2009. november. 09. 21:31 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. november. 09. 21:51 Autó

Volvo S80 teszt: ezüst őrangyal

Két éve már teszteltük a Volvo nagy limuzinját, akkor a 185 lovas D5 dízelmotorral szerelt svéd nem nyerte el a tetszésünket hangos motorja miatt. Az új D5 20 lóerővel izmosabb, hangja szebben, ércesebben, férfiasabban szól, összkerékhajtását és intelligens életvédelmi megoldásait tapasztalva józan választás lehet a német versenytársakkal szemben.

A Volvo S80 nem új versenyző a nagyautók osztályában. A kategóriában hasonlóan öregecske már a BMW 5-ös, megújult viszont az Audi A6 és már javában tarol a legújabb Mercedes-Benz E-osztály is. Vajon tud ezekkel lépést tartani a skandináv?

Technikáját, biztonságát tekintve feléri a németek által képviselt minőségi küszöböt, sőt, kedvezőbb ára révén még jobb üzletnek is tűnik. A presztízs az, ami az előbbiek malmára hajtja a vásárlókat. Az árversenyt egyértelműen a Volvo nyeri, ha valaki észérvek alapján dönt, az a jó választás.

Nagyautó 200 lóerős turbódízel motorral, összkerékhajtással, automatikus váltóval, minőségi hifivel, navigációval, ülésfűtéssel, sávtartó, holttérfigyelő asszisztenssel, távolságtartó tempomattal, adaptív bixenon fényszóróval, bőr kárpittal, elektromos tetőablakkal, sportfutóművel stb.

Modell

Teljesítmény

Alapár

Ár extrákkal

Volvo S80 D5 AWD

205 LE

12,59

16,425 millió Ft

Mercedes-Benz E 350 CDI 4Matic

230 LE

15,15 millió

20,44 millió Ft

Audi A6 2,7 V6 TDI quattro tiptronic

190 LE

15,342 millió Ft

21,313 millió Ft

BMW 525xd

197 LE

14,54 millió Ft

19,41 millió Ft

© Autómenedzser
Bár már nem divat az ezüst metál fényezés, az S80 csillámezüstje nagyon szép, a legszebb ezüst, amit az utóbbi időben láttam. Mindezt hangsúlyozza a fekete/ezüst belső, a műszerfal óráit sejtelmes kék fény világítja meg, az autó magyar nyelven kommunikál, könnyű a kísértés, könnyen szerelembe eshetünk. Szerencsére az ár visszatart. Summum felszereltséggel 13,5 millió forint az autó listaára, extrákkal a tesztelt autó 16,4 millió forintot kóstál.

A kényelemben verhetetlen a Volvo, finom marhabőrszag jelzi a megkülönböztető figyelmet, amelyet a beltér tervezői a Volvo ügyfeleinek szántak. A miliő az egyik legszebb a kategóriában, az R-Design betétei hol javítanak, hol rontanak ezen a képen (a nagy méretű kormány matt ezüst műanyag betétjei nem túl találóak), a lebegő középkonzol és a durva tapintású alumínium díszítőelemek a kedvenceim.

A navigáció még mindig a műszerfalon kívül, abból kiemelkedve kapott helyett, ez sokakat zavarhat. Irányítani távkapcsolóval, vagy a kormány mögött elrejtőzött apró gombokkal lehet. Jelentősen elvonja a figyelmet, többször a védelmi informatikára bíztam az életemet, amíg vele babráltam. Jobban tesszük, ha óvatos, nyugodt és előrelátó emberek módjára indulás előtt programozzuk be a navit és állítjuk be a hifi hangszíneit. A Dynaudio audiorendszer minőségi térhangzást biztosít, teljes hangerőn sem torz a rádióból jövő zene. A kesztyűtartóban USB- és aux-csatlakozó áll a rendelkezésünkre. Itt még kényelmesen elfér egy üveg bor és egy literes kóla. A parkolásban elöl-hátul radar segít (hanggal és a kis kijelzőn egyszerű grafikával), a visszapillantó tükrök elektromosan behajthatóak. Hátul a radar érzékelői egészen lent, a hátsó spoiler aljában kaptak helyet, így az alacsonyabb, alattomos akadályokat is biztonsággal jelzi.

A csomagtartó nagy, ám szája szűk. A hátsó ülések dönthetők, de így is csak lapra szerelt bútorok szállítására alkalmas, nagyobb dobozok nem férnek bele. A hátsó üléseket csak a csomagtartóból, egy kar segítségével lazíthatjuk meg, ledönteni ugyanakkor csak az utastérből lehet. Ennek valószínűleg az az értelme, hogy ne csapjunk agyon senkit és semmit; más autóknál, ha meghúzzuk a kart, megnyomjuk a gombot, az ülés magától előrecsuklik.

Biztonság mindenek felett (Oldaltörés)

Az egy éve ráncfelvarrott S80 duplaturbós 2,4 literes dízelmotorja 205 lóerő teljesítményű, széles fordulatszám-tartományban adja le 420 Nm nyomatékát. Üzemanyag-fogyasztása (EU-szabvány szerint mért fogyasztás vegyes üzemmódban) a sajtóanyag szerint 6,2 liter/100 kilométer, 164 gramm/kilométer szén-dioxid-kibocsátással. Ezt az értéket én is tartottam egy darabig, egészen pontosan azon a nyolcvan kilométeren, ameddig a nulláson hajókáztam a frissen átvett Volvóval. Még csodálkoztam is, hogy luxusfelszereltsége, automatikus váltója és összkerékhajtása ellenére ilyen takarékos. Aztán jöttek a fránya hétköznapok és az isteni budapesti zsibongás, ami kissé megdobta a nagy svéd étvágyát, olyannyira, hogy az 550 kilométeres tesztelés végén 9,4 literes átlagfogyasztás jött ki száz kilométerenként.

Izmos motorja ellenére nem nevezném sportosnak a D5-ös S80-ast, inkább elegáns, ám ha szükség van a tartalék lovakra és a nyomatékra, hirtelen érkezik a segítség, felbőg a motor, trombitálnak a sportos kipufogók és meglódul az autó. Kanyarban, szűk ívekben és előzéseknél bátran hagyatkozhatunk az elektronikus összkerékhajtásra.

© Autómenedzser
A fékek erősek, sárga lámpánál mindig biztonságosan meg tudtam állni, nem úgy a VPOP fehér Fabia kombija, ami egymás után kétszer ment át piroson mellettem a Budafoki úton. Valószínűleg nem bízott a cseh iparban. Legalább nem használta a villogóját.

Futóműve kényelmes, de a durva úthibákat nem szűri meg, néha kellemetlenül felüt, hála az R-Design csomaghoz tartozó sportfutóműnek.

A Volvo biztonságos autó, de hogy ez ne maradjon a szavak szintjén, nézzük, mi minden tette kényelmesebbé és gondtalanabbá az utazásunkat. Az utat kanyarkövető bixenon xenonfényszórók pásztázzák, a csomagtartó kinyitásakor felgyullad a hátsó lámpa, az ülések fejtámlája óv az ostorcsapás jellegű nyaksérülésektől.

Adaptív sebességtartó automatika (ACC)
A megfelelő követési távolság megtartásában segít. Az ACC radarérzékelője folyamatosan méri az elöl haladó járművek távolságát, és a kocsi sebességét úgy módosítja, hogy a követési távolság biztonságos maradjon. 30 és 200 kilométer/óra között működtethető, a kormányon található gombok segítségével szabhatjuk meg a minimális időbeli távolságot az elöl haladó autóhoz képest. Öt lehetőség közül választhatunk.

Baleseti figyelmeztetés fékasszisztenssel
A ráfutásos balesetek igen gyakoriak. Legtöbb esetben az okozza, hogy a vezető figyelme máshol járt, és nem reagált időben. Ennek fényében a Volvo fékasszisztenssel kombinált baleseti figyelmeztető rendszert (CW) fejlesztett ki. A kocsi előtti területet radarérzékelő pásztázza folyamatosan. A rendszer három módon aktiválódik, attól függően, hogy az esemény melyik szakaszában van rá szükség.
Ha a kocsi egy másik haladó járművet ér utol, és a vezető nem reagál, akkor vörös fény kezd el villogni a szélvédőn. Ezzel egyidejűleg hangjelzés is hallható. Bizonyos esetekben ez elég arra, hogy a vezetőt reagálásra késztesse, és megelőzze a balesetet.
Ha az ütközés veszélye a figyelmeztető jelzés ellenére növekszik, akkor aktiválódik a fékasszisztens. A reakcióidő lecsökkentése érdekében a fékbetétek rásimulnak a féktárcsára. A féknyomás is hidraulikus rásegítést kap, hogy a fékhatás akkor is megfelelő legyen, ha a vezető nem nyomja elég erősen a pedált.
Ha a vezető keményen fékez, akkor a féklámpák villogni kezdenek, így figyelmeztetve a hátul haladókat. Amennyiben a sebesség 30 kilométer/óra alá csökken, akkor a vészvillogó is bekapcsol. A figyelmeztető rendszert a különböző körülményekhez és vezetési stílusokhoz is hozzá lehet igazítani, érzékenységét a kocsi menüjében lehet beállítani. Három különböző érzékenység közül választhatunk.

A ráfutásra figyelmeztető rendszert egy kapcsolóval aktiváljuk, éberségéhez nem szükséges az adaptív tempomatot használnunk. Kifejezetten előnyös zsúfolt úton állandó tempó mellett, vagy akkor, ha picit elbambultunk és előttünk hirtelen befékez egy autó. Volt szerencsém ilyen helyzethez, villogott és mentett a rendszer. Felára az adaptív tempomattal együtt 460 ezer forint.

Intelligens információs rendszerek
A Volvo S80-ast is felszerelték holttérfigyelővel (BLIS, 165 ezer forintos extra) és intelligens vezető informáló rendszerrel (IDIS). Ezek a berendezések menet közben segítik a vezetőt. A BLIS a külső tükrökbe épített kamerákkal pásztázza, hogy a holttérben van-e másik jármű. Ha igen, akkor a tükör belső felén figyelmeztető fény gyullad ki, hogy felhívja a vezető figyelmét, és megfelelő döntésre késztesse. Ha sárga fénye mellett indexelünk, piros villogás figyelmeztet a veszélyre. Az egyik esős délután az alsó rakparton hibát jelzett, csökkentett működésről számolt be a központi kijelzőm, ennek ellenére biztonságosan jelezte a holttérben feltűnő járműveket. Esőben egyébként is hajlamos tréfálkozni az elektronika, az ACC is befékez indokolatlanul néha, a tolatóradar is megszólal olykor menet közben.

Az IDIS olyan elektronikus információs rendszer, mely problémás helyzetekben a szükségtelen információkat tartja távol a vezetőtől. Az IDIS folyamatosan ellenőrzi az autó különböző funkcióit. Figyeli a kerék mozgását, a gázpedál lenyomását, az irányjelzőt, a féket, és végül meg tudja ítélni a helyzet komplexitását. A feldolgozott adatok alapján, a határértéket túllépve, a nem életfontosságú információkat késlelteti – ilyen például egy bejövő telefonhívás vagy rövid szöveges üzenet.

Vétlen sávelhagyásra hangjelzéssel figyelmeztet a Volvo, ugyancsak sípol, ha elalvás fenyeget és az autó mozgásából a fedélzeti számítógép erre következtet. Ennek a felára 190 ezer forint.

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

Hirdetés
Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.