Alfa Romeo 159 bemutató: rendes motort kapott az Alfa
A 2005-ben bemutatott Alfa-szépségre még nem fér rá a felújítás, a 159-es beérett, szebb, mint valaha. Csak egy jó olasz motor hiányzott. Most megkapta, az 1,75 literes turbó a régi időket idézi, parádésan megy, sokat fogyaszt és még nincs beárazva.
Nem egynyolcas az új motor, hanem 1750 köbcentis. Ez egy mitikus szám az Alfánál, csak néhány álomautó a hőskorból: 1750 6C (1929, hat henger 46-80 lóerő), 1750 4C (1946, négy henger 118 lóerő), GTC, Flying Star, Zagato Spider, GS, GT Veloce, Spider Veloce, 1750 Berlina. Őket követi a sorban a 159 1750 TBi. Az új motort a 159-es szedán mellett a kombiban is kipróbáltuk, és természetesen bekerül majd a Brerába és a Spiderbe is. A genfi szalonon bemutatott 170 lovas kétliteres dízel is hamarosan rendelhető itthon.
Az 1750 TBi leváltja a méltán felejthető 1,9 JTS és 2,2 JTS motorokat, amelyek még a 159-es 55 kilóval könnyített legújabb változatát is csak megmosolyogtatóan tették sportossá. Nem úgy az új moci: pezseg, robban és gyönyörű a hangja. A Fiat Powertrain Technologies (FTP) üzemében készülő új, 1750 köbcentis, Euro 5-ös turbós benzines 200 lóerős csúcsteljesítménnyel büszkélkedik, 320 newtonméteres maximális forgatónyomatéka már 1400 percenkénti fordulaton rendelkezésünkre áll.
© Autómenedzser |
A motor teljesítményében jelentős szerepe van a fejlett égéstér átöblítési technikának. Az átöblítés – hosszú idejű szelepösszenyitások különösen alacsony fordulatszámon –hatásosságához a motor működésének folyamatos monitorozására van szükség. Az új változó vezérlési rendszer úgy alakítja a szelepösszenyitási időket, hogy a friss levegőtöltet egy része a kipufogó felé távozva minden szívási/sűrítési ütemben segítse az égésterek átöblítését, a bennük maradó kipufogógázok tökéletes eltávolítását. Ez az áramlás a turbó gyors felpörgetésében is segít, turbólyuk nincs. Az új generációs turbó a kipufogó gázlengéseit is hasznosító leömlőhöz csatlakozik. A feltöltő háza és a kipufogó öntvény is nagy hőteherbírású mikroötvözött acélből készül.
© Autómenedzser |
Az új motor várhatóan fellendíti az itthoni Alfa-eladásokat, ugyan magyar árak még nem ismertek. Annyi biztos, a fele regisztrációs adóteher miatt az 1750 TBi olcsóbb lesz, mint a korábbi 2,2 JTS.
Biró Csongor