Vezettük a franciák japán szabadidő-autóját
A Citroën új, felsőkategóriás összkerék-meghajtású...
A Citroën új, felsőkategóriás összkerék-meghajtású szabadidő-autója, a C-Crosser olyan szegmensbe érkezik Magyarországra, amely a szűkülő hazai piacon 37,1 százalékkal tudott nőni 2007 első nyolc hónapjában a tavalyi év azonos időszakához képest. Idén 4559 összkerék-hajtású személyautó kelt el, ami a személygépkocsi eladások 4 százalékát teszi ki. A nehéz terepviszonyoknak is megfelelő összkerék-hajtásúak a szegmensnek csak 8,64 százalékát alkotják, a fennmaradó több mint 91 százalék a szabadidő-autó kategóriába tartozik (SUV) akárcsak az újonnan bemutatkozó Citroën C-Crosser.
Az autó gyönyörű, teljes egészében illeszkedik a márka arculatába, megmaradtak a bumerángszerű hatalmas első fényszórók, LED-es izzókat kaptak a mutatós hátsók. Az autót körbepakolták csillogó krómdíszítésekkel, az oldalküszöbre szerencsére nem került ebből. Masszív és robosztus kinézete van a C-Crossernek, nem kell szégyenkeznie a piacon, szépségével kevesen vetekszenek.
A belső azonban egyáltalán nem citroenes, nem puha, nem bársonyos, még csak nem is elegáns, hanem egyszerűen japán. Kopogós műanyagok, fantáziátlan idomok, rosszul leolvasható navigáció, más típusokból ismerős kapcsolók, bütykök és gombok. Már a kormány fogása sem francia. Az autót kezdetben csak dízelmotorral forgalmazzák két felszereltségi szintben, az olcsóbbik 8,89 millió forint, a drágábbik 900 ezerrel több. Később egy 2,4 literes 170 lovas benzines is érkezik a kínálatba.
A C-Crosser a PSA Peugeot Citroën és a Mitsubishi Motors Corporation európai piacra szánt szabadidő terepjáró gyártására irányuló közös projektjéből született. Japánban, a Mizushimában működő gyárban gyártják a C-Crosser modellt. A gyár évi 15 ezer gépkocsit fog szállítani a Citroënnek. A PSA Peugeot Citroën által kifejlesztett, részecskeszűrővel (FAP) ellátott HDi dízelmotort a franciaországi Trémeryben gyártják.
A C-Crossert nagy teljesítményű, nyomatékos 160 lovas HDi dízelmotorjával igazi élmény vezetni. A részecskeszűrővel (FAP) rendelkező motor károsanyag kibocsátása (CO2) 200 gramm/kilométer alatt van (16 hüvelykes abroncs esetén 191 gramm/kilométer, 18 hüvelykes abroncs esetén pedig 194 gramm/kilométer). Az újságírók egybehangzó véleménye szerint, a motorja a C-Crosser aduja.
Praktikus 5+2-es üléskombinációjával, a második üléssor elektromosan lehajtható üléseivel, számtalan rakodóhelyével és nagyméretű csomagterével a C-Crosser könnyen kezelhető gépkocsi. 510 literes csomagterét csak akkor kapjuk meg, ha egy mozdulattal eltüntetjük a nagyon szűkös hátsó pótüléseket. Nagyobb tárgyak bepakolását segíti a két fokozatban nyitható csomagtér-ajtó.
A C-Crosser vezetője az útviszonyoktól és a kívánt vezetési stílustól függően három erőátviteli mód közül választhat: kétkerék-meghajtás (2WD), négykerék-meghajtás (4WD) és Lock üzemmód. A különböző üzemmódok a sebességváltókar mögött található gombbal váltogathatók, és a műszerfalon lévő piktogram jelzi a vezető által megválasztott üzemmódot. Az autót terepen nem, mezőn viszont kipróbáltuk. Futóműve kemény, nem a terepjáróktól megszokott lágyan hullámzó. Nem véletlenül. A forgalmazó szerint ezzel az autóval többnyire plázák parkolójában és vitorlás kikötőkben találkozhatunk, nem az ingoványban. Ezt erősítik az extralista prémiumtartozékai: érintőképernyős tolatókamera, bőrhuzat, csúcshifi és megújult navigáció, 18 hüvelykes különösen szép alufelnik. 17,4 centis hasmagassága az átlagos szabadidő-autóknál kisebb. A C-Crosser szériafelszereltségébe két frontális légzsák (vezetőoldali és utasoldali), két első oldallégzsák és két első/hátsó függönylégzsák tartozik, az ESP is alap kipörgésgátlóval együtt.
B. Cs. Citroen C-Crosser MOTOR Hengerűrtartalom (cm3) 2179 Környezetvédelmi besorolás EURO 4 Max. teljesítmény lóerő 160 lóerő 4000-es fordulaton Max. nyomaték: Nm 380 Nm 2000-es fordulaton MÉRETEK Tengelytáv (mm) 2670 Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4646/1806/1713 Csomagtér 510-815 liter Saját tömeg (kg) 1747 MENETTELJESÍTMÉNYEK Végsebesség (km/h) 200 Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h 9,9 FOGYASZTÁS (l/100 km) Városi 9,5 Országúti 5,9 Vegyes 7,2 CO2 kibocsátás (g/Km) 191 ÁRA Az autó alapára 8,890 millió Ft