2009. december. 16. 20:30 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. december. 16. 15:27 Autó

Mire jó a hólánc?

Különösen magasan fekvő vidéken hamar véget ér az utazás, ha a hegyi utat nagy mennyiségű hó vagy netán jég borítja. Ilyenkor még a legjobb téli gumi, ESP, vagy összkerékhajtás sem sokat ér. Ilyenkor jól jön a hólánc.

Lánctípusok
A gyártók kínálatában általában kötélgyűrűlánc illetve fémgyűrű- vagy kampólánc is található. Hogy melyik típus és modell felel meg a legjobban a saját igényeinknek, az autóklubok és szaklapok évente megjelenő tesztjeiből tudhatjuk meg, melyeket a szezon kezdete előtt minden évben elvégeznek.

Kerékjárat
A kerékjáratot a mai modern autók nagy átmérőjű kerekei gyakran teljesen kitöltik. Ezért nem lehet minden járműre hóláncot szerelni, mert sérülést okozhat a lánc az autón. Erre vonatkozó információkat a kezelési útmutatóban találunk. Sok esetben csak bizonyos kerékméretig lehet hóláncot felszerelni.

Nyári gumik

A nyári gumik eleve hátrányban vannak a havon. A hólánccal felszerelt nyári gumit nem ajánlják a szakemberek. Télen tessék téli gumival közlekedni.

Hajtott tengely
Első vagy hátsó tengely – gyakran felmerül a kérdés, ha azt kell eldöntenünk, hogy hová szereljük fel a hóláncot. A helyes válasz: elsősorban a hajtott tengelyre. A négykerékhajtású autókra nincs szabály. A legjobb megoldás kétségtelenül, ha az összes kerékre felrakjuk. Kétség esetén nézzük meg az autó kezelési útmutatóját.

Felszerelés
Hóban és mínuszban nem is olyan egyszerű a hólánc felszerelése. Még akkor sem, ha a lánc felhúzása sokban egyszerűsödött. A szakemberek azt tanácsolják, hogy az indulás előtt normál körülmények között, például egy garázsban szereljük fel. Felrakni és rögtön hosszú útra elindulni helytelen. Egy rövid, 50-100 méteres táv megtétele után ellenőrizzük a lánc helyzetét. Nem szabad, hogy laza legyen, másképp megsérülhet a kerékdob. Ha túl szoros, a kerék sérülhet. Kell hagyni némi hézagot.

Sebesség

Hólánccal nem érdemes gyorsan közlekedni és amúgy is tilos. A megengedett sebesség hólánccal 50 kilométer/óra, mivel a fékút hosszabb lesz és az autó is másképp reagál.

Kötelező?
Magyarországon nem kötelező a hólánc használata, illetve ha mégis, akkor tábla jelzi (kék háttéren egy lánccal felszerelt gumi).

Elektronikus segédek
Az elektronikus segédrendszerek hólánc használatkor csak korlátozott segítséget nyújtanak. A hóláncos keréknek el kell ásnia magát a hóban ahhoz, hogy az autót előre tudja mozdítani. Az ESP-t érdemes átmenetileg lekapcsolni vastag hótakaró esetén. Hogyan? Ennek is az autó kézikönyvében olvashatunk utána.

Leszerelés

Amint az utak járhatók, szereljük le a láncot, máskülönben hamar elkopik. Ajánlatos a használat után a láncot vízzel letisztítani, megszárítani és minimálisan beolajozni, ezzel is védve a korrózió ellen. Így a lánc a következő hóesésnél is gyorsan használatba vehető és tovább használhatjuk.

További részletek és videós útmutatók az Autómenedzser.hu autós portálon.

Hirdetés
Címkék
hvg360 Szentgyörgyi Rita 2025. február. 24. 20:00

Mácsai Pál: Aki az ő ideológiájukat propagálja, annak jut pénz, aki szuverén, pláne aki beszól, annak nem

Nem tartja elképzelhetőnek, hogy a Tisza Párt rendezvényén szavaljon, más közügyekben viszont szívesen kiáll Mácsai Pál színész–rendező, aki önszántából köszön le hamarosan az Örkény Színház ügyvezetői posztjáról. Miért van szüksége a váltásra, és mi volt az eddigi legnagyobb határátlépése? Miben áll szerinte a NER és a többi rendszer „primitíven egyszerű” támogatási logikája? Mit szól egykori mestere, Kerényi Imre „pitypangos” kultúrkomisszárkodásához? HVG-portré.