2007. december. 25. 13:54 MTI/hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. december. 25. 12:33 Autó

Talán az utolsó izomautó lesz az új Corvette ZR-1

A General Motors legújabb Corvette ZR-1-es sportkocsija lehet az utolsó amerikai izomautó. Az új üzemanyag-takarékossági normák kihalással fenyegetik a nagy teljesítményű személygépkocsikat.

Corvette ZR-1. Az utolsó csúcs
© GM Media
A GM a januárban századik születésnapját ünneplő detroiti autószalonon mutatja be a közönségnek minden idők leggyorsabb utcai Corvette-jét, a 620 lóerős ZR-1-est. A gyári adatok szerint a 6,2 literes szuperfeltöltött V8-as motor 200 mérföldes (320 kilométeres) óránkénti tempóban röpítheti az utcai használatra szánt autót.

Tadge Juechter, a Corvette fő fejlesztőmérnöke attól tart, hogy a ZR-1-es az utolsó mohikán, a GM a jövőben ugyanis teljesen leállíthatja a nagy teljesítményű sportkocsik fejlesztését a napokban elfogadott új szabályozás miatt.

George Bush elnök a múlt héten írta alá azt a történelminek nevezett energiaügyi törvénycsomagot, amely több mint három évtizede először rendelkezik az üzemanyag-fogyasztási normák szigorításáról. A törvény 40 százalékos javulást jelöl ki: a személygépkocsik és könnyű teherautók átlagos fogyasztása 2020-ban már nem haladhatja meg a 35 mérföld/gallon (6,7 liter/100 kilométer) értéket.

A Corvette ZR-1 motorja. Brutális erő
© GM Media
„A veszélyeztetett fajok közé kerülhet” – fogalmazott Juechter, amikor az izomautók jövőjéről kérdezték. A jelenlegi csúcs-Corvette, az 505 lóerős Z06-os városban 15 mérföldet képes megtenni 1 gallon benzinnel, országúton 24-et (ez 15,6, illetve 9,8 literes 100 kilométerenkénti fogyasztásnak felel meg).

Aaron Bragman, a Global Insight autópiaci szakértője szerint viszont korai még kihalásról beszélni. Úgy látja, hogy a Corvette-nél cseppet sem takarékosabb, rendkívül népszerű Chevrolet kisteherautók gyártását a GM nem fogja feladni az új szabályozás miatt. Az amerikaiak nagyméretű, erős, jópofa kocsikra vágynak – mondta. Véleménye szerint a Corvette-ekbe kisebb teljesítményű, esetleg elektromos motorok kerülnek, de nem tűnnek el a piacról.

Az izomautók sorsa tehát bizonytalan. Annyi azonban bizonyos, hogy a könnyített, szénszálas karosszériaelemekből készült, elöl 19, hátul 20 hüvelykes kerekeken futó ZR-1-est jövő nyártól, mintegy 100 ezer dollárért lehet majd megrendelni.

Hirdetés
hvg360 Lenthár Balázs 2024. december. 05. 20:00

A magyarok Mózese és az államkasszával megszökő politikus – interjú Hermann Róbert történésszel a Kossuth-kép változásairól

Az idén 130 éve meghalt Kossuth Lajos sokáig nemzeti konszenzus által övezett pozitív megítélése mintha valamelyest megkopott volna az elmúlt évtizedek folyamán. Persze a kritikus vélemények mindig is megvoltak, már az 1848-as szabadságharc idején is, ám ezek sokáig nem tudták megrengetni a népszerűségét. Ebben a trendben a változás első, óvatos jeleit az 1960-as évektől lehet megfigyelni, és éppannyira voltak társadalmi, mint politikai okai. A Kossuth-kép változásairól Hermann Róberttel, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum parancsnokának tudományos helyettesével, egyetemi tanárral beszélgettünk.