2011. január. 21. 08:31 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2011. január. 21. 07:59 Autó

Három órányi éjszakai vezetés ittassággal ér fel

A hollandiai Utrecht Egyetem kutatói megfigyeléseik révén arra jutottak, hogy már kétórányi folyamatos éjszakai...

A hollandiai Utrecht Egyetem kutatói megfigyeléseik révén arra jutottak, hogy már kétórányi folyamatos éjszakai vezetés is elfárasztja annyira a sofőrt, mintha alkoholos italt ivott volna.  

A felméréshez 14 alanyt toboroztak, 21-25 életév közöttieket. Felügyelet mellett mindegyiküknek 8 órán át kellett éjjel autót vezetniük, óránként 130 kilométeres sebességet tartaniuk és sávjuk közepén haladniuk. A vezetéseket videóra vették, és ezek elemzésével mutatkozott meg, hogy miként hat a fáradtság az ittassághoz hasonlóan a vezetésre.    

A kutatók azt szorgalmazzák, hogy az országok kormányai maximálják két órában a megállás nélküli éjszakai vezetés időtartamát. A fáradtságot és álmosságot azonban a rendőrség nemigen tudja mérni, vagy legalábbis úgy nem, mint az ittasságot. 

Becslések szerint minden ötödik baleset álmosság miatt történik. Az arány ennél magasabb is lehet, mivel nehéz kideríteni, hogy egy-egy balesetben mekkora szerepe volt a fáradtságnak.

Hirdetés
Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.