Az elnöki limuzinokat gyártó General Motors a napokban szállította le a legújabb elnöki páncélost, a kocsi George Bush elnök 2006-os Cadillac DTS-ét váltja fel. Joe Funk nyugalmazott titkosszolgálati ügynök - aki egykor Bill Clinton sofőrje volt - elmondta a CNN hírtelevízióban: az elnök a külső zajoktól tökéletesen elszigetelt járműben utazik, ahonnan azonban telefonos, műholdas és internetes kapcsolaton keresztül bárkit elérhet a világon. Mint a CNN fogalmazott, a hibridautók gyártását szorgalmazó Obamának elnökként valódi hibridkocsiban, a teherautó és harckocsi keverékére emlékeztető különleges járműben kell majd utaznia.
|
A hagyományok szerint a beiktatáskor minden amerikai elnök új limuzint kap: első útját Obama is a Pennsylvania sugárút 2 mérföldes szakaszán teszi meg a Capitolium és a Fehér Ház között. A limóról kedden kiszivárgott kémfotók láttán autós weboldalak beírói azon fanyalogtak, mennyire ronda az új elnöki limuzin. Az autón a szokásosnál kisebb méretűek az ablakok az elnök védelmében. "Akkor már akár Abrams tankkal is közlekedhetne az elnök" - jegyezte meg egy beíró. A 20 centiméter vastag ajtókkal felszerelt kocsi egy aszteroida becsapódását is kibírná egy hírügynökség szerint. Joanne K. Krell, a GM szóvivője elmondta, hogy az új elnöki limuzin nem egy konkrét modell továbbfejlesztése, és rendkívüli teszteknek vetik alá.
Az amerikai elnökök járművét nem mindig a Secret Service ügynökei vezették. A Lincoln utáni bricskás korszakban az volt a szokás, hogy a testőrök az elnököket tisztes távolból figyelték. Az autók színre lépésével a titkosszolgálat 1907-ben egy H. White Steamert vásárolt, azzal volt mindig Theodore Roosevelt lovaskocsija nyomában. Az elnököknek a múlt század közepéig saját sofőrjük volt, majd a feladatot Franklin Roosevelt halála után, 1945-ben a titkosszolgálat vette át. Lyndon Johnson volt az első elnök, aki 1965-ben golyóálló limóban utazott a beiktatási ünnepségen, alig két évvel azután, hogy elődjét, John F. Kennedyt egy nyitott kocsiban lelőtték.
|
Ken Lucci, az Ambassador Limousine vállalat vezetője, aki két Reagan-korabeli elnöki jármű tulajdonosa, elmondta: régebben az elnöki limuzinokat alapvetően úgy tervezték, hogy ki lehessen menekíteni utasát a nehéz helyzetekből. Ma már viszont olyan autókról van szó, amelyek hosszabb támadásoknak is ellenállnak, olyan merényletet is át lehet bennük vészelni, amelyet nem kézi fegyverekkel hajtanak végre. "Tulajdonképen egy négy keréken járó bunker" - fogalmazott. A GM egy titkos üzemében előállított elnöki limuzinokat attól a pillanattól kezdve, hogy a titkosszolgálathoz kerülnek, soha egyetlen pillanatra sem hagyják őrizetlenül. Az ügynökség az új járműveket először darabjaira szedi, ellenőrzi, hogy nincs-e benne bármilyen helyzetjelző vagy lehallgató berendezés, majd összerakják. Az autókra úgy vigyáznak, akár egy vezető politikusra.
Joe Funk, Bill Clinton egykori testőre kifejtette, hogy a tekintélyes tömegű, dízelmotoros limuzin a szokásosnál nehezebben manőverezhető és lustább. Azt is elmondta, hogy az elnökök néha a sofőrökkel is társalognak. Időnként különféle anyagokat vagy újságot olvasnak, tárgyalnak egy vezetővel vagy valamelyik miniszterükkel. Van, amikor sporteredmények felől érdeklődnek vagy keresztrejtvényt fejtenek, és gyakran beszélnek az anyósülésen ülő ügyeletes titkosszolgálati vezetővel.