2012. július. 24. 16:32 hvg.hu Utolsó frissítés: 2012. július. 25. 10:24 Autó

Könnyebb lesz gumit választani a kocsira

Egy uniós rendelet alapján november 1-jétől minden, az év második felétől gyártott személy- és kishaszongépjármű gumiabroncsot újfajta, könnyen értelmezhető és egységes információkat tartalmazó címkével kell ellátnia a gyártóknak. A hűtőgépek energiafelhasználásához hasonló skálát tartalmazó címkék könnyen értelmezhetővé teszik a három legfontosabb abroncsparamétert (gördülési ellenállás, nedves tapadás, gördülési zaj.

A hazai jogszabályok legalább 1,6 mm-es mintamélységet követelnek meg, ám a biztonság érdekében ennél csak jóval kevésbé kopott gumikkal célszerű az utakon közlekedni. Az abroncskereskedők tapasztalatai szerint nem ritka, hogy főleg a magánautósok végletesen sima állapotig használják a gumikat, pedig már 3 mm-es mintamélység alatt is drasztikusan megnő egy baleset esélye.

A rendelet hatálya alá tartozó nyári és téli abroncsokon feltüntetett címkén három külön részben kell szerepeltetni az üzemanyag-hatékonyságot, a nedves tapadást, valamint a külső gördülési zaj és zajmérték értékét. Az első két paraméter esetében A-tól G-ig osztályozzák a legjobbtól a még elfogadott legrosszabbig az értékeket. A két szélsőértékkel rendelkező abroncsnál akár 7,5%-os fogyasztáskülönbség és 30%-kal rövidebb fékút is lehetséges – olvasható a LeasePlan sajtóközleményében.

Az abroncsok minőségét a fenti három paraméteren kívül legalább tíz másik érték is meghatározza. Ilyen például a száraz felületen mért fékezési tulajdonság, az aquaplaning elleni védelem, a vezetési stabilitás és a tartósság. Különösen fontos az is, hogy a téli időszak teljesen más követelményei között hogyan teljesítenek az abroncsok. A gyártók termékeinek felsorolt szempontok szerinti összehasonlításáról ezt követően is csak a teszteredményekből, a szakemberek, gyártók, kereskedők ajánlásaiból lehet majd tájékozódni.

Hirdetés
Címkék
Kult Köves Gábor 2025. január. 22. 20:00

Magasabbra a tetőt, Lazlo! - kritika A brutalista című filmről

Remekműnek lett kikiáltva, és már temérdek díjat besöpört az Amerikába szakadt fiktív magyar építész, a holokauszt-túlélő Tóth László története. De vajon fellelhetők-e a remekműre utaló jelek abban a 215 percben, amit a szépen szenvedő Adrien Brodyval töltünk?