2008. március. 28. 16:47
automenedzser.hu
Utolsó frissítés: 2008. március. 28. 16:52
Autó
Forza Fiat 500!
1957-ben egy igazi népautót dobott piacra a Fiat.

Stiller Ákos
1957-ben egy igazi népautót dobott piacra a Fiat. A nem egészen három méter hosszú kocsi fenekében 500 köbcentiméteres motor zümmögött. Tömege elenyésző volt: mindössze 499 kiló. A modell a világ egyik első városi autójaként hatalmas népszerűségnek örvendett a szűk utcák hazájában, Olaszországban. Utódja, a Fiat 126 hozzánk is eljutott, a kispolszkit is ugyanaz az elnyűhetetlenség, de jóval kevesebb báj jellemezte, mint elődjét.

Stiller Ákos
A népszerű formát 50 éves évfordulójára támasztotta fel a Fiat, elsöprő sikerrel: a lengyel gyár nem győzi a termelést, egyre hosszabbak a várakozási listák. Ebben nem kis szerepe van annak, hogy a régi modell főbb elemeit mind megtartották, sőt, kihangsúlyozták. Az a benyomásom, mintha a régi motorháztetőt és csomagtartót ráerősítették volna egy gyurmára, és belökték volna a szélcsatornába: az új modell karakteres elemeivel együtt vált áramvonalasabbá, modernné és sportossá.

Stiller Ákos
A legfontosabb változás a méreteket érinti. Az új Fiat 500 fél méterrel hosszabb, 30 centivel szélesebb és 20 centivel magasabb, mint elődje. Számomra is meglepő módon, kétméteres magasságommal is kényelmesen elfértem a vezetőülésben, egyedül az ajtó közelsége volt kissé zavaró. A hátsó ülések már nem ilyen kényelmesek, közepes magasságú felnőttek még elférnek, de ezt a helyet inkább hagyjuk meg a gyerekeknek.

Stiller Ákos
A retró hullám a belsőt tervező dizájnerek feje fölött is átcsapott, csak sajnos nem merültek el benne eléggé. A kijelző valóságos műremek, nagyon szépen megoldott a középső konzolon átívelő, az autó színével megegyező műanyag is, de a klíma gombjai már nemcsak, hogy nem illenek egy ilyen luxus kiskocsiba, hanem bármilyen autóban takargatni kéne őket. Ugyanilyen jellegtelenek az ablakemelő gombok is, felfoghatatlan, miért nem tudtak a tervezők ezekre a részletekre is egy kis figyelmet fordítani. Az ülésekre viszont semmilyen panasz nem lehet, minőségük a felsőbb osztályokat idézi, nagyon jól megoldott elem a kerek fejtámla is.
[[ Oldaltörés: Felnyerítenek a pónik ]]
De elég a dizájnból, minek a részletekkel foglalkozni, amikor a motortérben 100 lóerő duruzsolja a fülünkbe, hogy forza-forza! Az 1,4-es motor igazából csak háromezres fordulatnál mutatja meg képességeit, addig kényelmesen elporoszkál, de amint eléri ezt a bűvös határt, azonnal felnyerítenek a pónik, és erősen megrántják a karosszériát. Könnyedén is repítheti, hiszen mindössze 900 kilóval kell csak megdolgoznia.

Stiller Ákos
A futómű rendkívül feszes, minden követ érezni az utakon, de ez fokozza az élményt. Csak úgy süvít a kanyargós utakon a kicsike, igazi álom vele a hegymenet. A jóval drágább sportkocsi élvezetét adja ez a pöttöm jószág. Jó, a motor azért nem hörög, de épp elég határozott a hangja, hogy odakapják a fejüket a járókelők.

Stiller Ákos
A sport gombot benyomva a kormány feszesebb lesz, a gáz határozottabb, a vezető elszántabb, az anyósülésen ülők kifejezése egyre riadtabb. Gyorsan menni mindenki tud, szokták mondani, de megállni? Igazából nem is az 500-as gyorsasága a rémisztő, hanem a fék ereje - ha nem kötjük be magunkat, könnyen lehet, hogy kaparóval kell eltávolítani az arcunkat a szélvédőről.

Stiller Ákos
Egyetlen hátránya a rendkívül nagy fordulóköre, két-háromszor kell korrigálni, míg egy szűk helyre be tudunk vele állni. Egy alapvetően városi használatra szánt kocsitól ez pedig elég meglepő.

Stiller Ákos
Veszélyes autó ez a Fiat 500, a nyugodt vezetőket is állandó gyorshajtásra csábítja, a higgadt vásárlókat pedig egyenesen kétségbe ejti. Kisautónak drága, retróautónak korrekt az ára, élményautóként pedig egyenesen alkalmi vétel.
Kép és szöveg: Stiller Ákos
[[ Oldaltörés: Műszaki adatok ]]
Fiat 500 1,4 16V Sport | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1368 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 100 lóerő 6000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 131 Nm 4250-es fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2300 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3546 / 1627 / 1488 |
Csomagtér | 185 liter |
Saját tömeg (kg) | 1005 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 182 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 10,5 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Vegyes | 6,3 |
Országúti | 5,2 |
Városi | 8,2 |
Tesztfogyasztás | 9 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 149 |
ÁRA | 3,6005 millió forinttól |