© Stiller Ákos |
A 320d-ből ültem be a hasonlóan kétliteres dízellel szerelt egyes kupéba. Ég és föld a két kocsi, igaz, a kisebbiket ikerturbós erőforrás mozgatja, turbólyuk nélkül. A BMW 123d-ben található a világ egyetlen négyhengeres motorja két, változtatható geometriájú turbófeltöltővel. A két eltérő méretű turbófeltöltő egymást kiegészítve lép működésbe, hogy a teljes fordulatszámban többletteljesítményt adjon. Alacsony fordulaton csak a kisebbik feltöltő működik. Az egész motorblokk tisztán alumíniumból készül, így tömege is 20 kilogrammal alacsonyabb, ezért is annyira megrázó élmény a kigyorsítás.
Míg a szelíd hármas a 177 lóerejével egy pillanatig sem rázta a farát, addig a 123d-vel minden kanyar, minden kigyorsítás és minden 90 fokos fordulat igazi élmény. Dögösen pörgős, a kormányzás ultrakönnyű és közvetlen, a futómű keményen feszes, az egész autó jól uralható, szinte egybenő a sofőrrel. Tobzódik benne az erő, legalább annyira vad, mint egy V6-os benzines. A beltérből nem is halljuk dízelesnek a morgást, nagyobb sebességnél pedig csak a süvítés hangja szól, erőteljes kigyorsításkor távolról pici morgás hallatszik, igaz, nem elég gonoszan.
© Stiller Ákos |
Városi hajszákra alkalmas, úgy, hogy közben nem kell a benzinkutas csaj szép szemére gondolnunk. A 123d is az Efficient Dynamics technológia képviselője: a fékezés energiáját újrahasznosítja, a start/stop rendszer pedig érezhetően spórolja a gázolajat. Az ötszáz kilométeres tesztút során 7,2 literes átlagfogyasztást mértünk, főként városi használatban, jóval többet, mint a fedélzeti számítógép 6,4-es értéke. Az optimális sebességfokozatot azonban nem jelzi a fedélzeti számítógép, ami nem is baj, jobban lehet figyelni a forgalomra. Kell is, mert hajlamos az ember feltöltődni a béemvések felsőbbrendűségi érzésével, de szerencsére egy pillanat elég volt ahhoz, hogy ne történjen meg a baj. Nem néztem balra, ott meg jött a Skoda.
Tovább is van. Kattintson, hogy megtudja, mekkora és milyen hátul az autó.