Szűk és drága lesz a jövő autója: elektromos Citroenben ültünk
A 100 százalékosan elektromos meghajtású C-Zérót állandó mágneses szinkronmotorral szerelték fel, amely 3000–6000...
A 100 százalékosan elektromos meghajtású C-Zérót állandó mágneses szinkronmotorral szerelték fel, amely 3000–6000 percenkénti fordulatszámon 47 kW (64 LE) teljesítményt ad le. Már 2000 percenkénti fordulatszámon eléri 180 Nm maximális nyomatékát. A teljesítmény hátsó kerekekre történő átadását egy egyfokozatú áttétellel oldották meg. Hihetetlenül jól gyorsul, de driftelésre ne számítsunk, a fordulóköre (9 méter) azonban páratlan, ideális városi kisautó a C-Zéro. A motor áramellátását az utasülések alatt elhelyezett, új generációs lítium-ion akkumulátorok biztosítják. A lítium-ion technológia a hagyományos technológiákkal készült akkumulátorokhoz viszonyítva kisebb tömegű akkumulátorok alkalmazását teszi lehetővé, megőrizve a szolgáltatások korábbi szintjét. Ugyanakkor részlegesen is feltölthető, és ez nem csökkenti az akkumulátorok élettartamát.
A 88 darab 50 Ah-s cellából álló telep (16 kWh energiának felel meg) 330 V feszültségű tápellátást biztosít. Ha teljesen lemerülne a hátsó és az első akksi, akkor nem tudjuk addig tölteni az autót, amíg először a hagyományos, a motortér helyén található akkumulátort fel nem töltjük.
Lítium-ion akkumulátorait könnyű feltölteni: csak csatlakoztatni kell a tápkábelt egy 220 V-os csatlakozóhoz. A teljes feltöltés 6 órát vesz igénybe. Egy 125 amperes, 400 V-os egyfázisú csatlakozóval (gyorstöltő) az akkumulátorok 80 százalékos feltöltése mindössze 30 perc alatt is elvégezhető.
A gépkocsi használata rendkívül egyszerű: csak el kell fordítani a gyújtáskulcsot és ekkor egy sípoló hang jelzi, hogy az indítás megtörtént. Ugyanúgy kell vezetni, mint bármely más automata sebességváltóval felszerelt gépkocsit. Az általunk kipróbált gépkocsi jobbkormányos volt (a Mitsubishi gyökerek - a mintaként szolgáló i-MiEV-t Japánban már meg is lehet venni, a Peugeot hasonszőrű iOnját februárban láthattuk Párizsban), váltójának volt egy eco és egy boost fokozata is. A hagyományos üzemanyag szintmérőt ezen a modellen egy akkumulátor töltésjelző helyettesíti. A villanymotort hátul a padlóban található akksik alatt és a hátsó kereke között helyezkedik el.
A C-Zéro 2,55 méteres tengelytávjának köszönhetően 4 üléssel és 166 literes kapacitású csomagtérrel rendelkező modell nem fapados, normális autó: tartozéka szervokormány, ABS, ASR, ESP, elektromos ablakemelők, 6 légzsák, önálló telematikai egység (egy esetleges segélyhíváshoz) és klímaberendezés. A tesztautóban nagyképernyős navigációs berendezés is volt, de a szlovák kollégák azzal merítették le teljesen a kocsit, így a magyarok be sem kapcsolták. A kicsi kocsi kényelmetlen, a vezető és a mellette ülő válla összeér, de a hátsó sorban sem gond a láb- és a fejtér.
Végsebessége 130 kilométer/óra, 15 másodperc alatt gyorsul nulláról száz kilométer/órás sebességre (60–90 km/h-ra 6 mp alatt). Egy feltöltéssel 130 kilométert tud megtenni, ezt főként városi tempóban. Nagy kérdés, hogy télen, hidegben mit tud az autó, a bemutatón erre nem kaptunk választ.
B. Cs.