2008. november. 21. 13:38
MTI
Utolsó frissítés: 2008. november. 21. 13:35
Autó
Befejeződött a Yugo márkájú autók gyártása
Nem gyárt többé Yugo márkájú gépkocsikat a kragujeváci autógyár, ezzel véget ért a szerbiai, volt jugoszláv autógyártás egyik jelentős korszaka - olvasható a vajdasági Magyar Szó napilap internetes oldalán.
A Yugo Florida 1988-ban legördül a gyártósorról © HVG |
A Yugo nemzetközi "karrierje" 1984-ben kezdődött el, amikor egy Malcolm Bricklin nevű autókereskedőnek az az ötlete támadt, hogy a jugoszláv kisautót megpróbálja értékesíteni az amerikai autópiacon. 1986 nyarán megkezdődött az amerikai értékesítés. Rövid idő alatt a Yugo lett az akkori jugoszláv nemzeti öntudat szimbóluma, az ország büszkesége, amely "meghódította Amerikát". A kezdeti eredmények igazolták is ezt az önbizalmat. A bevezető, mindössze 3990 dolláros árral a gépkocsi valóban piacképes volt az Egyesült Államokban, így az 1985 és 1991 közötti időszakban összesen 141 511 darabot sikerült értékesíteni az amerikai piacon. Az utolsó évben már érezhető volt a bukás előszele, mert 1991-ben mindössze 3 981 darabot adtak el (ellentétben például az 1987-es adattal: 48 500).
A "kegyelemdöfést" a politika adta meg a Yugónak 1992-ben, amikor az Egyesült Államok kereskedelmi szankciókat hirdetett meg Jugoszlávia ellen, annak háborús politikája miatt. Addigra már a Yugo "kiérdemelte" a "minden idők egyik legrosszabb Amerikába importált autóinak egyike" - nem túl dicső - címét.
Otthoni karrierjét viszont a Yugo egészen 2008-ig folytatta. A hivatalos adat szerinti 794 238 darab után azonban leállt a gyártás. Magát a Zastava autógyárat privatizálták, az olasz Fiat vette meg a nyáron. A Yugo helyett ezentúl Fiat Punto gépkocsik kerülnek majd ki a gyárból. A változás a munkásokat is elérte a márkaváltással. A vállalatvezetés ugyanis csütörtökön közölte, hogy az autógyár 1200 dolgozója jelentkezett önkéntesen a meghirdetett szociális programra. Ez azt jelenti, hogy a kragujeváci gyár ennyi dolgozójától válik meg a létszámleépítési program keretében.