A modern autógumik komplex felépítésűek, hiszen extrém terheléseket kell kibírniuk.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/7ff04696-337a-4c2a-a7fb-1cd7221d7b97.jpg)
A modern autógumik komplex felépítésűek, hiszen extrém terheléseket kell kibírniuk. Az abroncs váza, illetve maga a futófelület is sok külön rétegből áll. Ha a gumi keresztmetszetét nézzük, akkor a következő rétegeket tudjuk megkülönböztetni:
Karkasz: A mintázott gumiból álló futófelület és a teherhordó váz alkotja a karkaszt. A kettő között található még egy párnaréteg, az oldalfalakon azonban ez hiányzik. A radiál építésű gumiabroncsokat "radial" vagy "R" jelöléssel látják el. Ez a leginkább elterjedt gumiabroncsfajta.
Váz: Belülről a gumiabroncs szilárdságát a vázszerkezete adja, amelyet elsősorban szövet-textilbetétek - gumírozott kordszövet rétegek - alkotnak, de nagyobb igénybevételű abroncsok acélbetéteket is tartalmaznak.
© Autómenedzser |
Öv: A teherhordó vázra kerül fel a gumi alakját biztosító öv, vagy pánt. Ennek anyaga változó: legtöbbször acél szálakból, vagy műselyem szövetből, esetleg ezek keverékéből felépülő réteg, amely futófelület stabilitását biztosítja.
Oldalgumi: Az oldalgumi a leginkább igénye vett köpenyrész, ezért fontos a benne felhasznált gumi strapabírása. Az oldalgumit kopás ellen bordázattal látják el.
Légzáró réteg: A gumiabroncs légtartását biztosítja.
Peremszerkezet: Fő alkatrésze a nagyszilárdságú acélból készülő huzalkarika.
Huzalkarikák: A gumiabroncsot a nagy szakítószilárdságú, gumibevonatú acélszálakból álló, úgynevezett perem huzalkarikák szorítják a keréktárcsához.
Futófelület: Mintával ellátott futófelület, amely biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.
Mintaárok: Mintaelemek a futó gumiban (mintaárok: negatív mintarész, mintaelem: pozitív mintarész).
Fontos rövidítések
Tubeless (TL): Tömnlő nélkóli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
Tube Type (TT): Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
TWI: Tread Wear Indicator: Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 milliméteres mintázatmélységet mutatja.
Szelep: A kerékpántra rögzítve (tömlő nélküli) vagy a tömlőbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való felfújását vagy a levegőnyomás ellenőrzését teszi lehetővé.
Szelepvédő sapka: Védi a szelep szerkezetét a szennyeződéstől és nedvességtől. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen.
Sebességindex |
235/45 ZR 17 94 Y Legnagyobb sebesség 300 km/h Előírás szerinti maximális sebesség. Terhelhetőségi jelzőszám: 94 = 670 kg/gumiabroncs 270 km/h sebesség esetén. 10 km/h sebességemelkedés esetén 5 százalékkal csökken a terhelhetőség, a gumiabroncs nyomásának előírt értékéről a gumiabroncs és a gépkocsi gyártója megállapodik. |
A gumiabroncs oldalfalán található jelölések
A gumiabroncs gyártója (Gyártmány)
Mintázat jelölése
Gumiabroncs-szélesség mm-ben
Keresztmetszeti viszonyszám (abroncs magasságának és szélességének aránya százalékban H/B)
Radiál gumi
Kerékpánt átmérő hüvelykben
Terhelési index (Li)
Sebesség index (Si)
Tömlő nélküli gumiabroncs
Gyártási idő (XX=hét, XX=év, utolsó két számjegy)
Kopásjelző (1,6 mm TWI)
Kiegészítő jelölés megnövelt terhelhetőségű gumiabroncsokhoz
Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz