Skoda Octavia Dual teszt: Magyarország túra gázzal, benzinnel
A Skoda Octavia rengeteg változatát teszteltük már, sőt gázos modell is járt...
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/6bf32804-c23f-4876-930e-d1af9708fc01.jpg)
A Skoda Octavia rengeteg változatát teszteltük már, sőt gázos modell is járt nálunk, azzal közel 3000 kilométert tettünk meg, többnyire külföldön. Ezúttal belföldi túrára fogtuk be a tesztautót- Kötelező volt az eszetlen pazarlás: a skodások fogyasztási versenyt hirdettek. Az értékelésnél a megtett távolságot, a hajtóanyag fogyasztást és az egy kilométerre eső költségeket veszik figyelembe, bármit is jelentsen ez. A két tank tele volt, a tanksapkát leragasztották, ám versenyezni mégsem volt kedvem, hisz három napig a pesti és az elővárosi dugóban figyeltük, hogyan illan el a gáz az autóból. A negyedik nap úgy döntöttem, nem csinálom végig, úgy autóztam, ahogy a forgalom és a kedvem diktálta, reggel cammogtam, este száguldottam. Elegem volt abból, hogy levillognak a kiscsajok, a kamionok a fejemre másznak, a biciklisek kikerülnek, megfulladok a lehúzott ablaknál, klíma nélkül. Olyan lassan közlekedtem, hogy a darázs a szélvédőn, az orrom előtt szárította meg izzadt szárnyait.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/e5e8f158-9e98-46c6-8455-f8e94df00197.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/5ff10eda-18fb-4c26-b3b0-778702a72580.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/789bc55e-2f5a-4e16-8eb7-a837bb368e0c.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/e47e77c3-0b29-424c-b5de-222af52868bb.jpg)
Aztán jött a hétvége, leruccantunk Pécsre. Útközben megállt az autó fogyasztása, az Octavia termelni kezdte a gázt, majd a benzint. A kilométerek párolgásával egyre jobban belelovaltam magam a játékba, kiütött rajtam a versenyláz. A gázpalack 552 kilométernél lehelte ki a lelkét, miután már 372-nél jelezte, hogy elfogyott. Vasárnap 16 órát ültem a kocsiban, így jött össze egy hétvége alatt 1300 kilométer. Rég izzadtam annyit kocsiban, mint ebben, de megérte: Magyarország Pécstől Szegedig, Komáromtól Zircig, Dunaszekcsőtől Veszprémig, Bajától Győrig, Nyúltól Siklósig gyönyörű. Bántam, hogy nincs még egy pár napom, hogy miden zugát bejárhassam.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/189b7063-aad9-44f0-80e8-88cd7296395d.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/0f83d908-3330-4b9e-a416-ba804bc21f1d.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/ff223b3e-9bba-46b8-9b55-ca69b1f926dd.jpg)
Mint a tesztautó matricái is hirdetik a gázos üzemmel akár 30 százalékos megtakarítás is elérhető, a Dual modell 300 ezer forintos felára 1,6 literes, 102 lóerős motor esetében 34802 kilométer (298 forintos benzin-, 155 forintos LPG-árral számolva) alatt megtérül. Hidegindításkor benzint eszik az autó, automatikusan vált gázról benzinre a kocsi, az LPG-tartályt a pótkerék helyére teszik be így a csomagtartóból nem vesz el helyet, csak a pótkereket vagyunk kénytelenek magunkkal cipelni. Még szerencse, hogy óriási a raktér. A beépítésre 3 éves vagy 150 ezer kilométer általános garanciát vállal a Skoda. A tankoláshoz adaptert kapunk, Magyarországon mindig a kutas segítségét kell kérnünk, külföldön felnőttként kezelik a gázautóst, kiszolgálhatja magát. A töltőnyílás a benzintank betöltő lyuka mellett kapott helyet.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/4c3c8b08-bd84-40b8-8bb2-d66906c7b3c8.jpg)
Az Octavia ugyanolyan dinamikus (már amennyire a 102 lovas egyhatos nevezhető annak) gázzal, mint benzinnel, az előbbi hajtóanyagnak azonban kisebb a károsanyag-kibocsátása, a szilárd részecskéké gyakorlatilag nulla. A rendszert a Landirezzo szállítja. Az átlagfogyasztás folyékony gázzal 10-11 liter, benzinnel 7-8 liter, a szén-dioxid-kibocsátás 162/189 a gázos változat javára. A váltó közelében található kis kapcsolón lehet az üzemmódok között választani, LED-sor jelzi a töltöttséget.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/d0143763-67ec-4f39-a73c-af882da9a68b.jpg)
Több mint fél éve esett át ráncfelvarráson az Octavia, azóta tart a vita, melyik változat volt szebb: a régi vagy az új. A belső egyértelműen jobb lett, ám az Octavia orráról megoszlanak a vélemények. Az állandóan világító helyzetjelző hasznos. Futóműve kemény, de az is lehet, hogy a ballonos gumikban nagyobb volt a nyomás a kelleténél.
Biró Csongor
Skoda Octavia 1,6 MPI (Dual) Ambiente | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1595 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 102 lóerő 5600-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 148 Nm 3800-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4569/1769/1462 |
Csomagtér | 560 liter |
Saját tömeg (kg) | 1235 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 190 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 12,3 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 10 |
Országúti | 5,8 |
Vegyes | 7,4 |
Tesztfogyasztás | kb 5,2 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 189/162 |
ÁRA | Az autó alapára 4,744 millió Ft, Dual változat 5,044 millió Ft |