországból és Spanyolországból vegyesek a tapasztalataik a megbízhatóság terén. A spanyol-francia határ egyébként pedig egyfajta vízválasztót jelent, így azon átlépve az angol nyelvtudásunkkal már nemigen tudunk mit kezdeni az autójavító műhelyekben.
Kit válasszunk?
Míg az autókkal a garanciális korukig egyértelműen márkaszervizbe kell menni meghibásodás esetén, különben elveszne a jótállás, de az operatív vezető tanácsai szerint utána még legalább öt éves korukig is érdemes ezt a megoldást választani, mert így a javítások jól utánkövethetőek, és nem kell „kisakkozni” egy-egy meghibásodáskor, hogy az adott egység például volt-e már javítva. A márkaszervizek azonban jóval drágább megoldást jelentenek a független szervizekhez képest. Az eredeti, így jóval drágább alkatrészek és a nem egyszer 2-3-szoros munkadíjak ugyanis alaposan megdobják a költségeket.
A független szervizeket szerinte leginkább a kisebb javításokra érdemes választani, amelyeket általában a defekthez vagy balesethez közel találhatunk és így a leggyorsabban ők tudják megoldani a problémát. Amellett, hogy jóval olcsóbbak, nem árt tudni, hogy az elektronikus meghibásodásokat vagy a motordiagnosztikai gondokat legtöbbször nem képesek kezelni, mert ezekhez olyan többmilliós gépekre van szűkség, amit főleg csak az egyes gyártmányokra specializálódott márkaszervizek tudnak maguknak megengedni.
Nagy Ferenc úgy véli assistance szolgáltatást leginkább két dolog miatt érdemes választani. Egyrészt kivédhetjük, minimalizálhatjuk a váratlan belesetek, és meghibásodások (ez utóbbiak teszik ki ügyeik 70 százalékát) által okozott kellemetlenségeket, másrészt ha javításra lesz szükség, akkor a cégükkel szerződött mind a 420 ezer szolgáltató munkájáért vállalják a felelősséget.
A megúszható kellemetlenségeket szemléltetve egy napokban történt esetet is elmesélt, amikor egy háromgyerekes család egy nagy hétszemélyes, jól teletömött egyterű autóval kapott olyan durrdefektet külföldön, amikor is mindkét kerék kilyukadt (kerékcsere tehát kilőve). Mivel az eset hétvégén történt így gumist sem lehetett találni. Miután az asszisztenst felhívták, az elintézte, hogy kapjanak egy csereautót, amellyel a család egy-két órás késedelem után az üdülésük helyszínére utazhatott, és oda szállították aztán nekik a megjavított autójukat.
Ezzel egyébként elég vaskos összegeket lehet megspórolni. Egy-egy helyszíni javítás Európa-szerte ugyanis korrekt áron számolva is 30-70 ezer forintba kerül, míg a szállítás 50-140 ezer forint váratlan kiadást is jelenthet. Ha azonban az autót végül haza kell szállítani az több százezer forintot is jelenthet. Nagyobb távolságból, mint például Spanyolország már milliós összegre is rúghat. Ha azonban hiénák kezébe kerülünk, akkor ezeknek az összegeknek a többszörösét is bukhatjuk.