Teszt: BMW sportos nőknek
A 320d-ből ültem be a hasonlóan kétliteres dízellel szerelt egyes kupéba.
A 320d-ből ültem be a hasonlóan kétliteres dízellel szerelt egyes kupéba. Ég és föld a két kocsi, igaz, a kisebbiket ikerturbós erőforrás mozgatja, turbólyuk nélkül. A BMW 123d-ben található a világ egyetlen négyhengeres motorja két, változtatható geometriájú turbófeltöltővel. A két eltérő méretű turbófeltöltő egymást kiegészítve lép működésbe, hogy a teljes fordulatszámban többletteljesítményt adjon. Alacsony fordulaton csak a kisebbik feltöltő működik. Az egész motorblokk tisztán alumíniumból készül, így tömege is 20 kilogrammal alacsonyabb, ezért is annyira megrázó élmény a kigyorsítás.
Míg a szelíd hármas a 177 lóerejével egy pillanatig sem rázta a farát, addig a 123d-vel minden kanyar, minden kigyorsítás és minden 90 fokos fordulat igazi élmény. Dögösen pörgős, a kormányzás ultrakönnyű és közvetlen, a futómű keményen feszes, az egész autó jól uralható, szinte egybenő a sofőrrel. Tobzódik benne az erő, legalább annyira vad, mint egy V6-os benzines. A beltérből nem is halljuk dízelesnek a morgást, nagyobb sebességnél pedig csak a süvítés hangja szól, erőteljes kigyorsításkor távolról pici morgás hallatszik, igaz, nem elég gonoszan.
Városi hajszákra alkalmas, úgy, hogy közben nem kell a benzinkutas csaj szép szemére gondolnunk. A 123d is az Efficient Dynamics technológia képviselője: a fékezés energiáját újrahasznosítja, a start/stop rendszer pedig érezhetően spórolja a gázolajat. Az ötszáz kilométeres tesztút során 7,2 literes átlagfogyasztást mértünk, főként városi használatban, jóval többet, mint a fedélzeti számítógép 6,4-es értéke. Az optimális sebességfokozatot azonban nem jelzi a fedélzeti számítógép, ami nem is baj, jobban lehet figyelni a forgalomra. Kell is, mert hajlamos az ember feltöltődni a béemvések felsőbbrendűségi érzésével, de szerencsére egy pillanat elég volt ahhoz, hogy ne történjen meg a baj. Nem néztem balra, ott meg jött a Skoda.
A bőrözött, panorámatetős beltér sportos hangulatú, egyszínű fekete, a kormány jó fogású, az apró váltókar pontos. A vezetőülés jól állítható, hosszú távon is kényelmes, elektromos deréktámasz segíti a sofőrt. A pedálok elrendezése nem jó, a fék és a kuplung túl közel van. Az első fertályban nem érezzük, hogy a legkisebb bömösben ülünk, ám ha hátranézünk, elmegy a kedvünk a családalapítástól. Sokáig húzódoztam, hogy beüljek-e hátra, végül megtettem. Ha valahogy bejutunk, kényelmesen elterpeszkedhetünk, a két ülés között tárolórekeszt találunk, igaz csak kitapogatni tudjuk, mert fény alig jut hátra. Fizikailag elfér egy-egy felnőtt hátul, ám nem érzi jól magát, a ki- és beszállás tortúra.
De nem is a családosok csapnak le erre a kicsit furcsa, kicsit gnóm BMW-re. Hogy kik? A fiatalok és a nők. Eleinte tiltakoztam, amikor női autóként bélyegezték meg ismerőseim a kupét, de aztán kénytelen voltam elfogadni, hogy ez tényleg egy pasizós, magamutogató gépezet. A tekintetek rávetülnek, a fiúk odáig vannak formás veséiért, a kék-fehér logó mindenkit rabul ejt. Az autó formájával nem barátkoztam meg teljesen, talán mert látom benne a kabriót. Nyitott tetejűként szépnek mondanám, így csak formásnak. Visszatérve a nőkre: ezzel a motorral csak a sportos nőknek ajánlom, a céltudatos és fegyelmezett csajoknak. A 204 ló ugyanis bájjal, kedvességgel és igéző tekintettel nem tartható kordában; ezt markolni, taposni kell, józanul, tapasztaltan uralni. Persze van erősebb is, a 135i több mint 300 lóerős. A legolcsóbb egyes kupé a 177 lovas, ám igen takarékos 120d (gyári fogyasztási adat vegyes ciklusban: 4,8 liter 100 kilométerenként), amelynek alapára 7,7 millió forint.
A kesztyűtartó kicsi, de van pohártartónk és egy jól használható csomagtartónk is, amelyet a hátsó ülések ledöntésével bővíthetünk is. Az egy hetes használat során előjöttek zavaró elemek is, a műanyagok bizonyos utakon zörögnek, a keret nélküli ajtók zajosak. A 123d ára brutális, 8,8 milliótól indul.
B. Cs.
Műszaki adatok
BMW 123d Coupé | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1995 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 204 lóerő 4400-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 400Nm 2000-2250-es fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2660 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4360/1748/1423 |
Csomagtér | 370 liter |
Saját tömeg (kg) | 1495 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 238 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 7 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) (gyári adatok) | |
Városi | 6,5 |
Országúti | 4,4 |
Vegyes | 5,2 |
Tesztfogyasztás | 7,2 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 138 |
ÁRA | 8,784 millió Ft. |