Leon FRX: Sárga ciklon
Elég sok autót vezettem már, V6-os, V8-as, V10-es motorral, biturbósakat...
Elég sok autót vezettem már, V6-os, V8-as, V10-es motorral, biturbósakat, nyomatékkirályokat, gyári sportszériákat. Azokhoz képest ez a „mezei autó”, az FRX vezetése elmondhatatlanul jobb, a különbséget fényévekben mérik. FRX – mintha egy sportmotorról beszélnénk. Az is, csak éppen négy kereke van és családi köntösbe öltöztették. A családi autózáshoz a biztonság kedvéért, zacskókat készítsünk be. Felkavaró a kocsi.
Ötvenszériás egyedi tuningautó első példányába ülni borzongató érzés. A Seat hazai márkaképviselet álmai és elképzelései váltak valósággá a márkával korábban is együttműködő (lásd Monster-tesztünket) O.CT tuningműhelyben (FRX-extrák: karbon motorburkolat, turbónyomás szabályozó szelep, KW ültetőrugó, H&R nyomtávszélesítő, levegőszűrő kit).
Hogy hány lóerős? Erre a kérdésre mindenki mosolyog a hazai Seat háza táján. Elégedjünk meg annyival, hogy több mint 200 lovas – hallottuk a típus bemutatóján. Azóta vezettem 200 lovas Leon FR-t, 240 lovas Leon Cuprát és FRX-et is. Tagadni nem érdemes, az FRX a legdurvább, a Cupra 240 lóerején is jócskán túltesz, legalábbis érzésre. Én 250-260 közötti becsülöm az erejét, az S3-ban végül is 265 lovat préseltek ki a gyári szakemberek ebből a kétliteres turbómotorból, a Leon Szuperkupában 300 lónál is többet.
A Seat és az O.CT több tuningvariációt is kipróbált, mielőtt az autót készre faragták. Készült 270 lóerős változat is. Bár lehet, hogy ez is az. Ki tudja? Mindenesetre baromira jól megy. Fizetnék annak a cégnek, ahol ilyenek a cégautók. A kormány és az ültetett futómű extrém futamokat tesz lehetővé, a 3,5 centis ültetés nagyon látványos. Távolról nézve hatalmas sportkupénak tűnik a sárga veszedelem. A Cupránál jóval marconább. Ez egyrészt a 35 millimétert ültető KW rugószettnek köszönhető, másrészt a hátsó kerékagyakra felszerelt két 15 milliméteres nyomtávszélesítő tárcsának (H&R kit) – 30 milliméterrel nőtt hátul a nyomtáv. Az autó stabil, pontosan reagál a gyors kormánymozdulatokra, jól rugózik. A futómű üt, ha egy fűszálon áthajtunk, azt is megérezzük. Ez a sportosság ára, ezt szeretem. Versenypályává alakítja a várost, és ehhez nem kell száguldozni. A folyamatosan átélt 0-ról 70-re gyorsítás elég egy városi orgazmushoz, országúton is csak ennek duplájával mentem maximum. Nem a végsebesség számít itt, hanem az állandó megindulás, hátbavágás. Az autót előttem próbálók versenypályán is megfutatták az autót: a 18 hüvelykes Pirelli PZero Rosso 225/40-es gumik elöl simára koptak.
A váltóutat lerövidítették, szokni kell a kapcsolgatást. A hang és látvány mellett a vezetési élmény is kijár az FRX sofőrjének: a motor 1700/perc fordulattól húz, 4000 körül a gyorsulás hatványozódik, nincs rántás, csak erőteljes vonóerő. A töltés stabilizálása által gázérzékenyebb a motor, a szériánál jobb a gázreakciója, nem dobja el a nyomást, ha toljuk neki, sistereg, ha meg hirtelen levesszük a pedálról a lábunk, akkor sziszegve távozik a turbónyomás. A különleges levegőszívó-szűrőn keresztül turbinaszerűen, spirálosan sűrítve áramoltatják az égéstérbe a levegőt, ettől ilyen szenzációs a hangélmény, az amerikai turbónyomás-szabályzó szelep minden pénzt megér.
A kormány és az ülések az FR-szériából ismertek, a belső berendezés szintén, az extrák is adottak: ülésfűtés, automatikus klíma, tempomat, mp3-as zenelejátszó, Bluetooth-os telefon előkészítés, kanyarkövető xenon-fényszórók, alumínium betétek stb. Ezekre kár is szó fecsérelni. Tuningautóhoz képest gyenge a zene a kocsiban, a gyári mp3-as nem szól túl jól, átlagos.
Beszéljünk a lényegről: ez az autó él, de hogyan él! Hangosan, jóízűen, izgalmasan. Hörög és sziszeg, sistereg és fütyül – nem lehet mellette megfordulás nélkül elmenni. Olyan, mint a legjobb csaj az utcán. Csak ebben az esetben nem a srác füttyent a nice girl után, hanem az FRX süvít olyant, hogy eláll az utca lélegzete. Látni lehet magunk mögött a kondenzcsíkot, felsírnak az utcában a gyerekek.
Gyári szándékok szerint, ha valaki nem szán 7,2 milliót egy izomautóra, de szeretné minden nap átélni a Cupra nyújtotta extrém vezetési élményt, annak ajánlott az FRX. De nagyon. Leültetve, nyomtávszélesítéssel, turbónyomás-szabályzó szeleppel, sportlégszűrővel csupán 300 ezer forinttal drágább egy benzines FR-változatnál: 6,790 millió forint. A megnövelt teljesítményhez fokozott fogyasztás társul, kétszer is teletankoltam a kocsit, mindkétszer 10,3 literes átlagfogyasztást mértem száz kilométerenként.
B. Cs. Seat Leon FRX MOTOR Hengerűrtartalom (cm3) 1984 Környezetvédelmi besorolás EURO 4 Max. teljesítmény lóerő/kW 200-260(?) Max. nyomaték: Nm 280-350 (?) MÉRETEK Tengelytáv (mm) 2578 Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4315/1768/1458 Csomagtér 341 liter Saját tömeg (kg) 1300-1400 (?) MENETTELJESÍTMÉNYEK Végsebesség (km/h) 230-260 (?) Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h 6-6,5 (?) FOGYASZTÁS (l/100 km) Városi 10-11 (?) Országúti 6-7 (?) Vegyes 8-9 (?) Tesztfogyasztás 10,3 CO2 kibocsátás (g/Km) ? ÁRA Ára 6,7 millió forint